Volvo 240GL 1992

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » ons apr 23, 2014 20:43 pm

Så går det løs igen.
Nu bliver mine renoverede forben med nye lejer og støddæmpere monteret.
Der er lige sket familie forøgelse i det lille hjem, så en professionel får lov at gøre at gøre arbejdet. :wink:
De gamle ben havde siddet der hele bilens levetid, heldigvis var der ingen rust i tårnene.
Vedhæftede filer
WP_20140423_001.jpg
WP_20140423_001.jpg (80.5 KiB) Vist 11973 gange
WP_20140423_003.jpg
WP_20140423_003.jpg (83.8 KiB) Vist 11953 gange
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » lør apr 26, 2014 21:12 pm

Så er skærmene malet i stakitmaling.
Farven passer forbløffende fint med lakken.

Jeg har også fået et sæt kalibre hjem til mine nye forben.
Vedhæftede filer
kaliber.jpg
kaliber.jpg (71.41 KiB) Vist 11937 gange
Skærm.jpg
Skærm.jpg (116.17 KiB) Vist 11962 gange
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » lør maj 03, 2014 10:25 am

ForbenIII.jpg
ForbenIII.jpg (115.68 KiB) Vist 11901 gange


Så er der fine dimser i forreste hjulkasser.Stabilisatorarmen er desværre blevet lidt af en "Øjebæ" nu hvor alt andet er så nydeligt. :wink:
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf Volvo4life » lør maj 03, 2014 22:25 pm

Flot arbejde. Skal den holdes helt original? En FXer er jo også originalt tilbehør hvis der skal lidt mere skub i den.

Har du ekstra instrumenter i den? Har de fleste liggende inklusive økonometeret hvis du mangler?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » søn maj 04, 2014 11:05 am

Jeg har holdt den original. Jeg har ikke haft behov for at den skulle kunne yde bedre, men er bestemt ikke modstander af opgraderinger.
Af udstyr har den sædevarme og elektrisk soltag. Jeg har selv sat en radio i der kan tage USB pind ellers, intet ekstra.
Hvad er et Økonometer?
Min motor er en B230FD hvad kan en FX iforhold til den?

Så er skærmene malet indvendigt, de udsatte steder har fået et slidlag Dinitrol. ved montering bliver de sprøjtet med tynd sovs under inderskærmene. Beklager løberen på den ene skærm :roll:
Vedhæftede filer
SkærmeVoks..jpg
SkærmeVoks..jpg (84.17 KiB) Vist 11810 gange
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf ivor » søn maj 04, 2014 14:31 pm

Hej
Det er dejligt at se at der nogen der værner om 240erne. Det er efter min mening den mest driftsikre volvo der er fremstillet.
FX motoren skulle have omkring 20hk mere end F og FD motorne. Det er et andet topstykke (531) monteret med en VX knast og en anden bagpotte der giver effekten.
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf Volvo4life » søn maj 04, 2014 21:54 pm

mikkel987 skrev:Jeg har holdt den original. Jeg har ikke haft behov for at den skulle kunne yde bedre, men er bestemt ikke modstander af opgraderinger.
Af udstyr har den sædevarme og elektrisk soltag. Jeg har selv sat en radio i der kan tage USB pind ellers, intet ekstra.
Hvad er et Økonometer?
Min motor er en B230FD hvad kan en FX iforhold til den?

Så er skærmene malet indvendigt, de udsatte steder har fået et slidlag Dinitrol. ved montering bliver de sprøjtet med tynd sovs under inderskærmene. Beklager løberen på den ene skærm :roll:
Som Ivor skriver er det primært top og knast. Det var et tuningssæt som Volvo tilbød. Til højre for rat er der plads til 5 ekstra 52mm instrumenter. Du kan få olietemp, olietryk, temp ude, ur, omdrejninstæller osv. Et økomometer måler vakum i indsugning så du kan se når du træder for hårdt på speederen. Et favorit instrument hvis man godt kan lide noget der bevæger sig :D
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf teamdunk » søn maj 04, 2014 22:25 pm

har kun prøvet en fx kort varigt.. men havde en fb i min 940 der næsten er det samme

men skiftede 531 top og vx3 knast ud med en 530 top og en T knast i min 945 for et par år siden.. så den blev droslet fra 130hk til ca 116hk bilen kørte faktisk bedre med det bredere moment selv om den var hurtigere med 531 top og vx3 knast...

