Phew...

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Phew...

Indlægaf Kingo » fre jan 27, 2017 22:28 pm

Havde her til eftermiddag læsset volvoen med kone,børn og bagage til en weekendtur på Fyn.
Da vi når til Solrød begynder den at skabe sig - den hakker i det og det er tydeligt at den maks kører på 4 cyl.
Motorlampen tænder on/OFF så lister af ved Borup. Min lille uiftec scanner kommer på og den melder fejltænding på cyl 4.
Jeg piller tændspoler af og kan se at der er sodet til i hele hullet hvor tændrøret sidder :cry:

Min skralde til tændrørsnøglen er gået i stykker så jeg måtte ringe efter autohjælp der kom og vi fik skruet tændrøret ud. Der manglede ca 1/2 cm af det for neden :shock:
Ringede til doktor GMTGMT og vi blev enige om at når den alligevel havde kørt en del motorvejs km med fejlen så kunne jeg ligeså godt prøve at sætte et nyt tændrør -som jeg heldigvis havde i bagagerummet- i. Hvis der lå en stump ville skaden være sket allerede hvis den ikke var skudt ud af manifolden. I med røret og nøglen i - startede og kørte fint.

Phew - weekendturen reddet. Ingen problemer resten af turen.

Tror lige jeg bestiller 5 nye og får dem alle skiftet...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Phew...

Indlægaf Strandvaskeren » lør jan 28, 2017 2:15 am

Engang imellem har man lov at være heldig. Et eller andet sted ville jeg stadig være nysgerrig efter hvor resten af tændrøret mon var forsvundet hen, med lidt held er det blæst ud gennem en udstødningsport og så er det jo held i uheld at din bil ikke har en turbo det kan ende i i stedet.. Der skal vel være visse fordele ved at køre uden trykladning.. :D

Jeg havde en phew oplevelse for et par uger siden, hvis tråden ellers må bruges til det?

Jeg havde været på værksted en weekend og skifte fjedre og dæmpere (helt anden bil at høre i bagefter, hold fast det virker!). Jeg havde også skiftet en trækaksel der havde lavet klonklyde.

Et par dage senere er jeg på vej til arbejde da bilen begynder at lave klonklyde. Det er vintermorgen, jeg kører udover lars tyndskids og der er mørkt som i en kulkælder. Klonk, klonk klonk og nu også noget rysten i rattet, så jeg holder ind til siden. Buldermørkt, så det eneste jeg egentlig kan gøre er, at gå en tur omkring bilen og sparke lidt til dækkene for at mærke om jeg har fået en punktering.

Dækkene lader til at have det fik, så jeg tænker jeg vil humpe videre en kilometers penge til nærmeste lille by hvor jeg ved der er en parkeringsplads med gadebelysning lige når man kommer ind i byen.

Klonk, klonk, klonk, ryste, ryste, fanme ikke specielt fedt, klonkeklonk, drejer til højre ind på parkeringspladsen hvorefter bilen mavelander på venstre forhjørne.. Her mangler jeg sådan nogle smileyer med dødningehoveder, bomber og udråbstegn som man finder i tegneserierne, for jeg var ikke specielt imponeret af min bils mavelanding.

Jeg holder nu med snuden ind i indkørslen til parkeringspladsen og måsen ude på landevejen. Det er ikke optimalt, men der er intet jeg kan gøre ved det, og heldigvis er parkeringspladsen stor nok til at have både en indkørsel og en udkørsel. Jeg er ikke tæt nok på gadelygterne til at kunne se noget for alvor, dog kan jeg se at mit venstre forhjul ikke sidder helt som det skal.

Jeg ringer efter en taxa til at fragte mig resten af vejen til arbejde og ringer bagefter til Falck og siger at jeg vil have bragt bilen hjem til min kammerat der har værksted.

Arbejdet går som arbejdet går, bortset fra at jeg bliver ringet op af politiet der har modtaget en klage over min "parkering". Jeg fortæller at jeg har bedt Falck hente bilen og ingen sure miner. I mellemtiden er det blevet snevejr, så Falck har sikkert nok at gøre med at hive folk op ad grøfter, så min rene transportopgave er nok blevet nedprioriteret - jeg havde jo fortalt Falck at jeg var kommet videre på egen hånd og bare skulle have bilen flyttet. I løbet af dagen får jeg gennemtænkt alle mulige scenarier i form af kolapsede fjedre, dæmpere, knækkede bolte, ødelagte trækaksler og alt muligt andet dyrt..

