Engang imellem har man lov at være heldig. Et eller andet sted ville jeg stadig være nysgerrig efter hvor resten af tændrøret mon var forsvundet hen, med lidt held er det blæst ud gennem en udstødningsport og så er det jo held i uheld at din bil ikke har en turbo det kan ende i i stedet.. Der skal vel være visse fordele ved at køre uden trykladning..
Jeg havde en phew oplevelse for et par uger siden, hvis tråden ellers må bruges til det?
Jeg havde været på værksted en weekend og skifte fjedre og dæmpere (helt anden bil at høre i bagefter, hold fast det virker!). Jeg havde også skiftet en trækaksel der havde lavet klonklyde.
Et par dage senere er jeg på vej til arbejde da bilen begynder at lave klonklyde. Det er vintermorgen, jeg kører udover lars tyndskids og der er mørkt som i en kulkælder. Klonk, klonk klonk og nu også noget rysten i rattet, så jeg holder ind til siden. Buldermørkt, så det eneste jeg egentlig kan gøre er, at gå en tur omkring bilen og sparke lidt til dækkene for at mærke om jeg har fået en punktering.
Dækkene lader til at have det fik, så jeg tænker jeg vil humpe videre en kilometers penge til nærmeste lille by hvor jeg ved der er en parkeringsplads med gadebelysning lige når man kommer ind i byen.
Klonk, klonk, klonk, ryste, ryste, fanme ikke specielt fedt, klonkeklonk, drejer til højre ind på parkeringspladsen hvorefter bilen mavelander på venstre forhjørne.. Her mangler jeg sådan nogle smileyer med dødningehoveder, bomber og udråbstegn som man finder i tegneserierne, for jeg var ikke specielt imponeret af min bils mavelanding.
Jeg holder nu med snuden ind i indkørslen til parkeringspladsen og måsen ude på landevejen. Det er ikke optimalt, men der er intet jeg kan gøre ved det, og heldigvis er parkeringspladsen stor nok til at have både en indkørsel og en udkørsel. Jeg er ikke tæt nok på gadelygterne til at kunne se noget for alvor, dog kan jeg se at mit venstre forhjul ikke sidder helt som det skal.
Jeg ringer efter en taxa til at fragte mig resten af vejen til arbejde og ringer bagefter til Falck og siger at jeg vil have bragt bilen hjem til min kammerat der har værksted.
Arbejdet går som arbejdet går, bortset fra at jeg bliver ringet op af politiet der har modtaget en klage over min "parkering". Jeg fortæller at jeg har bedt Falck hente bilen og ingen sure miner. I mellemtiden er det blevet snevejr, så Falck har sikkert nok at gøre med at hive folk op ad grøfter, så min rene transportopgave er nok blevet nedprioriteret - jeg havde jo fortalt Falck at jeg var kommet videre på egen hånd og bare skulle have bilen flyttet. I løbet af dagen får jeg gennemtænkt alle mulige scenarier i form af kolapsede fjedre, dæmpere, knækkede bolte, ødelagte trækaksler og alt muligt andet dyrt..
Ved arbejdstids ophør er jeg så heldig at en kollega skal besøge sin mor i Roskilde, så jeg får tilbudt et lift hjem, satme iorden!
Vi når hjem til mig, jeg uddeler high five og roser ham til skyerne og stiger ud af bilen. Han kører videre og jeg går over til min gadedør og opdager at nøglen til min lejlighed ligger sammen med min bilnøgle på højre forhjul af bilen.. Tilsæt flere dødningehoveder..
Jeg ringer til en kammerat der bor i nærheden og hører om han mon har en ekstranøgle, jeg mindes noget om at han hjalp mig med at male lige efter jeg flyttede ind og jeg vist nok ikke fik nøglen igen, men det husker han ikke noget om. Han tilbyder dog at køre mig til vores kammerat med værkstedet for at hente nøglen fra bilen. Ny opringning, min kammerat med værsktedet har ikke mødt Falckmanden endnu - damn, så aner jeg faktisk ikke hvor bilen (og nøglen) er på pågældende tidspunkt.
Så var det jeg kom i tanke om, at lige netop den dag havde viceværten bedt om en nøgle for at aflæse radiatorer. Afsted til viceværtens kontor, men han er naturligvis gået for dagen. Hmm, så ligger den nok i min postkasse. Fem minutter senere har jeg voldet postkassen nok til at få hånden ind efter nøglen som viceværten havde smidt i - SUCCES!! Et kvarter senere har jeg været inde i min lejlighed efter værktøj så min postkasse nu igen minder om en postkasse.. Så vidt så godt...
Omkring kl 21 ringer Falckmanden og siger, at han har hevet min bil på fejeblad og er på vej til min kammerat med værkstedet - altså han er på vej med bilen til min kammerat der har et værksted, han er ikke på vej med et værksted til min kammerat..
Han siger samtidigt at han ikke kunne se noget galt med bilen udover at den manglede 5 hjulbolte, så han havde snuppet en bolt fra hvert baghjul så kan kunne montere venstre forhjul og få bilen op på fejebladet.
Dagen efter ringer min kammerat og siger at han ikke kan se noget galt, bortset fra at jeg mangler hjulbolte, hvilket matcher det Falckmanden sagde..
Jeg anskaffer en stribe nye hjulbolte, tak for kaffe Volvo ved nok hvad de skal have for den slags, og tager til min kammerat og hiver bilen på lift for at se om noget er bulet eller bøjet. Min kofanger (plastik) har fået et lille skrub og sidder ikke helt ind til forskærmen, men et lille minuts møffen og den hopper på plads igen. Alt andet ligner sig selv, så jeg monterer nye hjulbolte og spænder efter.
Jeg VED med 110% sikkerhed at jeg spændte alle fire hjul med moment efter jeg havde skiftet fjedre og dæmpere. Det var sent og jeg var træt da jeg blev færdig, men jeg er helt og aldeles sikker på at jeg gik en runde om bilen med momentnøglen og spændte hele molevitten med 10 kg/100 Nm. Jeg har altid spændt alu'er med 10 kg, men jeg har også altid kørt gamle Volvoer der vejede ca. et ton eller gamle Alfa'er der vejede ca. 800 kg. Nu kører jeg en S60'er der vejer 1,5 ton og min kammerat siger at han plejer at spænde Volvofælge med 13-14 kg.
Jeg spænder de nye bolte med 14 kg og går en runde omkring bilen for at spænde resten med 14 kg - de burde så allesammen være nogenlunde lige svære at spænde op fra 10 til 14 kg, men det var de ikke - så måske er der noget om snakken at 10 kg ikke er nok? Fra nu af spænder jeg med 14!
Siden har der ikke været noget, men hver gang jeg hører den mindste lyd er jeg klar til at tælle hjulbolte..
..og på positivsiden, fedt at der ikke skete noget og fedt at hjulet ikke strøg af helvede til ude på motorvejen og baldrede ind gennem forruden på en bil med børnefamilie.. Fedt at det skete mens jeg humpede med 10-15 km/t hen til en parkeringsplads og ikke 5 minutter tidligere hvor jeg kørte 80 km/t.. Fedt at vi allesammen sidder her med 10 fingre og 10 tæer og kan bruge en fredag på skrive om oplevelserne i stedet for så meget der kunne have været værre..
Hav' en fantastisk weekend allesammen!
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle