Gode råd til køb af Volvo

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf ppp » tors apr 05, 2018 17:06 pm

Hej Volvosnak!

Som mit første indlæg vil jeg lægge ud med at spørge om hvad jeg skal være opmærksom ved mit (eventuelle) første volvokøb. :)

Jeg er på jagt efter en diesel da jeg nu dagligt kører 2x120 km til/fra arbejde - heraf ca halvdelen på Herningmotorvejen. Dvs godt 50000km årligt.

Jeg har prøvet følgende (og de er dejlige på hver sin måde):
2015 XC70 Momentum AUT (4 cyl D4 181 HK)
2015 V70 Summun AUT (4 cyl D4 181 HK)
2014 V60 Momentum AUT (5 cyl D3 136 HK) - skiftede ikke så godt, men den trængte måske til lidt gearkasse service...
2015 V70 Momentum AUT (5 cyl D4 163 HK)

Jeg er kommet i tvivl om hvilken det skal være (hælder nok til en V70'er)!
1) Jeg synes egentlig at 4 cylindre modellerne kører fint, men kan de holde i længden - hvilken motor skal jeg vælge (mindst 16 km/l - gerne ca 20 km/L)?
2) V60 er der ikke så mange der snakker om herinde - hvorfor egentlig (det er måske ikke en "rigtig" volvo)?
3) Der tales meget om modeller fra før 2008 og efter, men jeg forestiller mig en nyere fra 2013/2014.
4) I disse medieforlig dage snakkes der om at udfase FM i 2021, hvilket får mig til at tænke på om volvo kan opgraderes til DAB (eller måske allerede er det)?
5) Tænker på at få en Momentum eller Summun model med AUT
6) Er der motorkabinevarmer i de fleste Momentum eller Summun?
7) Navigation - virker det og i givet fald hvilken slags navigation (volvo tilbyder flere slags) - eller skal man bare glemme det?

En masse spørgsmål på en gang! :D

Kom frisk med jeres bud!

Mvh
ppp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør mar 31, 2018 17:54 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf ssn » tors apr 05, 2018 17:49 pm

Hej og velkommen
Min stemme går til
2015 V70 Momentum AUT (5 cyl D4 163 HK)
Søren
1 Volvo V60 D3 2013
1 Harris Magnum 2, 1100
1 Kawasaki GPZ 1000RX 1988
1 Ford Escort MK 1, 1100 Tidligere
1 Ford Transit Mk 1 V4 2,0 * ,autocamper
1 Volvo V70 D5 2003 Tidligere
1 Case 1390 1982
1 Massey- Ferguson 135D 1973
30 Aberdeen- Angus`er
Brugeravatar
ssn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: tirs jan 24, 2012 10:20 am
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf ppp » tors apr 05, 2018 21:47 pm

ssn skrev:Hej og velkommen
Min stemme går til
2015 V70 Momentum AUT (5 cyl D4 163 HK)
Søren

Tak skal du have, Søren. Kan du sætte lidt flere ord på dit valg?
Sidst rettet af ppp tors apr 05, 2018 21:50 pm, rettet i alt 1 gang.
ppp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør mar 31, 2018 17:54 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf ppp » tors apr 05, 2018 21:49 pm

Jeg må bare prøve en 5 cylindret D5 204 HK også selv om den "kun" kører ca 16 km/l...

Hvordan er det egentlig med Volvo og deres oplyste tal. Hvad kan man forvente, hvis man kører "pænt" og følger trafikken?
ppp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør mar 31, 2018 17:54 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf Koldstart » lør apr 07, 2018 18:33 pm

Har en 5-benet D3 med 163 hk fra 2012. Er glimrende tilfreds.

Jeg kører daglig min. 2*50 km ad motorvaj til/fra job. Under de kørselsforhold opnår jeg et forbrug på knap 17 km/l. Kører jeg pænt uden at komme over 110 km/t, kan jeg få den op på 19 km/l. Men kø-kørsel og raske ture i 130 km/t-sporet bringer forbrugeret ned. En anden ting som bringer forbruget ned er re-generering af partikelfilteret (sker over 100 km ca. hver 1.500 km). i de periode dykker dorbruget til mellem 15,5 og 15,7.

Jeg har aldrig kørt VEA-motoren (de nye 4-cylindrede) Men alle siger jag skal være lykkelig for min 5'er, fordi den er uopslidelig.

Motorgangen i en 5-benet D3 er lidt grov (uregelmæssig) i lave omdrejninger. Den er ganske følsom for lav oliestand (jeg kan faktisk høre nogen lunde præcist på motorlyden om den mangler olie. Den lyder bedst (blidest) når olien står i top. Den bruger ca. 1 liter olie på mellem 15 og 20.000 km.

