Side 12 af 14

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: søn mar 19, 2017 0:11 am
af Volvos
mikkel987 skrev:Her er Hele molevitten skruet på. Frygtelig farvekombination. Jeg har kørt 300km med det. Det fungerede fint.
Jeg kan nok i virkeligheden ikke mærke forskel med min sædvanlige bedstefar kørerstil.



Nej, men nogle ting må man jo bare eje :-)

Personligt ville jeg aldrig sætte tårnstivere i min bil med mindre den skulle anvendes til rally eller hidsig banekørsel - den er bare i vejen ved alm. vedligehold, men al respekt for dit valg.

Godt valg mht. rustfri udstødning - det ser jo ikke just ud til, at du er ved at droppe bilen/køre den ned.
Hvor stor var prisforskellen mellem alm. og rustfri? - altså for den portion du købte.

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: søn mar 19, 2017 12:09 pm
af mikkel987
IMG_20170319_105735215.jpg
IMG_20170319_105735215.jpg (1010.09 KiB) Vist 13014 gange



Til Klågem .
Har haft samme tanke. Jeg har gået og efterspændt møtrikkerne, dels pga af at de er rustfri, men også fordi maling plejer at give sig over tid.

Mht rust.
Skulle jeg havde været fornuftig så var bilen kasseret ved 350.000km. Når alt arbejdet opsummeres så har den været temmelig rusten.
Men der er gået kærlighed i den og nu bliver den en keeper.

I 2013 købte jeg en Amazon, med tankerne om at det skulle være min veteranbil, men det ender måske med at 240eren pensioneres i min garage istedet.

Udstødning priser ca.
Skrammeludstødning fra walker kostede 1500kr holdt 1,5år. Det gør jeg aldrig igen.

Orginal volvo var vist 1100kr og holdt 3.5år.

Rustfri 2900kr. Dvs at man skal forvente at beholde bilen i mere end 7år før det kan betale sig økonomisk. Det var ikke med de tanker jeg købte den, men istedet pålidelighed. jeg gider ikke igen stå i vejsiden med en knækket udstødning.
Man skal selvfølgelig holde øje med gummiophænget.

Mht afstivning af undervogn. Så er det bedste jeg har gjort at montere forstærkede krængningsstabilisatore og forstærkede fjedre bagi. Det gjorde en enorm forskel. Før sejlede den rundt. Pindende i motorrummet er nok mest "Boy-racer" pynt. :D

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tirs mar 21, 2017 16:51 pm
af Klågem
mikkel987 skrev:
IMG_20170319_105735215.jpg



Til Klågem .
Har haft samme tanke. Jeg har gået og efterspændt møtrikkerne, dels pga af at de er rustfri, men også fordi maling plejer at give sig over tid.

Mht rust.
Skulle jeg havde været fornuftig så var bilen kasseret ved 350.000km. Når alt arbejdet opsummeres så har den været temmelig rusten.
Men der er gået kærlighed i den og nu bliver den en keeper.

I 2013 købte jeg en Amazon, med tankerne om at det skulle være min veteranbil, men det ender måske med at 240eren pensioneres i min garage istedet.

Udstødning priser ca.
Skrammeludstødning fra walker kostede 1500kr holdt 1,5år. Det gør jeg aldrig igen.

Orginal volvo var vist 1100kr og holdt 3.5år.

Rustfri 2900kr. Dvs at man skal forvente at beholde bilen i mere end 7år før det kan betale sig økonomisk. Det var ikke med de tanker jeg købte den, men istedet pålidelighed. jeg gider ikke igen stå i vejsiden med en knækket udstødning.
Man skal selvfølgelig holde øje med gummiophænget.

Mht afstivning af undervogn. Så er det bedste jeg har gjort at montere forstærkede krængningsstabilisatore og forstærkede fjedre bagi. Det gjorde en enorm forskel. Før sejlede den rundt. Pindende i motorrummet er nok mest "Boy-racer" pynt. :D

Jeg tvivler på at du får rustproblemer med alt det arbejde du har lagt i din bil.
Endnu engang.
Rigtigt flot arbejde. Du kan være stolt.

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tirs apr 11, 2017 21:38 pm
af mikkel987
Nu har jeg gået i ring omkring mit renoverede bagtøj.
Jeg tænker at det er fjollet med:
Ny motor, gearkasse, bagtøj og så er den roterende kardanaksel stadig 500.000km gammel.

Det går ikke.
Jeg måtte retur til skattekammeret i Skave.
Vupti. Bilen blev fyldt med genbrug.

kardan1.jpg
kardan1.jpg (1.09 MiB) Vist 12873 gange


Hurtig vasketur med opvaskebørste og WD40 og så var det hele ikke så håbløst.

kardan2.jpg
kardan2.jpg (1.07 MiB) Vist 12872 gange


Nu skal jeg bare finde nogen der kan renovere kardanakslen, og så en omgang overfladebehandling.

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tirs apr 11, 2017 22:03 pm
af Anders_H
Ha, hvor er det fedt, han endelig kan få solgt noget fra sit skattekammer. :D

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: ons apr 12, 2017 1:14 am
af Roadcruiser
Det er vel blot at ringe til den lokale Volvo forhandler, han må da vide hvor de sender deres kardaner hen til renovation. selv om det jo er mange år siden at de lavede baghjulstrukne biler. Måske BMW er et bedre forsøg :)

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: ons apr 12, 2017 1:57 am
af Kenneth Poulsen
De her kan 100% lave den - eller lave en ny til næsten samme pris:

http://kardancenter.dk/

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tors apr 13, 2017 10:14 am
af mikkel987
Tak for link. Det ser helt rigtigt ud, men er lidt langt fra Silkeborg. Den skal måske til Viborg, ellers er BMV måske er godt bud.