T knasten hører til en turbo og b230k men er faktisk udmærket i en b230f motor trækker lidt bredere end M knasten som du har i.

men ja fx kittet vil give den lidt mere krudt :)

gmtgmt her på siden har en helt ny V knast samt en ny 3,73 gearing (trim kit til b230k-130hk) tror der er til at få for en billig penge
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: fre jul 22, 2011 15:15 pm
Geografisk sted: 4281 Gørlev

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » tirs maj 06, 2014 19:35 pm

Det lyder spændende med FX motor.
Er det nok bare at skifte topstykke, knastaksel og bagpotte?
Er det samme motorstyring(computer)?
Hvad med forsikring og vægtafgift ændre det sig?
Hvad med benzinøkonomien, vil den ændre sig(under forudsætning at man holder samme fart :wink: )

M.h.t. Økonometer så går jeg ud fra at meningen med den er at køre mest økonomisk? Hvilken pris ligger sådan et instrument i?
Olietryk lyder også som en god ide.
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » søn jul 13, 2014 13:05 pm

Rust I.jpg
Rust I.jpg (119.84 KiB) Vist 11593 gange


Så er der indkøbt rustent jern. Stabilisatorarme skal friskes op og havde nye bøsninger. Samtidig fik jeg 2 flotte forstærkede krængningsstabilisatore med. De var kun lettere brugt. Orginal Volvo del.

RustIII.jpg
RustIII.jpg (89.22 KiB) Vist 11595 gange


Efter lidt stålbørste er resultatet acceptabelt. Nu skal jeg bare havde de gamle bøsninger ud inden maling. De sidder pokkers godt fast. Nogle gode ideer til noget værktøj man bare må eje???

Stang II.jpg
Stang II.jpg (96.95 KiB) Vist 11596 gange


Indtil videre er den forreste stabilisator installeret.
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » søn jul 13, 2014 13:11 pm

Stang III.jpg
Stang III.jpg (74.92 KiB) Vist 11583 gange


Endelig er jeg tilfreds med det forreste ophæng.

Nu kommer turen til bagtøjet.
Her skal nye kuglelejer, pakdåse, kaliber, skiver, alt til håndbremsen, støddæmpere og ankerplader.

Oprindeligt ville jeg havde købt et separat bagtøj jeg kunne arbejde på imens bilen kørte videre, det skulle så sandblæses og gøres smukt.
Det er desværre ikke lykkedes mig at finde et anstændigt et. Så delene bliver desværre monteret på mit rustne gamle bagtøj. Øv.
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf S.Bunzel » søn jul 13, 2014 14:00 pm

Det ser godt ud :D

Man bliver næsten helt rørt over at der er nogen der gider at lave de gammle 240. For de er jo ikke noget specielt endnu.

Jeg har en 531 top til at ligge fra en 230fb 92, der er en støtte bolt til udstødning der er knækket og jeg havde ikke tid til at lave det, den gang.
Så der blev montert en anden top! og den koster ikke kassen :wink:
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » lør jul 19, 2014 21:11 pm

Så var der tid til volvohygge idag.

Stabilisator stænger blev behandlet:

Først Hammerite Zinkgrunder. Herefter isat gummibøsninger.
Skruestik og de gamle slæberinge fra forhjulslejer var perfekte til opgaven.

Lang stang.jpg
Lang stang.jpg (99.39 KiB) Vist 11497 gange


Herefter malertape og sort Hammerite pakket tæt om bøsningerne.
klar til sort.jpg
klar til sort.jpg (94.51 KiB) Vist 11527 gange


Nu skulle de være rustbeskyttede indtil syndmanden kommer med sit koben og kradser malingen af igen :wink:
sorte stænger.jpg
sorte stænger.jpg (180.02 KiB) Vist 11535 gange
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf mikkel987 » lør jul 19, 2014 21:15 pm

Der kom også nye kaliber bagpå.
De gamle satte sig fast tidligere på ugen og så kunne jeg ikke vente længere.

kalibre bagerst.jpg
kalibre bagerst.jpg (106.03 KiB) Vist 11535 gange


Det hele skulle gerne se lidt bedre ud næste gang i får et billede af bagtøjet.
Vi afventer ny krængningsstabilisator, ankerplader, stabilisatorarme osv.
mikkel987
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 135
Tilmeldt: fre maj 17, 2013 14:19 pm

Re: Volvo 240GL 1992

Indlægaf volvobrynk » søn jul 27, 2014 19:24 pm

Det der er så god stil!

Rigtigt Volvo, rigtigt kærlighed til sin bil og godt håndværk!

Fortsæt det gode arbejde!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

ForegåendeNæste

Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster

cron