Amazon (s-code)

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon (s-code)

Indlægaf Askermedk » ons mar 25, 2009 22:12 pm

Hej. da jeg købte min amazon synes jeg egentlig den var perfekt men,- efter som jeg nu er kommt lidt mere ind i "faget" kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om min egen . så jeg har fundet "type-tal" frem (tror jeg det hedder)

131 341 s
94
430-595
5370.5577

Ifølge volvoamazonpictures.se/ skulle det være en amazon special,- men hvad er det som er så specielt???

Mvh. Asker
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Hr. SmåSur » ons mar 25, 2009 22:33 pm

Din Amazon er ikke speciel som sådan - Der refereres til de såkaldte S-koder, som ja, godt nok står for "specialutförande" - men det dækker over, at der ligesom i dag, kunne bestilles fabriksudrustede modeller.

Ligesom der i dag på forskellige markeder f.eks. er en "Vinter OL"-udgave - OSV. - kunne man jo også bestille sin Amazon dengang, f.eks. med fabriksmonterede bagsædeseler.

Dine S-koder (5370 og 5577) er jo ikke de-kodede, så du får desvære ikke et svar her og nu, MEN - der arbejdes intenst på at løse de tidlige S-koder's hemmeligheder, for sjovt nok har Volvo ingen fuldstændige arkiver over disse - De har først tjek på sagerne oppe i 140/164 modellernes S-koder.

I dit tilfælde, kunne man forestille sig, at din bil er kommet med fabriksmonteret sidespejl og bagsædeseler - mere "specielt" er det ikke.

Du kan jo selv afkode din bil's øvrige specifikationer på selvsamme side du nævner.

Hov! - Jeg lægger til:

Hvis du tænker på at din typebetegnelse siger: 131341 - og 3-tallet på fjerde plads betyder "Special" - så er det intet andet end at din Amazon er som Amazoner er flest. Det er en ældgammel betegnelse fra Volvo der stammer tilbage fra tidlige PV-dage. Special er når der er solskygge i begge sider, cigartænder, lommer i dørsider og flere lign. "selvfølgeligheder".
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf nj » ons mar 25, 2009 22:48 pm

Og så kan man yderligere tilføje, at hvis det omtalte 3-tal havde været et 2-tal, så havde bilen været det man i Sverige kaldte standard og her i DK kaldte Quick, altså en del mindre kromlister, ikke oplukkelige bagsideruder, kun 3 gear m.m.
Hvis du med S-koder mener det S som står efter tallene betyder det, at det er en 1969 model.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Hr. SmåSur » ons mar 25, 2009 23:00 pm

nj skrev:... Sverige kaldte standard og her i DK kaldte Quick, altså en del mindre kromlister, ikke oplukkelige bagsideruder, kun 3 gear m.m.

Nej, ikke helt.. I Sverige markedsførte man den "skrabede" model med betegnelsen Favorit - i typebetegnelsen designeret med et 2-tal.

Det var ikke biler med 2-tallet der solgtes som standard-udførsel, så det er lidt misvisende.

Igen - det stammer tilbage fra tidlige PV dage - helt tilbage til 1944 og PV'ens introduktion.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

S code

Indlægaf volvobrynk » tors mar 26, 2009 14:04 pm

Hej

Min amazon er også en S-code, en årsmodell '69. Min kammerat har også en S-code, en 142, sjovt nok også er en årsmodell '69. Så det betyder ikke andet end bygget fra August '68 til August 69.

Men de type-koder du henviser til har jeg også (nederst på typepladen), jeg har endnu ikke tjekket om de er helt identiske.

Jeg mener at havde forstået man kunne til- og fravælge udstyr efter aftale med volvo, da man købte sin nye volvo. Listen med udstyr er vidst lang, der må være så mange amazon-ejer/fans her på Volvosnak at vi ved fælles hjælp, kan lave en liste over udstyrs kodernes betydning.
Så vidt vides er min bestilt med indfarvede hjul og den nye B20. Enten har han valgt nakkestøtter fra, eller var de et tilkøbsemne. Seler foran er std. fra årsmodell '68, beslag til seler bag er std. fra '67. Der må være nogen herinde der kender én der har været inde ved en forhandler og købe en hel ny Amazon :P
De ovestående ting er noget der står for egen regning og måske tager jeg fejl. :?:

Så vidt vides er "S" den første årgang med B20A motor!
Men det ved Hr. Små Sur. :)
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Hr. SmåSur » tors mar 26, 2009 19:24 pm

Korrekt - B20 motoren introduceres med 1969 modellerne - det være sig både Amazon, 140 og 1800.

Det er naturligvis godt med stor entusiasme, men jeg tror desvære at projektet med at løse S-koderne's betydning, vil ende i en blindgyde.

Den svenske Amazonklub har gjort RIGTIG meget seriøst arbejde for det og kan desvære ikke komme længere end som angivet på www.volvoamazonpictures.se

Det er rigtig svært at basere den slags de-kodning på, hvad folk kan huske/tror/mener/synes etc. om deres bil.
Det er den ene ting - den anden forstyrende faktor er, at S-koderne heller ikke nødvendigvis er at sammenligne med f.eks. et reservedelsnummer - altså: S-koderne var en internt kommunikations-reference - så: En S-kode kunne f.eks. være, at Volvo Danmark ville have alle dansk solgte Amazoner monteret med sidespejl i 1969 (nu er det bare en tanke/et eksempel) - derfor bestilte Volvo Danmark via den interne forretningsgang dette og bestillings-dokumentet fik en S-kode reference. DVS - en S-kode 1234 kunne betyde: "Amazon til Danmark, skal have venstre sidespejl monteret".

Med andre ord var S-koden heller ikke nødvendigvis en standard for alle markeder.

Ligeledes - f.eks. Amazoner leveret til Syd Afrika - de havde her et specielt luftfilter (her er jo meget støvet) - så biler til leverance i Syd Afrika blev "standard" monteret med et specielt luftfilter - og typepladen blev stemplet med en S-kode.

Jeg håber det er til at følge! :)

Forenklet og opsumering:

S-koder (ikke S'et i type-koden) - dækker over relativt simple fabriks monterede dele etc. - der oftest dækker over markeds-specifikke opsætninger - f.eks. dele der divergerer i forhold til standarden - så ikke nødvendigvis ekstraudstyr - men også markedstilpassede udgaver.

Som eksempel - jeg har selv haft en 1970 Amazon 122S importeret fra Sweitz. Bilen kom til Danmark fra Sweitz, hvortil den var solgt oprindeligt. Den havde S-kode 5396 - hvilket jf. reservedelskataloget betyder, at B20B motoren havde kølervinge af plast med viskosekobling.
Så her et eksempel på én S-kode der er dekodet - men det er altså ikke lige sådan at dekode størstedelen af de andre.
Sweitz er jo et bjerg-rigt land - derfor kunne man forestille sig at Volvo har villet udstyre Sport-Amazonen med en noget mere effektiv kølervinge - derfor har det været "standard" med en sådan, på dét marked.

Giver det mening? 8)

Seler foran er std. fra årsmodell '68, beslag til seler bag er std. fra '67

Seler foran, blev standard (på Europæiske markeder) i Amazon allerede i 1960 modeller. Montering af seler både for og bag, har været hele tiden været muligt i Amazonen.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Tilbage til Diverse