Hvor langt går en generator og et trækakselleje på literen?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvor langt går en generator og et trækakselleje på literen?

Indlægaf Peter_C » fre jul 01, 2016 11:42 am

Ja du læste rigtigt :-)

Jeg har haft min S80 i nu 57.000 km. (ca 4 år) Den har altid ligget på et forbrug på ca 9,0-9,7 l/100 afhængig af vejret og kortere eller længere ture og trailerkørsel m.v.

Forleden da jeg tankede nulstillede jeg triptælleren og jeg gloede godt nok en ekstra gang i dag, da jeg i dag tilfældigvis fik set at den står på 8,4 l/100 :shock:

Jeg har ALDRIG i den tid jeg har haft bilen set så lavt et forbrug. 8,9 l/100 er nok det bedste jeg har præsteret, hvis jeg har kørt ekstra pænt.
De 8,4 er ved almindelig kørsel uden forsøg på at spare.
Det eneste jeg kan komme i tanker om skulle kunne gøre en forskel er at jeg har skiftet generator og leje på den lange trækaksel.
men ... kan det give sådanne udsving? ... og hvis ikke hvad kan så?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Hvor langt går en generator og et trækakselleje på literen?

Indlægaf gunsmoke » fre jul 01, 2016 13:25 pm

Skyder fra hoften. Antager du ikke har fået fejl på maskinen. Hvis du har brugt klimaet meget kan det sikkert give udslag - men så varmt har det ikke været det sidste stykke tid. :o
Nogle generatorer har friløb på remskiven, hvis du har skiftet til en uden kan der ligge lidt der. Men formentlig ikke til at forklare hele forskellen.
Samtidig kan MAF (luftmængdemåleren) være blevet beskidt af oliedampene. En rensning kan måske også give lidt der. Endelig er der lambda-sonderne som kan påvirke forbruget. Det er vel et eller andet sted en sliddel som godtnok slides over meget lang tid. Forsøgte for et godt stykke tid siden at starte en tråd om tilstanden på lambda-sonderne, fx om man kan konkludere noget om sondens tilstand efter graferne som kan hentes ud af Vida. Desværre uden held. Måske dette er lykkes gang. Vi ser hvem der byder ind. :P
gunsmoke

Indlægaf nj » fre jul 01, 2016 13:27 pm

Man kan kun sige at det er noget tankevækkende :wink:
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf jimDK » fre jul 01, 2016 17:07 pm

Den har altså kørt en hel del længere på literen, det sidste stykke tid.

Nye sommerdæk?
dæktryk?
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Peter_C » fre jul 01, 2016 18:51 pm

Klimaanlægget er altid tændt ... sommer og vinter
Dækkene har siddet på siden foråret. Har ikke kontrolleret dæktryk længe.
Har ikke renset luftmassesensor (der dog er relativt ny ... måske ca. 5000-7000km)

Forrige generator (den originale) havde også friløb.
Friløbet fungrede stadig da den blev udskiftet, men med lidt lejestøj, ligesom selve generatoren har lidt lejestøj (hvad man nu kan høre når man spinner den rundt med håndkraft).

Det må være generatoren ... jeg er bare rystet over at det kan give så meget

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf jimDK » fre jul 01, 2016 20:40 pm

jeg synes det lyder voldsomt hvis den mængde energi skulle være afsat i generatoren, som friktion.

Hvis man tænker på 1liter benzin, der er meget energi i 1 liter, den mængde skulle være afsat som friktion i generatorens lejer.
Det ville nok give en voldsom opvarmning.
for hver 100km bliver der afsat den mængde energi (hvis 1 L/100km er ca den forbedring der er sket).

En anden ting som kan hænge sammen med generatoren,
hvis spændingen har været lav i lang tid, så har bilen måske ikke kunnet køre optimalt?
generatoren har måske ladet med en mindre strømstyrke, end den gør nu, og har haft svært ved at få spændingen op på batteriet.

Eller feks hvis batteriet har været defekt, og det nu er skiftet, så generatoren nu ikke skal lade så kraftigt som før?

Hmmm...Jeg synes ikke det lyder særligt sandsynligt heller.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » fre jul 01, 2016 20:46 pm

Men det er jo også lidt subjektivt,

du kører måske lidt anderledes nu, hvor du har skruet på bilen og gjort noget godt for den :D

Det gør jeg ihvertfald selv.
Nogle dage kører jeg 16 km/L på arbejde (~60 km hver vej)
andre dage kører jeg 13 km/L (i V70eren, som nok er sammenlignelig med S80eren)
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kingo » fre jul 01, 2016 21:25 pm

Hvordan måler du - bare med computeren?

Nulstiller du hver gang du tanker eller havde den stået længe siden du sidst nulstillede?

Der er feks forskel på hvad den viser afhængigt af rullediameter på dækkene - (vinterdæk kontra sommerdæk hvis de er forskellig størrelse )

På min er det meget afhængig af kørselsmønster hvor meget den bruger - min computer viser ikke korrekt. Den er mere optimistisk end det reelle forbrug.

Hvorfor skifter du ikke til km/l (evt kan du selv med vida)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Ulrik Friis » søn jul 03, 2016 1:50 am

jimDK skrev:En anden ting som kan hænge sammen med generatoren,
hvis spændingen har været lav i lang tid, så har bilen måske ikke kunnet køre optimalt?
generatoren har måske ladet med en mindre strømstyrke, end den gør nu, og har haft svært ved at få spændingen op på batteriet.

Eller feks hvis batteriet har været defekt, og det nu er skiftet, så generatoren nu ikke skal lade så kraftigt som før?

Hmmm...Jeg synes ikke det lyder særligt sandsynligt heller.

Jooee -det lyder da rimeligt sandsynligt. Bilens kørecomputer er i forvejen rimelig upålidelig, flere oplever en meget optimistisk visning af brændstofforbrug. Nu er der fuld skrue på spændingen og det kan da godt få kørecomputeren til at blive optimistisk :)

Den eneste sikre måde at måle brændstofforbrug på er ved at føre tallene for km og liter ind i et regneark. Så kan man udregne forbruget pr. tankfuld eller over en længere periode. Når man har tømt 4-5 tankfulde kan man få bilens nøjagtige brændstofforbrug.

Jeg lavede for mange år siden et regneark, som jeg bruger til at holde styr på bl.a. brændstofregnskabet. I er velkomne til at downloade og bruge det: http://svxc.dk/regneark/brandstofregnskab.xls. Det er lavet i Excel 97, så de fleste burde kunne bruge det. I skal kun skrive i de grønne felter, så klarer regnearket resten. Og km tallet skal ind i det gule felt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf jimDK » fre jul 15, 2016 8:09 am

Var ved at læse i Autobogen, om motorstyring
(Autobogen bruges i forbindelse med mekaniker uddannelsen)

Bogen nævner en korrektion som foretages ved lav batteri spænding.
Åbningstiden på dyserne forøges ved lav spænding: desto lavere spænding => højere åbningstid.

Det kunne godt tænkes at påvirke brændstof økonomien...
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Diverse