V70T 2007 ratkranssensor

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: V70T 2007 ratkranssensor

Indlægaf minus » søn feb 28, 2016 17:19 pm

Hej

Jeg skiftede min selv, jeg købte en V70 fra 2005 hvor den var i stykker ved køb, den meldte at DSTC var slået fra og service var påkrævet, jeg læste fejlen ud med Vida og der fremgik det at det var ratvinkelsensoren der fejlede.. Jeg fik bestilt en ny hjem og i løbet af en time var den udskiftet og alt virkede igen.
findes en guide her http://forums.swedespeed.com/showthread ... e-w-photos vigtigt at gå forsigtigt frem med airbags men ellers en meget nem operation.

Det er vist også noget med man kan få en update hvor ratvinkel sensoren ikke er så følsom..
Volvo V70 D3 2012
Vida dice 2014a
Tidligere
Volvo v70 2,4D 2005
Volvo v70 2.5 tdi 1998
minus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors nov 06, 2014 23:40 pm
Geografisk sted: Thisted, klitmøller

Re: V70T 2007 ratkranssensor

Indlægaf Klågem » søn feb 28, 2016 20:56 pm

minus skrev:Hej

Jeg skiftede min selv, jeg købte en V70 fra 2005 hvor den var i stykker ved køb, den meldte at DSTC var slået fra og service var påkrævet, jeg læste fejlen ud med Vida og der fremgik det at det var ratvinkelsensoren der fejlede.. Jeg fik bestilt en ny hjem og i løbet af en time var den udskiftet og alt virkede igen.
findes en guide her http://forums.swedespeed.com/showthread ... e-w-photos vigtigt at gå forsigtigt frem med airbags men ellers en meget nem operation.

Det er vist også noget med man kan få en update hvor ratvinkel sensoren ikke er så følsom..

Nemlig. Der er lavet en ny version der ikke skulle fejle
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: V70T 2007 ratkranssensor

Indlægaf oakey » lør jul 30, 2016 17:45 pm

En update om ratkranssensoren.
Det er en længere sang, derfor: læs så meget i orker.

For lige at rekapitulere:
Det handler om en V70T aut P28 årgang 2008, 230.000km, - ikke den nye 2008 model!

En bemærkning: Ratbetjeningen af navigationssystemet fungerer ikke.
Ratkranssensor = Steering Angle Sensor = SAS

Som tidligere nævnt fungerede SAS'en ikke da jeg købte bilen.
For et par måneder siden adskilte jeg rattet og tog SAS'en ud.
Bortset fra SAS'en blev alt i rattet adskilt for at lede efter åbenlyse fejl i forbindelse med SAS og navigation.
Diverse stik blev renset og alt samlet igen.
SAS blev nulstillet og kalibreret via VIDA.
Intet af dette hjalp.

Torsdag (2016 07 21), lige før vores ferie, tog jeg mig sammen og skilte det hele ad igen, - denne gang incl. SAS.
SAS'en er utrolig kompliceret opbygget.
På den bevægelige del er der placeret et antal tappe i tre cirkler der passerer et antal optiske gafler på den faste del når rattet bliver drejet.
Desuden driver en tandkrans på den bevægelige del et mindre tandhjul med en gevind på den faste del. Dette gevind flytter en meget tynd rustfri stålplade med skrå laser udskåret tynd slidt op og ned mellem nogle sensorer når rattet drejes.
Hvis i har tabt overblikket på dette tidspunkt er det fuldt forståeligt.

Efter jeg havde askildt SAS'en brugte jeg et par timer på at forstå de enkelte dele og deres funktion. Funktionen af tappene og de optiske gafler kan jeg forstå, men funktionen af tandhjulet med gevind og stålplade med slids kan jeg kun gætte på.

Alle dele blev forsigtigt blæst rent med trykluft, - de optiske gafler kunne være dækket med støv og så virker de ikke.
Nu skulle dette apparat samles igen!
Under adskillelse var det ikke muligt at fastholde positionen af det lille tandhjul i forhold til tandkransen på den bevægelige så jeg måtte håbe på det bedste.
Efter alt var samlet og monteret i bilen kom der stadig en fejlmelding i instrumentbrættet.
Da vi skulle på ferie næste dag opgav jeg yderligere fejlfinding og pakkede sammen.