Ved arbejdstids ophør er jeg så heldig at en kollega skal besøge sin mor i Roskilde, så jeg får tilbudt et lift hjem, satme iorden!

Vi når hjem til mig, jeg uddeler high five og roser ham til skyerne og stiger ud af bilen. Han kører videre og jeg går over til min gadedør og opdager at nøglen til min lejlighed ligger sammen med min bilnøgle på højre forhjul af bilen.. Tilsæt flere dødningehoveder..

Jeg ringer til en kammerat der bor i nærheden og hører om han mon har en ekstranøgle, jeg mindes noget om at han hjalp mig med at male lige efter jeg flyttede ind og jeg vist nok ikke fik nøglen igen, men det husker han ikke noget om. Han tilbyder dog at køre mig til vores kammerat med værkstedet for at hente nøglen fra bilen. Ny opringning, min kammerat med værsktedet har ikke mødt Falckmanden endnu - damn, så aner jeg faktisk ikke hvor bilen (og nøglen) er på pågældende tidspunkt.

Så var det jeg kom i tanke om, at lige netop den dag havde viceværten bedt om en nøgle for at aflæse radiatorer. Afsted til viceværtens kontor, men han er naturligvis gået for dagen. Hmm, så ligger den nok i min postkasse. Fem minutter senere har jeg voldet postkassen nok til at få hånden ind efter nøglen som viceværten havde smidt i - SUCCES!! Et kvarter senere har jeg været inde i min lejlighed efter værktøj så min postkasse nu igen minder om en postkasse.. Så vidt så godt...

Omkring kl 21 ringer Falckmanden og siger, at han har hevet min bil på fejeblad og er på vej til min kammerat med værkstedet - altså han er på vej med bilen til min kammerat der har et værksted, han er ikke på vej med et værksted til min kammerat.. :D Han siger samtidigt at han ikke kunne se noget galt med bilen udover at den manglede 5 hjulbolte, så han havde snuppet en bolt fra hvert baghjul så kan kunne montere venstre forhjul og få bilen op på fejebladet.

Dagen efter ringer min kammerat og siger at han ikke kan se noget galt, bortset fra at jeg mangler hjulbolte, hvilket matcher det Falckmanden sagde..

Jeg anskaffer en stribe nye hjulbolte, tak for kaffe Volvo ved nok hvad de skal have for den slags, og tager til min kammerat og hiver bilen på lift for at se om noget er bulet eller bøjet. Min kofanger (plastik) har fået et lille skrub og sidder ikke helt ind til forskærmen, men et lille minuts møffen og den hopper på plads igen. Alt andet ligner sig selv, så jeg monterer nye hjulbolte og spænder efter.

Jeg VED med 110% sikkerhed at jeg spændte alle fire hjul med moment efter jeg havde skiftet fjedre og dæmpere. Det var sent og jeg var træt da jeg blev færdig, men jeg er helt og aldeles sikker på at jeg gik en runde om bilen med momentnøglen og spændte hele molevitten med 10 kg/100 Nm. Jeg har altid spændt alu'er med 10 kg, men jeg har også altid kørt gamle Volvoer der vejede ca. et ton eller gamle Alfa'er der vejede ca. 800 kg. Nu kører jeg en S60'er der vejer 1,5 ton og min kammerat siger at han plejer at spænde Volvofælge med 13-14 kg.

Jeg spænder de nye bolte med 14 kg og går en runde omkring bilen for at spænde resten med 14 kg - de burde så allesammen være nogenlunde lige svære at spænde op fra 10 til 14 kg, men det var de ikke - så måske er der noget om snakken at 10 kg ikke er nok? Fra nu af spænder jeg med 14!

Siden har der ikke været noget, men hver gang jeg hører den mindste lyd er jeg klar til at tælle hjulbolte.. :D

..og på positivsiden, fedt at der ikke skete noget og fedt at hjulet ikke strøg af helvede til ude på motorvejen og baldrede ind gennem forruden på en bil med børnefamilie.. Fedt at det skete mens jeg humpede med 10-15 km/t hen til en parkeringsplads og ikke 5 minutter tidligere hvor jeg kørte 80 km/t.. Fedt at vi allesammen sidder her med 10 fingre og 10 tæer og kan bruge en fredag på skrive om oplevelserne i stedet for så meget der kunne have været værre..

