Benzinøkonomi 240 stc

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Benzinøkonomi 240 stc

Indlægaf Kampvognen » fre aug 28, 2009 11:02 am

Hey!

Jeg går og overvejer at købe en volvo 240 stc. 2,3 gl! Den er fra 1992 og har kørt 175000 km! Den er med manuel transmission! Det jeg er i tvivl om, er hvor meegt den koster i vægtafgift? 3750 eller 4900 pr år? Samt hvor langt kører sådan en ca. pr liter? Man skal være dygtig for at holde et snit på 10 km/l ved blandet, ik?

MVH

Rasmus
Kampvognen
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Benzinøkonomi 240 stc

Indlægaf Kristian » tors sep 03, 2009 8:38 am

Vægtafgiften er 3770kr pr. år. Hvis bilen ellers er i orden bør den kunne køre mindst 11 km/l. i snit.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf michael240 » ons sep 09, 2009 18:45 pm

glem alt om gamle volvoer hvis du vil spare benzin, jeg har selv en volvo 2.3 stationcar, og benzinen forsvinder nærmest hurtigere end hvis jeg hældte det ud på jorden og satte ild til det.
jeg har ikke målt det præcist, men det føles som om at den kører omkring halvt så langt på literen som min gamle mazda gjorde, så økonomisk ville jeg ikke kalde den :?

jeg har købt den fordi jeg godt kan li gamle biler, men hvis jeg skulle tænke økonomisk var en 25 år gammel bil lavet af støbejern med en overdimensioneret motor nok det sidste jeg ville købe, så ville jeg nok vælge en corolla stationcar eller lign. kedelig lille potte. man skal generelt ikke købe gamle biler fordi man kan, man skal købe dem fordi man ikke kan lade være :)

udover det skal du også selv kunne skrue lidt, for ellers kommer der en del værkstedsregninger oveni benzinprisen også da gamle biler har det med at falde fra hinanden jævnligt. (også volvoer)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » ons sep 09, 2009 19:45 pm

jeg har selv en volvo 2.3 stationcar, og benzinen forsvinder nærmest hurtigere end hvis jeg hældte det ud på jorden og satte ild til det.

Så må du have kørt rundt med en Volvo som har været totalt ude af indstilling og/eller kørt med speederpedalen trådt helt ned ved hvert gearskifte/igangsætning.

Jeg har haft adskellige Volvo 240 de sidste 13 år. Og kører man normalt og sørger for at holde sin bil i top stand mht. indstilling af tænding og karburatoer, friske tændrør, korrekt dæktryk, korrekt sporring, ordentlige dæk og alle andre punkter, som har indflydelse på benzinøkonomien, ja så kan en Volvo 240 sagtens køre langt på literen.

Den jeg har haft, som kørte længst på literen, var en Volvo 240 stc. årgang 1986 med en B230A med over 200.000 km på tælleren. Den gik omkring 13 km/liter ved blandet kørsel. Men jeg skulle selvfølgelig køre pænt ellers kunne forbruget sagtens ryge ned på under 10 km/liter.
Min nuværende Volvo 240 GLE årgang 1989 kører omkring 11 km/liter. Den er også væsentligt lavere gearet end den gamle stc., hvilket også har indflydelse på forbruget, da omdrejningerne jo så bliver højere ved kørsel på f.eks. motorvej.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf michael240 » ons sep 09, 2009 21:53 pm

den har automatgear og jeg kører som et svin så det er jo nok en del af forklaringen, men motoren står ok og går som den skal.

men ja, med en forsigtig speederfod kommer man selvfølgelig længere på literen, men en 2.3 liter motor i en bil der har ca samme aerodynamik (og vægt) som busterminalen på rådhuspladsen bliver aldrig lige så økonomisk som feks en 1.0 suzuki alto eller lign, uanset hvordan man kører den eller hvor velsmurt maskineriet er. ellers ville alle jo køre rundt i store biler i stedet for de små dåser man ser overalt efterhånden.
alene vægtforskellen svarer til at man kører rundt med to store motorcykler på taget, det gør jo en vis forskel..

og uanset om man kører så forsigtigt man overhovedet kan vil volvoen jo altid bruge mere benzin end en mindre bil, for hvis du kører den på samme måde vil det jo give tilsvarende mindre forbrug i en lille bil.

og så er det jo heller ikke særligt sjovt at køre i en bil hvor man hele tiden er nødt til at tænke på at man ikke må give for meget gas eller overhale pga forbruget, så jeg vil stadig mene at man burde købe noget mindre hvis man vil spare penge. en gammel volvo er vel noget man køber fordi man godt kan lide modellen, men sammenlignet med så mange andre biler bliver den aldrig billig at køre i.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » ons sep 09, 2009 22:09 pm

Hvorfor blande en Suzuki Alto eller anden lille pispotte ind i sammenligningen, når nu Rasmus spørger til benzinforbruget på en Volvo 240 årgang 1992?
At du kører som en bakke rødepølser og derved sviner med brændstoffet, gør vel heller ikke sammenligningsgrundlaget yderligere interessant.

Jeg synes ikke det er nødvendigt, at uddybe udtrykket "Køre pænt" yderligere, da Rasmus nok ved, hvad jeg mener. Og selvfølgelig kan man tillade sig at "trykke til den" uden at skulle tænke på benzinforbruget. Men "at trykke til den" konstant kan enhver jo regne ud, giver dårlig benzinøkonomi.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf michael240 » tors sep 10, 2009 2:15 am

jaja, men siden han spurgte til forbruget gik jeg ud fra at det var noget han gik op i, og derfor anbefalede jeg ham at købe en mindre bil hvis han gerne vil spare benzin, og brugte derfor altoen som et eksempel for ligesom at skære det ud i pap, ik'å.

men rasmus køb hvad du vil, det er dine penge.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » tors sep 10, 2009 21:37 pm

Rasmus. Regn med at køre imellem 10 og 12 på literen ved normal kørsel. Presser du bilen hedder det ca 7.
Holder du bilen med service har du en god og stabil bil der samtidig er meget mere sikker end den før omtalte Suzuki
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Kristian » lør sep 12, 2009 14:13 pm

Egentlig er benzinøkonomien ikke særlig vigtig i sig selv, det er totaløkonomien det kommer an på, og jeg vil vove at påstå at hvis man kan finde en velholdt 240 som man kan køre i i 6 år, så bliver det meget svært at finde noget andet som bliver billigere at køre i.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Klågem » lør sep 12, 2009 19:51 pm

Kristian skrev:Egentlig er benzinøkonomien ikke særlig vigtig i sig selv, det er totaløkonomien det kommer an på, og jeg vil vove at påstå at hvis man kan finde en velholdt 240 som man kan køre i i 6 år, så bliver det meget svært at finde noget andet som bliver billigere at køre i.

Helt enig :D
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf michael240 » lør sep 12, 2009 21:55 pm

det er jo svensk støbejerns-fundamentalisme for fuld udblæsning det der :)

jeg håber jeg kan opnå den samme blinde tro på at min kæmpe volvo koster mig det samme som en ellert en dag,
men desværre tror jeg at min matematiske sans er for veludviklet til at jeg kan overbevise mig selv om det 100%.

vil i afsløre hvordan i gør det så jeg kan lære det?
laver i øvelser hver dag foran spejlet hvor i gentager "min volvo er billig, min volvo er BILLIG!" eller hvordan gør i?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » lør sep 12, 2009 23:22 pm

Jeg hører til dem der kører Volvo - fordi jeg synes det er den "rigtige" bil. Kvalitet, Totaløkonomi, Sikkerhed og Anvendelighed.

Når du nu selv spørger - så hører jeg også til dem der brækker sig over folk der er så nærige og smålige at høre på, at jeg ved Gud ikke fatter hvorfor dælen de overhovedet er startet med at kigge på en Volvo!

Hvis ikke du kan forstå, at det er fløjtende ligegyldigt om en Volvo (eller andre mærker) kører 10 eller 15 km på en liter brændstof - når det ER og ALTID vil være, totalokonomien der skal ses på - ja så find dig dog en lille Suzuki Alto eller lign?..