Når jeg læser på div. tuning-site, er potentialet det samme i en 136 og en 163 hk D3. Det er åbenbart kun et spørgsmål om motorstyring og pris der skiller de 2 motorer.

Automatkassen er følsom for rettidig skift af olie. Jeg har skiftet min olie ved 65.000 og knapt 140.000 og den skifter OK. Hverken værre eller bedre end de automatkasser jeg har prøvet i BMW og Mercedes. Det er en traditionel ZF-kasse med Hyvo (ikke dobbelt-kobling). Jeg mener at have læst lidt blandede rapporte om Volvos nye dobbeltkoblings-kasser. Men søg selv her eller efter automatlåda og på det svenske "søster-site" http://www.jagrullar.se/forum/

Generelt er min Volvo er skøn-skøn bil. Alle store dieselversioner (V60 og V70) har motorvarmer som standard. Har din nye (brugte) Volvo ikke "Volvo-on-call", kan du tilkøbe udvidelse til styring af motorvarmeren, så du foruden start på timer kan starte den med bilens fjernbetjening. Min fjernbetjening rækker ca. 100 m. gennem en rude og i direkte sigtelinje.

De biler du kigger på er kendt for at slide bøsninger til hjulophæng og styrekugler. Jeg har netop fået skiftet mine ved ca. 140.000 km.

Jeg er ikke ovenud begejstret for navigationen i min 2012-model. Det er en såkaldt "Sensus"-version. Havde det været en nyere ("Sensus Naviigation") havde jeg kunnet opgradere kortene oftere. Som det er nu, er nyeste version til "Sensus" knapt 2 år gammel.

Jeg elsker:
At en Volvo er lavet med omtanke, også når det kommer til drift-udskiftninger. Eksempel: På mange biler skal man allierede sig med en underernæret dværg, med 2 led på armene, for at skifte en forlygtepære. På min S60 trækker man 2 plastpløkker op fra lygtehuset, trækker hele lygtehuset ud og skifter i ro og mag de nødvendige pærer inde på køkkenbordet (selv om den langhårede siger, at jeg skal tage min bil-dimser ud i bryggerset
:lol: )

Tip1:
Kan du få adaptiv fartpilot er det et klart plus. Særdeles behageligt på motorvej og i kør-kørsel.

Tip2:
TIlkøb glasdækning på din forsikring. Ny forrude og kalibrering af alle de optiske apparater som kigger ud gennem den kan nemt koste over 10.000 kr. (Jo flere "apparater" du har bag ruden, desto dyrere er den).
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf ppp » tirs apr 10, 2018 17:21 pm

Koldstart skrev:Har en 5-benet D3 med 163 hk fra 2012. Er glimrende tilfreds.

Jeg kører daglig min. 2*50 km ad motorvaj til/fra job. Under de kørselsforhold opnår jeg et forbrug på knap 17 km/l. Kører jeg pænt uden at komme over 110 km/t, kan jeg få den op på 19 km/l. Men kø-kørsel og raske ture i 130 km/t-sporet bringer forbrugeret ned. En anden ting som bringer forbruget ned er re-generering af partikelfilteret (sker over 100 km ca. hver 1.500 km). i de periode dykker dorbruget til mellem 15,5 og 15,7.

Jeg har aldrig kørt VEA-motoren (de nye 4-cylindrede) Men alle siger jag skal være lykkelig for min 5'er, fordi den er uopslidelig.

Motorgangen i en 5-benet D3 er lidt grov (uregelmæssig) i lave omdrejninger. Den er ganske følsom for lav oliestand (jeg kan faktisk høre nogen lunde præcist på motorlyden om den mangler olie. Den lyder bedst (blidest) når olien står i top. Den bruger ca. 1 liter olie på mellem 15 og 20.000 km.

Når jeg læser på div. tuning-site, er potentialet det samme i en 136 og en 163 hk D3. Det er åbenbart kun et spørgsmål om motorstyring og pris der skiller de 2 motorer.

Automatkassen er følsom for rettidig skift af olie. Jeg har skiftet min olie ved 65.000 og knapt 140.000 og den skifter OK. Hverken værre eller bedre end de automatkasser jeg har prøvet i BMW og Mercedes. Det er en traditionel ZF-kasse med Hyvo (ikke dobbelt-kobling). Jeg mener at have læst lidt blandede rapporte om Volvos nye dobbeltkoblings-kasser. Men søg selv her eller efter automatlåda og på det svenske "søster-site" http://www.jagrullar.se/forum/

Generelt er min Volvo er skøn-skøn bil. Alle store dieselversioner (V60 og V70) har motorvarmer som standard. Har din nye (brugte) Volvo ikke "Volvo-on-call", kan du tilkøbe udvidelse til styring af motorvarmeren, så du foruden start på timer kan starte den med bilens fjernbetjening. Min fjernbetjening rækker ca. 100 m. gennem en rude og i direkte sigtelinje.