Nyt emne:

Der er sikkert mange af jer der kender dimsen. Men til dem af jer der ikke gør, så har jeg lige opdaget det roterende viskelæder/viskerundel/stribefjerner.
Fantastisk dims.

I min naivitet tilbage 2010, da jeg lige havde fået malet min nye bagklap, besluttede jeg mig for at sætte logo på med rudelim. Det skulle holde for evigt!
Det gjorde det ikke. Limen slap plastikdelen i 2016, men sad utroligt godt fast på lakken.

viske2.jpg
viske2.jpg (1.06 MiB) Vist 12845 gange


viske1.jpg
viske1.jpg (1.03 MiB) Vist 12842 gange

Vupti Viskedims fre Wurth. Beregnet til at fjerne tape og lim uden den at beskadige lak. Den monteres på boremaskine.
Man arbejder forsigtigt for ikke at opvarme lakken.

viske3.jpg
viske3.jpg (1.04 MiB) Vist 12814 gange

Næsten perfekt resultat.
Totalt ny ynglings dims.
Havde jeg kendt til denne tidligere, så havde jeg fjernet alt pynte tape inden maleren fik bilen. Øv bøv..

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tors apr 13, 2017 10:19 am
af mikkel987
viske4.jpg
viske4.jpg (1.01 MiB) Vist 12805 gange


Tilbage til gode gamle dobbelt klæbende tape. Denne er fra T hansen. Jeg har også prøvet 3M og findet at de holder lige godt.

IMG_20170409_075107093.jpg
IMG_20170409_075107093.jpg (1.06 MiB) Vist 12801 gange

Færdig.

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: ons apr 19, 2017 23:14 pm
af volvo100200
Anders_H skrev:Ha, hvor er det fedt, han endelig kan få solgt noget fra sit skattekammer. :D
mig bekent er der gang i volvo 200 delene hver dag?

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tors apr 20, 2017 17:03 pm
af Anders_H
volvo100200 skrev:
Anders_H skrev:Ha, hvor er det fedt, han endelig kan få solgt noget fra sit skattekammer. :D
mig bekent er der gang i volvo 200 delene hver dag?

Skulle måske have udeladt "endelig". :)

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tirs maj 09, 2017 20:09 pm
af mikkel987
Der skal også være plads til leg og eksperimenter.

Klågem talte om forzinkede beslag tidligere. Det fik tanker til at futte rundt i hovedet.
Jeg fandt denne video med en mand der elektrongalvanisere i agurkevand.
Det måtte prøves.
https://www.youtube.com/watch?v=Wy6u2kikAA4

Ingredienser.
Zinkklods fra Harald Nyborg pris 28kr.
Bagepulver (havde jeg allerede til min soda blaster)
Eddikesyre, stod i husholdningen
Deminiraliseret vand.
lidt sukker.
og så lidt strøm.
Zinkklodsen fik lov at svømme i vand med lidt eddikesyre og sukker natten over.
zink2.jpg
zink2.jpg (1.05 MiB) Vist 12596 gange


Emnet renses af med stålbørste. Det er i modsætning til maling her bedst med en glat overflade.
Her et beslag til køleren.
zink4.jpg
zink4.jpg (1.04 MiB) Vist 12591 gange


+ sættes på zinkklodsen og - på emnet og så ned og koge i magreteskål.
Husk rigelig udluftning, der laves brint.

zink3.jpg
zink3.jpg (1.03 MiB) Vist 12599 gange

Til slut. Dyppes emnet i vand med bagepulver for at neutralisere eddikesyren.

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tirs maj 09, 2017 20:17 pm
af mikkel987
Her er nogle forsøg.
Emnet skal være ekstremt rent. Bare den mindste smule rust og det kan ses som sorte pletter efter en tur i syren.

zink1.jpg
zink1.jpg (1 MiB) Vist 12593 gange


Heldigvis går det hurtigt og der er ingen tørretid.
Zinken virker til at sidde godt fast.

zink6.jpg
zink6.jpg (1023.76 KiB) Vist 12577 gange


Så kan man slutte af med lidt hammerlak for fint sort finish.
Her med den fra Lidl, den fungere faktisk glimrende. (Jeg har efterhånden været mange produkter igennem) :D

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: tirs maj 09, 2017 21:42 pm
af Klågem
Sejt. :D

Re: Volvo 240GL 1992

Indlæg: ons maj 10, 2017 16:48 pm
af gunsmoke
mikkel987 skrev:Her er nogle forsøg.
Emnet skal være ekstremt rent. Bare den mindste smule rust og det kan ses som sorte pletter efter en tur i syren.

zink1.jpg


Heldigvis går det hurtigt og der er ingen tørretid.
Zinken virker til at sidde godt fast.

zink6.jpg


Så kan man slutte af med lidt hammerlak for fint sort finish.
Her med den fra Lidl, den fungere faktisk glimrende. (Jeg har efterhånden været mange produkter igennem) :D

Flot arbejde. Du kan også fjerne rusten fra emnerne på samme måde som du galvaniserer, der er bare den anden vej rund. Der er også videoer om dette på youtube.