Hav' en fantastisk weekend allesammen!
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Phew...

Indlægaf Kingo » lør jan 28, 2017 9:19 am

Hvordan kontrollerer jeg om der er sket noget i cylinderen? Jeg har sådan et inspektions kamera - men ved ikke om opløsningen er god nok til at de detaljer. Er stadig også bekymret for om der stadig ligger rester af elektroden dernede... men ikke meget jeg kan gøre pt i en ferielejlighed i Fåborg..
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Phew...

Indlægaf Volvos » lør jan 28, 2017 23:52 pm

Kingo skrev:Hvordan kontrollerer jeg om der er sket noget i cylinderen? Jeg har sådan et inspektions kamera - men ved ikke om opløsningen er god nok til at de detaljer. Er stadig også bekymret for om der stadig ligger rester af elektroden dernede... men ikke meget jeg kan gøre pt i en ferielejlighed i Fåborg..


Nævnte kamera er netop særdeles velegnet til opgaven. Når du har kørt så langt som du har finder du dog næppe noget i cylinderen, men du kan da inspicere om det er sket skader på stemplet.
Hvis du udfører en kompressionstest kan du også hurtigt få afklaret om en ventil eller -sæde skulle været beskadiget.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Phew...

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jan 31, 2017 21:25 pm

Wauw - sikke nogen historier vi får her.

Hvem i hhh kører rundt med et tændrør i bagagerummet til daglig? Det gør Kingo! Imponerende. Håber ikke der er sket skade.

@Strandvaskeren/Thomas: Momentet afhænger af bolttykkelse. En bolt er en fjeder, hvor fremstilleren af bolten afgør hvor meget den skal spændes. Det har ikke en pind at gøre med om det er stål eller alu du spænder på. Og den skal spændes 140 Nm. Eller 14 Kp.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Phew...

Indlægaf Kingo » tirs jan 31, 2017 23:12 pm

Ulrik Friis skrev:Wauw - sikke nogen historier vi får her.

Hvem i hhh kører rundt med et tændrør i bagagerummet til daglig? Det gør Kingo! Imponerende. Håber ikke der er sket skade.

@Strandvaskeren/Thomas: Momentet afhænger af bolttykkelse. En bolt er en fjeder, hvor fremstilleren af bolten afgør hvor meget den skal spændes. Det har ikke en pind at gøre med om det er stål eller alu du spænder på. Og den skal spændes 140 Nm. Eller 14 Kp.


Ha ha ha - ja der er faktisk en del andet skrammel i bakken over reservehjulet - snart ligger der også en tændspole :wink:

Havde jeg ikke tilfældigvis haft tændrøret liggende skulle vi have været kørt til Kastrup for at få den lejebil der er incl i FDM abonnementet - alternativt til Slagelse - men så skulle lejebilen også afleveres tilbage i Slagelse...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Phew...

Indlægaf oakey » ons feb 01, 2017 12:21 pm

Ulrik:

Beklager at måtte modsige dig.
Som bolten, er fælgen også en fjeder.
Der er i denne sammenhæng tre mekaniske dele der bliver udsat for stress:
Boltene, fælgen og monteringspladen.
Selvom alle dele er fremstillet af stål skal der tages hensyn til de enkelte komponenters materialeegenskaber.
Under fastspænding bliver alle dele deformeret i større eller mindre grad: Boltene bliver længere, fælg om monteringsplade krummer.
Aluminium opfører sig anderledes end stål, - uanset legeringen.
Aluminium har en tendens til at 'krybe' under spænding.
Derfor er det anbefalet at efterspænde alufælge når de har kørt 500km efter de blev monteret.

Kingo;
Jeg bruger meget af min tid på at finde årsagerne til problemer i produktionsvirksomheder og er derfor en sortseer :D
Du skriver at 5mm af tændrørets spids manglede.
Det indebærer at en del keramik har fundet sin vej til forbrændingskammeret.
Det er næppe sansynligt at al keramikken er blevet til støv, så nogle større skarpe dele må have været tilstede.
Med lidt held er de blevet blæst ud og sidder nu i katalysatoren.
Hvis du er uheldig er keramikken blevet trykket fast i stempeltoppen eller topstykket og kan derfor senere ryste sig løs..
Evt. har de skadet ventiler og pakflader på deres vej ud,
Jeg håber du kommer helskindet ud af dette problem.
Fortæl mere når du bliver klogere.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 807
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Phew...