Nu kommer det spændende:
Da vi havde pakket bilen og kørte afsted sent fredag eftermiddag var fejlen forsvundet.
Nu er vi ankommet til det sydvestlige Tyskland (ca. Freiburg) og har efterfølgende kørt mange korte (~100km) ture og fejlen er stadig ikke kommet tilbage i displayet (instrumentbrættet).

Jeg overvejer at koble VIDA til bilen og nulstille de lagrede fejl og måske kalibrere SAS'en, men er det nu klogt?
Som amerikanerne siger: 'If it works, don't fix it!'

Jeg har endnu ikke besluttet mig, - lang fra hjemmet, men dog ikke uden øl :-)

En del af det ovenstående giver med sikkerhed ingen forstand og jeg vil ikke anbefale andre at adskille deres SAS med mindre den fuldstændig har opgivet ævret.

I hører mere når jeg ved mere.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T 2007 ratkranssensor

Indlægaf gunsmoke » søn jul 31, 2016 10:22 am

Tak for et fyldestgørende indlæg. Lige et input. ratkranssensoren arbejder sammen med eps-systemet (DSTC). I og med du har haft denne skilt ad tænker jeg dat et er en god ide at kalibere. Et esp-system som får fejlagtige input på hjulstillingen er nok ikke smart :?
gunsmoke
 

Re: V70T 2007 ratkranssensor

Indlægaf oakey » søn sep 26, 2021 13:18 pm

Hej,

Jeg er blevet en del klogere siden mit sidste indlæg i 2016.
Som sædvanligt giver en gammel bil flere problemer når man nærmer sig tiden for næste syn og det er også tilfældet denne gang.

I de sidste måneder er fejl med ratvinkelsensoren (SAS) dukket op oftere og oftere indtil de blev permanente, - selv efter alle fejl blev slettet med VIDA-Dice.
Det var nu tid en ny adskillelse, undersøgelse og reparation.
-
Her kommer en lang og kompliceret forklaring af et kompliceret produkt:

Som nævnt tidligere i denne tråd, indeholder SAS to typer sensorer i samme enhed.
Denne enhed består af to relevante dele:
En bevægelig plastplade der har fast forbindelse til rattet
Et elektronisk print der har fast forbindelse til ratstammer.
Desuden er der en del indkapsling og andre plastdele, men de hører hjemme i kategorien adskillelse og ikke fejlfinding.

Sensorerne:
Den digitale del:
Når rattet bliver drejet passerer et antal tappe fordelt på to cirkelslag på den bevægelige plastplade 9 optiske gafler fordelt i to tilsvarende cirkelslag på printet.
Placeringen af tappene i forhold til de optiske gafler leverer information til BCM (Brake Control Module) om positionen af rattet: 0º - 359º.
Det fortæller ikke om rattet er drejet over en fuld omgang.
-
På grund af opbygningen af alle de mekaniske dele kan man ikke montere noget forkert efter adskillelse med mindre man bruger vold.
-

Den * del der består af følgende:
Den ovennævnte, bevægelige plastplade har en fortanding på yderkanten.
Denne fortanding driver et tandhjul på den faste del.
Dette tandhjul driver et gevindstykke der flytter en tynd plade af rustfri stål op og ned mellem to optiske gafler.
I denne rustfrie plade er der laser-skåret en skråt spor som tillader mere eller mindre lys at passere fra lysdioderne i den optiske gaffel til deres korresponderende lys sensor på den anden side af stålpladen, - afhængig af denne stålplades position.
Signalet fra disse to sensorer er * og bliver givet videre til BCM.
Her kan man montere delene forkert efter adskillelse, - mere om det nedenfor.
---
Hvis der er nogen der ikke forstår forskellen mellem * og digitale signaler så forsøger jeg at forklare:
Digitale signaler kan man sammenligne med en tabel.
Tabellen kan indeholde få eller mange felter, men der er et begrænset antal værdier der beskriver signalet.
* signaler kan man sammenligne med kurve der f.eks. beskriver en motors HK i forhold til omdrejninger. Alle værdier kan aflæses, - om end med besvær.
---
Tilbage til den reparation jeg udførte:

Efter jeg havde forstået funktionen af den * del, monterede jeg den samlede SAS enhed uden Clock Spring monteret.

