Et langt projekt 264 R

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Et langt projekt 264 R

Indlægaf Morten VJ » ons apr 30, 2008 17:39 pm

Projekt 264 GLE

Egentligt startede det i 1999 med indkøbet af en 242 L fra 1975 for 5 kr.
Den lavede jeg således at den kunne synes og kørte i den.
Men den manglede noget trækkraft, må jeg nok erkende.
Dette blev forsøgt opvejet med en sænket undervogn gule justerbare koni dæmpere, og opgraderede bøsninger i undervognen.
Samtidig kom jeg på internettet, og begyndte at læse om de her turbo 240.
Og beslutningen blev taget såddan en ville jeg have.
Nu var det bare umuligt at få pladedele til såddan en gl 242. så den blev skrottet i 2001.

Og i stedet købte jeg en 264 gle fra 1981 for 5000 kr.
Der var lidt rust i den og automatgearet virkede ikke ordentligt.
Det blev løst med lidt svejsning, maling, og monteringen af en m46 gearkasse.
Og undervognen fra den gamle blev flyttet over.
I 2002 fik jeg et digetalt kamera, så her er et billede af hvordan den ser ud.
Billede

Motoren slugte desværre meget benzin, og den havde den normale knast syge.
Så jeg fandt en b230 AT motor, som jeg monterede et sprøjt på fra en 360 glt, ekstra koldstarts dyser styret af tryk vandindsprøjtning, og en Saab APC styring til at styre trykket hvis den skulde tændings banke, og det gjorde den lidt, specielt ved 0,8 bar i tryk.
Det bliver man hurtigt træt af.
Så efter lidt søgen fandt jeg et gørdetselv indsprøjtnings system Megasquirt, der kunne justeres Vha. en bærbar PC.
Da jeg fik bygget det på sammen med større dyser, så kunne jeg pludselig holde et stabilt tryk ved 0,8 bar uden at den bankede.
Kort tid efter kom der en variant der også kunne styre tændingen, og lidt lodderi og fabrikation af en krumtaps sensor, Og jeg fik en helt anden motor pludselig havde den bundtræk, og turboen kom ikke så hårdt når den lavede tryk.

Nu blev det sjovt, så jeg fik en Wideband lambda sonde og en større intercooler.
Billede
Billede

I 2005 skulle den synes igen, og noget af sommeren gik med lidt rustarbejde.
Billede
Billede
Billede

Desværre fandt jeg også ud af hvordan ,man kunne ombygge APC styringen til at kunne lave et højere tryk.
Efter 1 måned med 1 bar så motoren således ud.
Billede
Billede

Så b23 projekte blev fremskyndet en del.
Billede
Billede


Grundmotoren er en B23A med ET stempler, der stikker 0,25mm over blokken, for at få dem tættere på toppen, og en oliepmpe fra en sen B230FT (større volumen)
Alle sliddele blev skiftet , motoren blev boret op til første overstørrelse, og plejlstænger og stempler blev vægtjusterede.
I samme omgang blev der monteret en stærkere kobling, da en standart turbo kobling ikke kunne holde.
Det blev en 228 mm fra KG trimning i stærkeste udgave. ( den var næsten umulig at køre med i myldertuden, med standart hydraulik

Men nu begyndte gearkassen at lave mærkelige lyde i 3 gear, og jeg fandt en Getrag gearkaasse, der var et bolte på projekt. Til senere montering.
Billede

En måned efter knækkede kuglen koblings armen vippede over, så senere blev nu.

Men med modefikationer,
Dels var jeg ikke tilfreds med hvordan gearstangen var monteret, og den skulde bygges om til et el speedometer.
Billede

Og jeg fik den ide at bygge hydraulikken om med dele fra en SAAB 9000.
Slavecylinderen trykker direkte på udrykkerlejet.
Billede

Og det virkede faktisk fint, men kassen skulle lige ned 3 gange inden alle børnesygdomme var fjernet.
Så af bar kedsomhed, da det hele virkede, så måtte toppen af for at lave Somender singhs groves.
Billede
I håbet om en bedre økonomi, og bedre udnyttelse af benzinen.
Foreløbigt ser det ud til at virke, 1 km længere på literen, ved normal kørsel.

Da jeg har haft en caster fejl, besluttede jeg mig for at skifte bærearme, og kunne ikke lade være med at forstærke dem, fjederbenene skiftede jeg bare for sjov.
Billede Billede

Og så blev det sindsyns år igen, men jeg havde købt lidt dele, da den sidste vinter var meget hård ved karossen.
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så var der dømt bilferie igen.

Kassen blev synet, og jeg begyndte at kede, mig igen.
Så en ny turbo stod på programmet.
Ny og gammel
Billede

Det er en turbo der oprindeligt har siddet på en Escort Cosworth.
Og de foreløbige indtryk er gode, selvom den ikke har set mere end 0,5 bar i tryk.
Men det var noget af et projekt at få den monteret
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede.

Og et par billeder af konvertering til vacumstyret varmeapperat, og interiør
Billede
Billede



Håber ikke jeg har glemt for meget.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Shadows » ons apr 30, 2008 18:49 pm

Fed historie og sikken en energi i projektet!