Indlægaf Kingo » ons feb 01, 2017 19:31 pm

Den kører fint så håber den er ok - men tvivlen nager lidt...
Har ikke haft tid til at sætte kameraet på endnu - det bliver senest i weekenden.

Da jeg tog tændrøret ud sad det løst så jeg går ud fra at det er derfor det er brændt af.
Vedhæftede filer
IMG_0742.JPG
IMG_0742.JPG (25.69 KiB) Vist 7223 gange
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Phew...

Indlægaf Kingo » ons feb 01, 2017 22:05 pm

Nåh - kunne i nære mig og røg i carporten. Umiddelbart ligger der ikke nogen synlige stykker af noget dernede. Men...den er fuldstændig kokset til dernede. Den får en gang Lindemann rens igennem indsugningen i morgen.
Det nye tændrør jeg satte i lørdag er jeg til gængæld lidt ulden ved. Det ser ud til at 1-2 af elektroderne er trykket ned...
Første tanke var at det var stemplet der har ramt men det giver vel ikke mening? Det var mørkt og koldt da det blev fundet frem og sat i så jeg nærstuderede det ikke så ved ikke om det var trykket inden - og det var autohjælp manden der satte det ned så ved ikke om han måske er kommet til at trykke dem hvis de har hvilet på kanten. Synes det er lidt underligt...

Nu har jeg smidt et nyt i og afventer rense turen - så kigger jeg derned igen. Den kører som sagt fint.

Er der i øvrigt nogen der ved om biltemas kompressionstester er OK?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000022140/

Eller T-Hansens ? https://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj ... 449988406/
Vedhæftede filer
IMG_0751.JPG
IMG_0751.JPG (51.26 KiB) Vist 7228 gange
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Phew...

Indlægaf Mathias skov » tirs maj 02, 2017 18:47 pm

Hej jeg er ny på forummet men vil da lige dele min oplevelse alligevel.

Jeg har altid kørt volvo (164, 240, 760, 940 og 960) (bortset fra 3 nissaner og 1 Peugeot og noget) og nu har konen bestemt at vi skulle have noget nyere, så fik overbevist hende om en 850 stc. Fandt en jeg forelskede mig i og købte den, der var lidt der skulle laves, så jeg skiftede bærearme/bærekugler, knokkelled, styrekigler, tårnlejerne, fjedre, luftmassemåler osv osv. Når jeg røg til syn og fik en listen med punkter (mest rust) hvor der blandt andet stod at venstre bærekugle sad løst, hmm mærkeligt tænkte jeg den har jeg jo lige skiftet, mig hjem og luftnøglen på, tada så sad den faste, afsted til syn igen og gik lige igennem (jo jeg lavede også rusten...) så kørte jeg 5km på 1.5time (stadig på prøveplader) og skulle lige hente rigtige nummerplader, ude foran nummerplade kontoret, under nedbremsning så med 3-5km/t, faldt venstre forhjul af... Der skete dog ikke noget bortset fra materiel skade. Og fordi man jo altid har lidt på lager, kørte den igen 3tiden senere..
Vedhæftede filer
20170428_170814.jpg
20170428_170814.jpg (1.91 MiB) Vist 7024 gange
Nuværende biler:
Privatbil: xc70 2.5t
Firmabil: 240 stc, 2.4td hjemme tunet
Veteranbil: tp21, b36 ombygning vedgår til b5254t
Mathias skov
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: ons apr 19, 2017 20:20 pm

Re: Phew...

Indlægaf scc » tors maj 04, 2017 20:10 pm

Strandvaskeren skrev:Jeg VED med 110% sikkerhed at jeg spændte alle fire hjul med moment efter jeg havde skiftet fjedre og dæmpere


Nu denne tråd lige kom til toppen og jeg læste denne historie vil jeg gerne lidt give et forslag til en forklaring.

Jeg har tidligere oplevet at komme ned til bilen på parkeringspladsen, hvor der i stedet for det ene baghjul var en mælkekasse - hjulet var blevet stjålet. Det blev hurtigt tydeligt at gerningsmanden eller mændene var blevet forstyrret under vejs, for alle bolte var løsnet på alle hjul hele vejen rundt. Godt at forstyrrelsen fandt sted efter der røg et hjul af, så jeg ikke kørte afsted med løsnede bolte!

Måske det samme kan være tilfældet her?
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 9 gæster