Man køber vel/ser efter en Volvo, fordi man synes om de kvaliteter en sådan vogn har - f.eks. er en Volvo god når man har børn, hund og skal med campingvogn ned gennem bjergene - eller en Volvo er god når man gerne vil køre i en lidt større bil som man føler sig sikker og tilpas i.

Jeg hader simpelhen den slags mennesker, der starter med at være nærige og købe sig en godt brugt Volvo - hvorefter de til service nøjedes med at købe uoriginale dårlige reservedele og hutler bilen igennem (hvis den da overhovedet får regelmæssig service).. - og endelig klynker de over, at bilen "kun" kører 11 km per liter benzin..!!
Det er jammerligt!

Det er OK at starte med at finde en bil (Volvo) der passer éns pengepung - men så sørg for dælen for, at vedligeholde den behørigt - så taber den nemlig slet ikke værdig!.. Og AFSKRIVNINGEN du, DEN kan koste!!.. Det koster muligvis kr. 1,- i benzin at køre en kilometer - men afskrivningen kan koste kr. 10,- per kilometer! Forstår du den fulde økonomi - vil du meget hurtigt se, at en god Volvo ligger langt over de fleste andre biler i totaløkonomi.

Kør Volvo og spis suppe hver onsdag og søndag - det er der respekt for! - Det er nemlig et VALG man så har gjort!.. :twisted: Godt så!!..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf michael240 » søn sep 13, 2009 4:08 am

Hr. SmåSur skrev:Hvis ikke du kan forstå, at det er fløjtende ligegyldigt om en Volvo (eller andre mærker) kører 10 eller 15 km på en liter brændstof - når det ER og ALTID vil være, totalokonomien der skal ses på - ja så find dig dog en lille Suzuki Alto eller lign?..

Kør Volvo og spis suppe hver onsdag og søndag - det er der respekt for! - Det er nemlig et VALG man så har gjort!.. :twisted: Godt så!!..

jeg kan sagtens forstå det hvis vi taler om en ny stor bil vs en ny lille bil, men når vi taler om så gamle biler her kan jeg ikke helt se hvordan det går op, de bliver jo ikke til guld med alderen.
(eller jo amazoner gør, men en 240 bliver vist bare til rust..) de ligger da ca på samme niveau som små biler i den blå avis feks.
hvis man regner det hele sammen inkl afskrivning osv osv osv, så vil en stor gammel volvo da altid dræne budgettet mere end en mindre bil af ca samme årgang.

og nej jeg skal ikke have en alto, jeg vil tage det som en personlig fornærmelse hvis nogen forærer mig sådan en gratis.. jeg byttede faktisk en perfekt mazda 323 fra 1994 til en rusten 240 fra 86 fordi jeg bedre kunne li den, altoen var som sagt kun et eksempel. så ja, det valg har jeg også taget.
"if you have to drive a rusty car, make it a big one!" 8)

men whatever, jeg gider ikke diskutere økonomi mere. ham rasmus er vist også smuttet alligevel.

en volvo koster det en volvo koster, og det er fint med mig. (det skal være min nye bagrudestreamer)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » søn sep 13, 2009 21:53 pm

Find en mazda fra 86. Og fortæl mig at den ikke er rådnet væk..... Så tager jeg hatten af for dig
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf michael240 » søn sep 13, 2009 22:46 pm

værsgo, den mazda jeg havde før 94'eren var en 85'er og stort set rustfri, hvorimod min 240 der er fra 86, altså 1 år nyere end mazdaen, er plumrådden.

lige efter jeg købte den stak jeg fingeren igennem taget på den, (der var trængt vand ind ved det originale soltag=bobbelrust) og forrige synsrapport var een lang liste over rust i bærende dele (som dog er lavet nu) så hvis du tror at volvoer er lavet af rustfrit stål er du velkommen til at komme forbi og kigge på min.

alternativt kan du købe en pakke digestive kiks og sidde og prikke lidt i den med fingeren, hvis du lukker øjnene imens kan du ikke mærke forskel.

udover rust tror jeg aldrig at jeg har haft en bil med så mange småfejl som volvoen, men heldigvis er de nemme at reparere sådan nogle gamle traktorer :)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Næste

Tilbage til Diverse