gør jeg et godt køb med denne V70? ...eller er jeg på aveje?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

gør jeg et godt køb med denne V70? ...eller er jeg på aveje?

Indlægaf Crea » tirs feb 14, 2012 4:55 am

Hej Volvo-folk

Jeg vil blot høre, om der mon er nogle af jeg garvede Volvo-ejere, der vil hjælpe mig lidt på vej i.f.m. et muligt køb af en ældre V70'er.

Bilen jeg har i kikkerten hart følgende date:

Model: Volvo V70
Variant: 2,4 - 200T (200 HK)
Årgang: 2002
KM: 200.000
Gear: Aut.
Udstyr: elsæder, alufælge, lædersæder m.v.

Jeg har prøvekørt bilen, og synes samlet set godt om den, når jeg lægger det hele sammen. Dog er der alligevel lidt usikkerhed der rumstere i mig. Det skyldtes at jeg er nervøs for, at denne bil (grundet alder, KM, gearkasse og motor) har (for) stor risiko for store udgifter til vedligehold såvel som reparationer. Jeg er nemlig i den situation, at jeg har et meget stramt budget, som ikke just åbner op for muligheden for "bare sådan lige" at matche store udskrivninger udover det normale.

Jeg har en ganske fin fornemmelse for for biler normalt, men har aldrig før ejet en Volvo. Så derfor lyder mine spørgsmål til jeg garvede Volvo-folk som følger:

- Bør jeg være nervøs for automatgearkassen (dyr at vedligeholde?)

- Er der statistisk mange problemer /dyre rep. på denne motor?

- Er 200.000 km meget for denne bil og hvornår skal jeg forvente at småreparationer kommer?

- Er der andre ting ved denne bil/model, som jeg bør være opmærksom på FØR køb?

- Er der andre ting ved denne bil/model, som jeg bør være opmærksompå EFTER køb (gearolie, tandrem, svagt topstykke osv?)

Jeg har selv et forsigtigt bud på et svar på ovennævnte, og ved også godt at det ikke er så nemt at besvare 100% præcist. Men alligevel ville det være rart med nogle lidt mere "erfarne briller", der kan hjælpe mig til at afgøre, om denne bil er min næste bil

Bilen er interessant alene pga prisen, som ender i omegnen af kr. 80.000., og derfor er den en "konkurrent" til den VW touran Van 2007 jeg ellers gerne ville have (men som stadig er en smule for dyre til min formåen). Automatgear (samt sæder) er interessant fordi jeg p.t. døjer med en diskusprolaps og nervesmerter i venstre ben. Havde jeg helt selv kunne vælge, ville valget ikke falde på 200T, men nok snarere end 2,4 140/170 da jeg forestiller mig (måske ikke sandt?) at de er mere driftsikre og krap så avancerede.

Skal måske lige nævne at jeg bor i København, og derfor har nem adgang til Volvo-land m.h.t reservedele, reparation og service

Alle inputs er meget velkomne :-)

Mvh
Crea :-)
Crea
Ny bruger
Ny bruger

Re: gør jeg et godt køb med denne V70? ...eller er jeg på aveje?

Indlægaf Thing » tirs feb 14, 2012 9:07 am

Hej Crea

Jeg ved ikke hvilke typer biler du har haft tidligere, men vil fortælle en smule om mine erfaringer, om at have en Volvo V70 af ældre dato.
Generelt set er det en dejlig bil med masser af komfort. Den motor du spørger ind til har jeg ikke nogen erfaring med.

Du bør være opmærksom på visse udgifter som kan være dyrere end du har set tidligere:
1. Grøn afgift
2. Forsikring
3. Benzinforbrug
4. Service

God fornøjelse

Hilsen
Thing
Erfaren bruger

Geografisk sted: Stor København

Indlægaf Tomsen » tirs feb 14, 2012 9:08 am

Nu har jeg ikke en V70, men en S60, 2,4T og Aut fra 2001 268000km.
Har haft den i 2½ år nu, indtil nu har jeg skiftet bremseskiver bag, og skal nu skifte trækaksel og termostat.
I forhold til andres jeg kender, så synes jeg min volvo er meget billig i reparationer og daglig drift.

Eneste der kunne få mig til at skifte min ud, var en XC70/90.
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4100 Vigersted

Indlægaf Balder » tirs feb 14, 2012 12:44 pm

200hk lavtryksturbo er en af de mest slidtstærke motorer der findes hos Volvo. Ingen fare overhodet der. Svagpunkt kan være gasspjældet fra Magneti Marelli , ombytter findes med garantie til omkring 2000,-dkk plus ca. 600,-dkk til software fra Volvo (vis din egen repareres slipper du for software men skal undvære bilen i en uges tid)

Automatgear plejer at holde i denne motor uden problemer (har ikke hørt om problemer før med denne mortor ) , Oljeskift hvert 60000km anbefales. Den 160tkm service skulle været dokumenteret i servicebok , så kommer næste "større" udgift ved 320tkm.