De biler du kigger på er kendt for at slide bøsninger til hjulophæng og styrekugler. Jeg har netop fået skiftet mine ved ca. 140.000 km.

Jeg er ikke ovenud begejstret for navigationen i min 2012-model. Det er en såkaldt "Sensus"-version. Havde det været en nyere ("Sensus Naviigation") havde jeg kunnet opgradere kortene oftere. Som det er nu, er nyeste version til "Sensus" knapt 2 år gammel.

Jeg elsker:
At en Volvo er lavet med omtanke, også når det kommer til drift-udskiftninger. Eksempel: På mange biler skal man allierede sig med en underernæret dværg, med 2 led på armene, for at skifte en forlygtepære. På min S60 trækker man 2 plastpløkker op fra lygtehuset, trækker hele lygtehuset ud og skifter i ro og mag de nødvendige pærer inde på køkkenbordet (selv om den langhårede siger, at jeg skal tage min bil-dimser ud i bryggerset
:lol: )

Tip1:
Kan du få adaptiv fartpilot er det et klart plus. Særdeles behageligt på motorvej og i kør-kørsel.

Tip2:
TIlkøb glasdækning på din forsikring. Ny forrude og kalibrering af alle de optiske apparater som kigger ud gennem den kan nemt koste over 10.000 kr. (Jo flere "apparater" du har bag ruden, desto dyrere er den).

Beklager det sene svar. Jeg fandt først netop nu ud af, hvordan jeg fik en email når der skrives et svar (troede det var noget i Brugerkontrolpanelet) :D

Tak for dit lange og fine indlæg som også bekræfter mig i min indsnævrede søgning!

1) Det skal være en 5-benet (helst en 2.4L) - bare "jeg ruller"(!) :D mindst 1000 km på en tankfuld (jeg kører "forsigtigt" og følger holder helst ca 110 km/t på motorvejen med bløde overhalinger)...
2) Volvo V70 eller CX70 vender jeg altid tilbage til (de fleste er AWD så det ender det nok med selv om jeg godt kunne undvære)
3) Sædekomfort er bare i særklasse på en volvo!
Føler mig bare hjemme når jeg sætter mig ind i denne: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo ... 5d/3624868 (prøvede også at sætte mig ind i en nyere Mercedes C220 og Mercedes E220 og Skoda SuperB (2013ish), men at sætte sig i de lædersæder i XC70'eren er bare ubeskriveligt!
Kommer til at tænke på om der er forskel på kvaliteten af lædersæderne (nogle på billeder V60, V70 ligner ikke noget der er helt fantastisk - læs blanke), men et billeder kan jo snyde en del...
4) Netop dynamisk fartpilot er jeg MEGET begejstret for da den hvide linie i vdo'en, som fortæller dig, hvad egen og den andens hastighed bare er super. Der er jeg altså ikke imponeret over min Skoda Octavias dynamiske fartpilot, hvor pusten tages ud af en overhaling da man skal reagere ASAP når den viser bilen foran i display (desuden bremser den når biler kører ind på alm P-bås ved vejen grrrrr)! :x
ppp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør mar 31, 2018 17:54 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf Kingo » tirs apr 10, 2018 23:17 pm

Ved godt det er fy men var ude at køre i en kollegas Passat GTE fra 2017 (gået 30.000km og købt privat for 380.000) Det var sgu også en lækker bil og den trak godt fra land når el og benzinturbon arbejde sammen. Men fy! :D
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf ppp » fre apr 20, 2018 18:44 pm

Kigger stadig... :D

Hvad med en V60 eller V70 med 5 cylindret 2,4 L med 205 HK og MANUELT gear - duer det?

Hvordan er kvaliteten af en V60 overfor en V70 og ruster V60?

Er denne go eller nogo https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v60/24-d5-215-summum-5d/3567461
ppp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør mar 31, 2018 17:54 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo

Indlægaf Schierbech » lør apr 21, 2018 11:22 am

Har haft en V60 D3, jeg var rigtigt glad for den, lækker og køre i og forholdsvis billig at holde i gang.

Der var ingen rust i min, den var fra 2010, jeg fik den undervogsbehandlet en enkelt gang. Det gik ikke så godt da de smurte oilefyret ind ☹

Hilsen Morten
Schierbech
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre jan 18, 2013 10:23 am


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster