Hvordan med 3 børn på bagsædet??

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvordan med 3 børn på bagsædet??

Indlægaf Florian » ons feb 20, 2008 19:59 pm

Hej med Jer,

jeg har følgende spørgsmål:

Jeg har en '97er V70 og 2½ børn. Det vil sige at jeg har p.t. 2 børn og inden så længe dukker nr. 3 op.
Den ældste er på 3 år og ca. 16 kg, nr. 2 er på 2 år og ca. 13 kg og nr. 3 er, som nævnt før, ikke født endnu, men den bliver en lille en!! :wink:

Mit problem er at jeg har svært ved, læs: det er ikke muligt, at få 3 auto-stole på bagsædet!

Er der herinde nogen som har prøvet det? Er vi nødt til skifte de stole ud som vi har nu for andre som er smallere eller det hip om hap?
Andre forslag? Bagsædet med integrerede barnestole?

Vi tager maks. sikkerhed som en selvfølge. Teoretisk er den ældste stor/gammel nok til at sidde på en pude, men jeg er overbevist om at en decideret autostol byder betydeligt mere sikkerhed end en pude, især sidelæns støtte.

Hvad siger de kloge herinde ??

Råd efterlyses!!
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Gedsted, Himmerland

Indlægaf kimmer » ons feb 20, 2008 21:55 pm

Der er ikke meget plads i en stor Volvo når der pludselig skal mases tre autostole ind på bagsædet :?
Så sent som i går hentede jeg mine egne to piger (5 og 2½) plus en legekammerat hjem fra børnehaven.
Den store sad i sin selepude med ryg og hovedstøtte, den lille i autostol med H-sele. Legekammeraten sad på sin medbragte selepude. Alle sad på bagsædet og der var ikke meget plads at give af.
Du kan overveje at købe et ekstrasæde til baggagerummet (7 pers.) det kan være løsningen på pladsproblemet.
Det værste ved tre stole på bagsædet var at det er forbandet svært at spænde alle fast og......meget dårlig arbejdsstilling.
Venlig hilsen
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Volvo4life » ons feb 20, 2008 23:39 pm

Jeg har en '97er V70 og 2½ børn. Det vil sige at jeg har p.t. 2 børn og inden så længe dukker nr. 3 op.
Den ældste er på 3 år og ca. 16 kg, nr. 2 er på 2 år og ca. 13 kg og nr. 3 er, som nævnt før, ikke født endnu, men den bliver en lille en!!

Du har sikkert ikke isofix beslag i bilen, men det burde (måske) være muligt at eftermontere som på de nyere V70ere.

Har du isofix kan du få den optimale løsning:

0-13kg stolen med isofix base placeres skråt bag føreren -> dvs intet bøvl med seler og er lige til at tage ind og ud + den optager lidt mindre plads.

Nr. 2 placeres mindten i en 9-36kg stolen med H-sele til 18kg. Denne type stol skal fastmonteres med 3punkt selen og vil bliver permanet i bilen -> dvs intet bøvl med at komme til bilens sele lås.

Nr.3 skal have selepude med ryg (selepude u/ryg bliver sandsynligvis ulovlige at sælge i løbet af i år, skulle have været stoppet sidste år). Dette sæde er nemt at fjerne så nr 2 kan komme ind i bilen. Breden på sædet skal vælges ud fra hvor nemt du kan komme til selelåsen mellem de to stole.

Når nr 1 når max 13 kg flyttes denne i en stol på midtersædet der fastmonteres og nr 2 flytter sin stol ud til siden, hvor den vil kunne bruge som selepude med ryg over de 18 kg.

Håber det hjalp. Det kan sagtens lade sig gøre. Har efterhåndet prøvet det en del gange.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf kimmer » tors feb 21, 2008 8:29 am

Det kunne løse lidt af pladsproblemet med et isofix beslag. På vedhæftet link (kap. 4 - Sikkerhed, side 611) står der lidt om isofix, plus billeder af nogle beslag som på daværende tidspunkt (1997-1998) ikke var klar til salg endnu, man skulle forhøre sig hos Volvo omkring køb af disse beslag. Om de kan købes i dag vides ikke.
http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/pdf/X70.pdf
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Florian » tors feb 21, 2008 10:48 am

Skrevet: Ons feb 20, 2008 22:39 pm Emne:

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Den ældste er på 3 år og ca. 16 kg, nr. 2 er på 2 år og ca. 13 kg og nr. 3 er, som nævnt før, ikke født endnu, men den bliver en lille en!!

Du har sikkert ikke isofix beslag i bilen, men det burde (måske) være muligt at eftermontere som på de nyere V70ere.

Har du isofix kan du få den optimale løsning:

0-13kg stolen med isofix base placeres skråt bag føreren -> dvs intet bøvl med seler og er lige til at tage ind og ud + den optager lidt mindre plads.

Nr. 2 placeres mindten i en 9-36kg stolen med H-sele til 18kg. Denne type stol skal fastmonteres med 3punkt selen og vil bliver permanet i bilen -> dvs intet bøvl med at komme til bilens sele lås.

Nr.3 skal have selepude med ryg (selepude u/ryg bliver sandsynligvis ulovlige at sælge i løbet af i år, skulle have været stoppet sidste år). Dette sæde er nemt at fjerne så nr 2 kan komme ind i bilen. Breden på sædet skal vælges ud fra hvor nemt du kan komme til selelåsen mellem de to stole.

Når nr 1 når max 13 kg flyttes denne i en stol på midtersædet der fastmonteres og nr 2 flytter sin stol ud til siden, hvor den vil kunne bruge som selepude med ryg over de 18 kg.

Håber det hjalp. Det kan sagtens lade sig gøre. Har efterhåndet prøvet det en del gange.

Det lyder som en alletiders løsning!! Men.....

...har lige snakket med en Volvo-værksted og de siger at det der med Isofix IKKE kan lade sig gøre.
De nye V70 har monteret Isofix ab fabrik og det er ikke noget der kan eftermonteres sagde han.

Det kan sagtens lade sig gøre. Har efterhåndet prøvet det en del gange.

Hvordan kan det så være du har prøvet det før ??? :?: :shock:
Volvo drives you home safely

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Florian » tirs apr 01, 2008 20:24 pm

Nu har vi valgt en løsning ud af flere muligheder.

Løsning 1 var bare at acceptere at det er hamrende svært og irriterende at spænde ungerne fast. Med andre ord; Sådan er det bare og det må vi leve med.
Løsning 2 var det ældste barn på passagersædet og fruen midt på bagsædet.
Løsning 3 var at investere i en ny bagsæde med integrerede barnesæder. På ophug forlanger de 3.200 kr., ny tør jeg ikke at spå om....
Løsning 4 kunne være at investere i en anden bil..... :evil:

Vi har valgt løsning 5. Den går ud på at vi har købt en original Volvo bagudvendt autostol som vi har monteret midterst på bagsædet. Den passer fint og giver plads til at spænde de andre børn ordentlig fast. Det giver vist nok noget af en dårlig arbejdsstilling, men inden så længe er barn nr. 2 stor nok til at sidde på en sædepude med ryglæn og til den tid kan Volvo autostolen flyttes til en af de andre siddepladser på bagsædet.

Løsningerne 1, 3 og 4 var for os udelukket. Mulighed 2 har vi prøvekørt et stykke tid, men fruen blev træt af at mase sig selv mellem de 2 autostole og ungen på passagersædet var alt for flittig til at trykke på alle knapper det kunne nåes, samt at åbne døren mens bilen kørte. Desværre er der ikke børnelås på fordørene. Det kunne vi godt have brugt.

Så nu må vi se om det har været det rigtige, det vi har valgt at gøre....
Volvo drives you home safely

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Feedback

Indlægaf Klågem » tirs apr 01, 2008 20:27 pm

rart med feedback. Volvo´s "æg" har også ry for at være en af de sikreste autostole på markedet.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´