Top dollar! 8)
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Indlægaf Morten VJ » ons apr 30, 2008 19:31 pm

Takker
Men energien er fordelt over 7 år så det er ikke den voldsomme energi udladning på en gang. :)

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » ons apr 30, 2008 19:38 pm

Hold da op et projekt! Der skal ikke være plads til at kede sig :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf DK Volvo 850 » ons apr 30, 2008 19:43 pm

Det er genialt!!!!!
Det bliver sjovt at se det færdige resultat 8)
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: ons apr 04, 2007 16:34 pm

Indlægaf Morten VJ » tors maj 01, 2008 8:18 am

Den bliver aldrig helt færdig.
Der er altid et eller andet, når bilen kører små 20.000 km om året.

Den bliver først "helt færdig" når den bliver skrottet.
For at donere dele til mit fremtids projekt.
En hovedrenoveret 245.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » tors maj 01, 2008 9:46 am

Hvorfor en stationcar?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » tors maj 01, 2008 10:49 am

Jeg vil prøve noget nyt.
Og så har jeg haft, 2døre, og 4 døre.
Og kan egentlig godt lide Herregårds modellen.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Morten VJ » tors maj 01, 2008 12:43 pm

Dagens projekt plastic justerskruen på speeder kablet var knækket.
Så løsningen blev en bolt med en slids, og filet til således at viknlen passer.
Billede
Billede
Og endelig fik jeg justeret grundladetrykket, til 0,5 bar ladetryk.
Efter at have været nede og justere på stangen 4 gange :evil:
Så på med den elektriske ladetryks styring, og programmere lidt.

Grænsen ligger på 0,8 bar i tryk på oktan 95.
Men det rykker helt pænt :wink:

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Schroder » fre maj 02, 2008 23:29 pm

He he, rigtig spændende læsning..

HAr også drømt om et 264 projekt.. Mange muligheder for opdateringer, men må jo hellere gøre min Amazon færdig først..

Men utrolig spændende bil du får/har dig.. Nok ikke noget hver og en kan se, men en kender kan se der er brugt tid og omtanke med sådanne et projekt.. Stilet...

God arbejdslyst..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Johnnyhjo » tors maj 28, 2009 0:34 am

Hej.

Programerer du selv motorstyrringen? Med ladetryk, tænding osv??

MVH
Johnny H. J.
Nuværende:
Volvo 855 T5, Aut. 94,
Volvo 854 T5, Aut. 94
Tidl: Volvo 765 TIC Aut. 90, 745 '88, 245 van '83, 245 '86, 360 5d GLS '85.
Ikke Volvo: Renault 19,'92, Peugeot 206 HDI '06, Saab 9000 '94, Alfa Romeo 155 V6 '93,
Johnnyhjo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 228
Tilmeldt: søn aug 31, 2008 23:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Morten VJ » tors maj 28, 2009 18:32 pm

Johnnyhjo skrev:Hej.

Programerer du selv motorstyrringen? Med ladetryk, tænding osv??

MVH


Ja det gør jeg, men indlærings kurven har været stejl.
Og tomgangs styringen driller stadig lidt :twisted:

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Johnnyhjo » fre maj 29, 2009 10:48 am

Hej.


Det lyder meget interessant. Er det noget du vil dele viden ud af. Jeg mener hvilket program på computer, stik til bil og hvad måleudstyr skal jeg anskaffe?

MVH
Johnny H. J.
Nuværende:
Volvo 855 T5, Aut. 94,
Volvo 854 T5, Aut. 94
Tidl: Volvo 765 TIC Aut. 90, 745 '88, 245 van '83, 245 '86, 360 5d GLS '85.
Ikke Volvo: Renault 19,'92, Peugeot 206 HDI '06, Saab 9000 '94, Alfa Romeo 155 V6 '93,
Johnnyhjo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 228
Tilmeldt: søn aug 31, 2008 23:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Morten VJ » fre maj 29, 2009 17:20 pm

Det er ikke en original styring, en såddan har der aldrig været monteret!
Det er en programmerbar universalstyring af mærket Megasquirt.

Som man kan læse en masse om her.
http://www.*.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
Stjernen i linket skal skiftes ud med m-s-e-x-t-r-a (selvfølgelig uden bindestreger) Mvh. Ingemann


MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Johnnyhjo » fre maj 29, 2009 23:54 pm

Hej

Fedt... men der er en del at sætte sig ind i inden man lige går igang...

Tak

MVH
Johnny H. J.
Nuværende:
Volvo 855 T5, Aut. 94,
Volvo 854 T5, Aut. 94
Tidl: Volvo 765 TIC Aut. 90, 745 '88, 245 van '83, 245 '86, 360 5d GLS '85.
Ikke Volvo: Renault 19,'92, Peugeot 206 HDI '06, Saab 9000 '94, Alfa Romeo 155 V6 '93,
Johnnyhjo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 228
Tilmeldt: søn aug 31, 2008 23:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Næste

Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster