Projekt 264 GLE
Egentligt startede det i 1999 med indkøbet af en 242 L fra 1975 for 5 kr.
Den lavede jeg således at den kunne synes og kørte i den.
Men den manglede noget trækkraft, må jeg nok erkende.
Dette blev forsøgt opvejet med en sænket undervogn gule justerbare koni dæmpere, og opgraderede bøsninger i undervognen.
Samtidig kom jeg på internettet, og begyndte at læse om de her turbo 240.
Og beslutningen blev taget såddan en ville jeg have.
Nu var det bare umuligt at få pladedele til såddan en gl 242. så den blev skrottet i 2001.
Og i stedet købte jeg en 264 gle fra 1981 for 5000 kr.
Der var lidt rust i den og automatgearet virkede ikke ordentligt.
Det blev løst med lidt svejsning, maling, og monteringen af en m46 gearkasse.
Og undervognen fra den gamle blev flyttet over.
I 2002 fik jeg et digetalt kamera, så her er et billede af hvordan den ser ud.
Motoren slugte desværre meget benzin, og den havde den normale knast syge.
Så jeg fandt en b230 AT motor, som jeg monterede et sprøjt på fra en 360 glt, ekstra koldstarts dyser styret af tryk vandindsprøjtning, og en Saab APC styring til at styre trykket hvis den skulde tændings banke, og det gjorde den lidt, specielt ved 0,8 bar i tryk.
Det bliver man hurtigt træt af.
Så efter lidt søgen fandt jeg et gørdetselv indsprøjtnings system Megasquirt, der kunne justeres Vha. en bærbar PC.
Da jeg fik bygget det på sammen med større dyser, så kunne jeg pludselig holde et stabilt tryk ved 0,8 bar uden at den bankede.
Kort tid efter kom der en variant der også kunne styre tændingen, og lidt lodderi og fabrikation af en krumtaps sensor, Og jeg fik en helt anden motor pludselig havde den bundtræk, og turboen kom ikke så hårdt når den lavede tryk.
Nu blev det sjovt, så jeg fik en Wideband lambda sonde og en større intercooler.
I 2005 skulle den synes igen, og noget af sommeren gik med lidt rustarbejde.
Desværre fandt jeg også ud af hvordan ,man kunne ombygge APC styringen til at kunne lave et højere tryk.
Efter 1 måned med 1 bar så motoren således ud.
Så b23 projekte blev fremskyndet en del.
Grundmotoren er en B23A med ET stempler, der stikker 0,25mm over blokken, for at få dem tættere på toppen, og en oliepmpe fra en sen B230FT (større volumen)
Alle sliddele blev skiftet , motoren blev boret op til første overstørrelse, og plejlstænger og stempler blev vægtjusterede.
I samme omgang blev der monteret en stærkere kobling, da en standart turbo kobling ikke kunne holde.
Det blev en 228 mm fra KG trimning i stærkeste udgave. ( den var næsten umulig at køre med i myldertuden, med standart hydraulik
Men nu begyndte gearkassen at lave mærkelige lyde i 3 gear, og jeg fandt en Getrag gearkaasse, der var et bolte på projekt. Til senere montering.
En måned efter knækkede kuglen koblings armen vippede over, så senere blev nu.
Men med modefikationer,
Dels var jeg ikke tilfreds med hvordan gearstangen var monteret, og den skulde bygges om til et el speedometer.
Og jeg fik den ide at bygge hydraulikken om med dele fra en SAAB 9000.
Slavecylinderen trykker direkte på udrykkerlejet.
Og det virkede faktisk fint, men kassen skulle lige ned 3 gange inden alle børnesygdomme var fjernet.
Så af bar kedsomhed, da det hele virkede, så måtte toppen af for at lave Somender singhs groves.
I håbet om en bedre økonomi, og bedre udnyttelse af benzinen.
Foreløbigt ser det ud til at virke, 1 km længere på literen, ved normal kørsel.
Da jeg har haft en caster fejl, besluttede jeg mig for at skifte bærearme, og kunne ikke lade være med at forstærke dem, fjederbenene skiftede jeg bare for sjov.
Og så blev det sindsyns år igen, men jeg havde købt lidt dele, da den sidste vinter var meget hård ved karossen.
Og så var der dømt bilferie igen.
Kassen blev synet, og jeg begyndte at kede, mig igen.
Så en ny turbo stod på programmet.
Ny og gammel
Det er en turbo der oprindeligt har siddet på en Escort Cosworth.
Og de foreløbige indtryk er gode, selvom den ikke har set mere end 0,5 bar i tryk.
Men det var noget af et projekt at få den monteret
.
Og et par billeder af konvertering til vacumstyret varmeapperat, og interiør
Håber ikke jeg har glemt for meget.
MVH
Morten