Almindelig slitage i bøsninger (bærarmer) , støddæmpere , bremser skal naturligvis forventes omkring de 200tkm...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Crea » tirs feb 14, 2012 18:05 pm

Hej Alle

Tak for de hurtige svar

Det r endt med at jeg er blevet endnu mere vægelsindet efter jeres svar, MEN ...det er på den gode måde! :-)

Jeg havde ventet at i ville komme med nogle udmeldinger der sammenlagt ville give et indtryk af, at der var tale om en bil/model, som lå et stykke over hvad jeg kan klare økonomisk lige p.t., og at almen vedligehold ville være en ret seriøs udskrivning. Men nu i alle sammen er ret positive omend i jo også nævner, at med skelen til at det naturligvis ikke er gratis at holde en 10 år gammel bil med km på tælleren og 10 år på bagen.

Og så skal man jo ikke undervurdere, at jeg bor 10 km fra Sverige, hvilket jo i mange tilfælde kan skære store dele af udgiften til vedligehold, såvel som at det giver et stort udvalg i diverse ombytterdele. Jg har dog et enkelt ubesvaret spørgsmål:

Når man kigger samlet på vedlighold, reparationer, gensalg, slitage m.v., vil det så være klogere at kigge efter en 140/170-model? ...eller er den forskel så lille (måske ligefrem modsat?) at det ikke udgør nogen reel betydning?

Flere inputs er stadig meget velkomne, og takket været de inputs der allerede er indløbet, er jeg ikke længere så nervøs som før

Så stor tak for hjælpen so fr! :-)

Mvh
Crea
Crea
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » tirs feb 14, 2012 18:48 pm

Tag den store... 200 hk.
Den koster ikke mange basøre mere i service end de 2 små. Men køreglæden er meget større da du har et helt andet kraftoverskud. Priser på bremser - undervogn osv ligger på ca det samme ligemeget hvilken motor du har i.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Peter_C » fre feb 17, 2012 22:02 pm

Et lille indspark herfra

Hvis du ikke kan skrue lidt selv og er nødt til at få en mekaniker til det hele, ville jeg, med det du selv beskriver som et stramt budget betænke mig en del.
En V70 er en rigtig god og solid bil, men med den alder VIL der dukke småting op hen ad vejen.

>Bør jeg være nervøs for automatgearkassen (dyr at vedligeholde?)
HVIS den går i stykker er det med statsgaranti dyrt, men de holder vist generelt ret godt. Har en veninde der havde en V70 med tilsvarende drivlinje. Der døde aut. gearkassen efter 350.000 km ... men der er sikkert også mange der holder længere. Lidt ny olie for hver 60.000 km er sikkert en god ide (som foreslået længere oppe)

> Er 200.000 km meget for denne bil og hvornår skal jeg forvente at småreparationer kommer?
Jeg ville ikke mene km-tallet er alarmerende, men mht. smårep. så er svaret vist bare: NU ! :wink:

> Er der andre ting ved denne bil/model, som jeg bør være opmærksom på FØR køb?
Undervognen. Ikke at den er specielt svag, men med 200.000 på bagen KUNNE der godt være en del slidte stumper.

FDM beskriver modellen (godtnok 850 men mon ikke det gælder for V70 også) som "dyrere end gennemsnittet at holde kørende" men det er jo klart når den f.eks. ikke kører så langt på literen, og dækkene er oppe i en størrelse hvor man ikke får 4 stk. for 1200,- Den slags ved man jo. (Det koster at fyre med mahogny) :D

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Klågem » fre feb 17, 2012 22:23 pm

Peter_C skrev:Et lille indspark herfra

Hvis du ikke kan skrue lidt selv og er nødt til at få en mekaniker til det hele, ville jeg, med det du selv beskriver som et stramt budget betænke mig en del.
En V70 er en rigtig god og solid bil, men med den alder VIL der dukke småting op hen ad vejen.

>Bør jeg være nervøs for automatgearkassen (dyr at vedligeholde?)
HVIS den går i stykker er det med statsgaranti dyrt, men de holder vist generelt ret godt. Har en veninde der havde en V70 med tilsvarende drivlinje. Der døde aut. gearkassen efter 350.000 km ... men der er sikkert også mange der holder længere. Lidt ny olie for hver 60.000 km er sikkert en god ide (som foreslået længere oppe)

> Er 200.000 km meget for denne bil og hvornår skal jeg forvente at småreparationer kommer?
Jeg ville ikke mene km-tallet er alarmerende, men mht. smårep. så er svaret vist bare: NU ! :wink:

> Er der andre ting ved denne bil/model, som jeg bør være opmærksom på FØR køb?
Undervognen. Ikke at den er specielt svag, men med 200.000 på bagen KUNNE der godt være en del slidte stumper.