Ved hjælp af VIDA-Dice kunne jeg nu udlæse hvilken vinkel den * sensor målte.
Vinkelen var helt gal. Jeg drejede den bevægelige del indtil udlæsningen var 0º og afmonterede SAS med forsigtighed fra ratstammen uden at forstyrre positionen af den bevægelige del.
Efter adskillelse i laboratoriet kunne den bevægelige plastplade frigøres fra det lille tandhjul og bringes til den position der svarer til at rattet er ligeud.
En ny test i bilen fortalte at tandkransen på den bevægelige plastplade var en tand for langt til højre.
Ny adskillelse og test.
Det virkede.
Derefter blev alt samlet og testet.
Det virkede.

Nu har bilen kørt nogle dage og fejlen er ikke opstået igen.

__________________

Fejlanalyse:
For at finde ud af hvilke del af fejlretningen havde den ønskede effekt skal man vide en del om elektronik.

Min reparation bestod af to dele:
De optiske komponenter blev rengjort med et passende opløsningsmiddel og blev efterfølgende blæst rene med trykluft.

Den * del blev 'kalibreret' ved at flytte på den mekaniske kobling mellem rattets position og sensorens position (den tynde stålplade).

Digital elektronik har en tendens til at give abrupte fejl, - som: 'virker' / 'virker ikke'.
Det er en MEGET populær beskrivelse, men dækker delvist dette problem.

* elektronik har en tendens til at give 'støj' eller afvigelser.
Alle elektroniske komponenter ældes og det gælder ikke mindst for halvledere som de lysdioder og lysfølsomme transistorer der indgår i den * del af dette produkt.
Hvad der gør det hele mere kompliceret er, at de ikke ældes ens.

Mit gæt er:

Rensningen af alle komponenter i dette produkt har muligvis haft en effekt, men det kan ikke fastslås med sikkerhed.

De to lysdioder og de tilsvarende lysfølsomme transistorer der detekterer positionen af den rustfrie stålplade er ældet forskelligt.
Resultatet var at den * sensor og den digitale sensor gav BCM forskellig information om rattets position.
Det SKAL give en fejlmeddelelse.
______________________________

Nogle eftertanker:

Først to gode råd:
FØR I FJERNER ELLER MONTERER AIRBAG SKAL MINUS-POLEN PÅ BATTERIET VÆRE AFMONTERET!!!
Hvis i afmonterer rattets airbag skal den altid placeres metalsiden nedad!
Tænk selv :-)
---
Der er skrevet meget om årsagen til de ovennævnte fejlmeddelelser i forskellige medier.
Jeg vil lige klargøre et par facts.
SAS er skruet sammen med en anden funktionel enhed som nogen kalder 'Clock Spring'.
De to enheder har ingen indbyrdes elektrisk forbindelse og udfører helt forskellige opgaver.

SAS er allerede beskrevet ovenfor.
Denne 'Clock Spring' er en elektrisk forbindelse mellem den elektronik der er i rattet og ratstammen.
4 ledere er brugt til at forbinde rattets airbag med den elektronik der tester den og udløser den i forbindelse med en kollision.
De andre ledere bliver anvendt til at sende information om betjening af knapperne på rattet videre til radio, cruise control, indbygget mobiltelefon og navigationssystem.
______________________________

Jeg vil gerne vide jeres mening om dette indlæg.
Er det interessant, for teknisk kompliceret, for dårligt forklaret, ligegyldigt eller andre relevante kommentarer.
Al kritik er velkommen.
______________________________

Idet jeg håber det ovenstående giver en smule forstand
venlig hilsen
oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Foregående

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster

cron