FDM beskriver modellen (godtnok 850 men mon ikke det gælder for V70 også) som "dyrere end gennemsnittet at holde kørende" men det er jo klart når den f.eks. ikke kører så langt på literen, og dækkene er oppe i en størrelse hvor man ikke får 4 stk. for 1200,-

Man må og kan ikke sammenligne en 850 og en V70II det Er 2 vidt forskellige biler.
Finder du en bil som er vedligeholdt er det begrænset hvor mange reparationer der kommer. Eks. På 3 år og 100000 km. Har vores fået olieskift gearkasse.(14 l incl. Gennemskyld) pris hos Volvo ca 2000 kr. Så har den fået 2 styrekugler. 1 forhjulsleje. 1 sprinklermotor til forlygter. Bremseklodser for og bag. Et forvarme relé Og 2 pærer til nr pladelys. Samt 3 gange olie og filter skift på motor. Samlet pris ialt... max 7500 + måske 5 gør det selv timer. Så nej vores er ikke dyr at holde kørende. Og nu har den rundet 410000. Det Er en gammel taxa.
Dæk er samme pris om der står Volvo eller skoda på bagklappen
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Peter_C » fre feb 17, 2012 23:03 pm

Man må og kan ikke sammenligne en 850 og en V70II det Er 2 vidt forskellige biler

Ja det var en smutter ... jeg havde i min iver "vedtaget" at der var tale om en V70 (1997-2000)

Dæk er samme pris om der står Volvo eller skoda på bagklappen

Korrekt ... og dog. :wink:

Det jeg mente var:
Min tidligere Corolla kørte på 185/60-14 eller 195/50-15 (vinter/sommer) og i disse relativt små og gængse størrelser kunne jeg få 4 mærkevare dæk for 1800,-
Når man så skal ud og shoppe dæk til en S70 finder man ud af at 205/55-16 koster noget nær det dobbelte.
Alt er større/kraftigere/tungere/bedre på en stor familie-Volvo end på den lille økonomiske ungkale-bil, og det kan ses på prisen.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Klågem » fre feb 17, 2012 23:20 pm

I dag er næsten alle større biler med 16 17 eller 18 tommer hjul. Og de er blevet billigere end for bare 3 år siden.. altså normal størrelse. Dem du omtaler er normal bredde og højde i dag.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Crea » lør feb 18, 2012 23:03 pm

Tak for de seneste inpt, som er løst med stor interesse.

Jeg har naturligvis forberedt mig på, at en "gammel" bil koster mere i drift end en helt ny. Og jeg er også godt klar over at man skal regne med at der fra nu af kommer/kan komme småting løbende. Er mere de store udskrivninger der kan skræmme mig ..f.eks. en svag gearkasse, problemer med topstkke ved a antal km osv. Men trods alt er 200.000 km jo ikke nær så meget for en bil idag, som det var for 30 år siden.

Dæk og andre sliddele er jeg ikke så nervøs for. og som nævnt har har jeg Volvo-land liggende inden for 20 km, med adgang til mange billige stumper i fald jeg måtte for rug for det.

Det er også ok at bilen som sådan er lidt dyrere end gennemsnittet, men omvendt synes jeg jo ikke det er det i forskellige beretter om. tværtimod synes jeg jo faktisk i beretter om en ganske stabil vogn der ikke som sådan har fejl eller kendte svagheder i nævneværdig karakter.

Dog er der sket det at min påtale til sælgeren over at jeg ikke var tryk ved at rattet sad skævt på, har sat det hele lidt i stå. For jeg blev lovet at det blev tjecket op på værksted, men så hørte jeg aldrig mere. Det kan der være mange grunde til, men jeg frygter lidt at det er et udtryk for, at bilen faktisk har en fejl eller skade ....men det må tiden vise når/hvis jeg får en returmelding. Jeg har kigget lidt videre, men har svært ved at finde en bil der matcher de forskellige tal (pris, årgang, km + fuld service)

Jeg må lige kigge lidt videre ...men igen ....TAK ...i har givet mig nogel virkeligt gode og særdeles brugbare svar, og det værdsættes meget højt!

Hilsen
Crea
Crea
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons feb 22, 2012 20:19 pm

Jeg vil ikke tage pippet fra dig, men jeg er altså løbet ind i nogle temmelige dyre vedligeholdelsesreparationer. Kondenseren til klimaanlægget var utæt (tæret aluminium) og intercooleren var også tæret. Udskiftning: 12k. De skete ved ca. 230kkm.

Jeg har ved ca. 200kkm skiftet de forreste svingarme - det var billigere end at skifte alle bøsningerne - og bærekugler. Styrestænger skiftet. Motorophæng skiftet. Det var de dyre reparationer. De mindre såsom bremser og rep. af generator mm. er jo heller ikke gratis.

Hvis du kun skal betale 80kkr så skal du nok have 20kkr i reserve til at få den helt på toppen. Der er jo en årsag til at den tidligere ejer skiller sig af med den: Udsigten til dyre vedligeholdelsesrep.

Den er ikke billig at vedligeholde. Hvis man ved lidt (meget) om biler - og Volvo i særdeleshed, så kan man sno sig. Men summasummarum er den dyr i drift.

Men der er ikke rust på den og udstødningen lader til at holde bilens tid ud :)

Men for fanden hvor er det en dejlig bil.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til Diverse