Side 1 af 1

SPORING og KUN SPORING

Indlæg: lør aug 28, 2021 19:47 pm
af V70-Roskilde
Jeg har fået min V70 årg 2001 4-hjuls udmålt et par gange. Jeg har sat Magic Camber bolte i for at kunne få justeret camber. Selv om man postod den var inden for tolerance kunne jeg mærke at højre hjul skulle have lidt mere negativ camber. Og efter jeg selv fik sat hældning lidt anderledes ligger den superfint på vejen nu og er holdt op med at trække til højre. Men ved lige ud kørsel er rattets position "lidt over 12".
Så jeg skal have bilen sporet, altså på gammeldags maner.
Så kender du en mekanikker der stadig kan finde ud af det (Sjælland) ??

Re: SPORING og KUN SPORING

Indlæg: man aug 30, 2021 16:53 pm
af hans jørgen skov
Hvis den ligger fint på vejen nu og ellers var korrekt sporet før og det kun er ratpositionen der skal justeres kan du vel selv skrue lidt på styrekuglerne, hvis du giver dem lige meget skulle det jo ikke ændre den samlede indstilling.

Re: SPORING og KUN SPORING

Indlæg: tirs aug 31, 2021 2:34 am
af Bolvo
Hejsa ...
Sådan bare til orientering ... jeg fik, som noget af det første, min forrige XC70 4-hjulsudmålt (er ved at importere nr. 2 af slagsen - derfor "første" :D ). Det hjalp ikke synderligt på ratstillingen, men måske nok en anelse!? Forblev dog stort set "lidt over kl. 12".
Jeg fik mit gjort hos Quickpot i Helsinge (det hedder de ikke det mere - husker ikke, hvad de hedder nu - de ligger i industrikvarteret forholdvist tæt på den sydlige omfartsvej, der går nordover).
Om de kan finde ud af det bedre end andre, ved jeg ikke - har kun brugt dem to gange med mange års mellemrum og har derfor ingen at sammenligne med. Husker bare, at det koster 8-900 kr. Åhhh.jo! De overså et slidt hjulophæng/styrekugle på min første XC'er, hvilket jeg bøvlede med i et års tid, før en tredje mekaniker fandt fejlen, såååå.... måske du skulle vælge en anden end dem?

På min "nye" XC70 står rattet også en anelse skævt ... "nogle sekunder over kl. 12" :) ... men det er ikke så generende, når man er vant til det, der er værre :P

Har det virkelig en betydning, hvordan rattet står - andet end kosmetisk? Kan man ikke bare flytte rattet et par hakker, så man ikke bliver skiløjet? :shock: :lol:

Min årg. '97 V70 står også "lidt over kl. 12", men den bliver ikke udmålt eller noget - den skal sælges om en uges tid eller tre, når XC70 #2 har fået danske plader på. Den kører ellers fint nok, men kan ikke udelukke, at den trækker lidt til en af siderne, hvilket dog er svært at skelne fra, at ujævnheder virkelig kan mærkes, når der er 18" 225/25 dæk på i stedet for den i originale størrelse. Forstår ikke, at nogen gider at køre med så brede dæk, men - nu de er der, så kører jeg med dem, for ikke at skulle købe nye fælge.

Re: SPORING og KUN SPORING

Indlæg: søn nov 21, 2021 15:27 pm
af Ulrik Friis
Hvis din bil har DSTC sidder der en ratkranssensor i den, som helst skal stå lige når du kører ligeud. Ellers vil ESP ikke virke korrekt.

Re: SPORING og KUN SPORING

Indlæg: fre dec 31, 2021 0:33 am
af Bolvo
Ulrik Friis skrev:Hvis din bil har DSTC sidder der en ratkranssensor i den, som helst skal stå lige når du kører ligeud. Ellers vil ESP ikke virke korrekt.

Hej Ulrik.
Okay! Dét var sgi'da rart at få at vide ... mange tak! :) - for jeg har skam DSTC på min nyimporterede XC70'er (øhmmm... man kan vel næppe få dem uden :wink: 8) ).
Men er det så også årsagen til, at mit infopanel ofte skriver, at ESP'en er blevet midlertidigt frakoblet (for det gør den rent faktisk, så du har sgu nok fat i det rigtige :D )?

Fejlen/frakoblingen popper dog ikke op hver gang, jeg kører - kun ca. hver anden gang - og det undrer mig tilstadighed. Jeg mener - enten er der en fejl, eller også er der ikke. Eller kunne det være fordi rattet kun står "uendeligt lidt over 12" - altså meget tæt på grænsen af at være en fejl :?:

Hvor om alting er - tror du, at problemet afhjælpes ved at få den sporet/4-hjulsudmålt, eller skal/kan man gøre andet, inden man ofrer den lille tusse, sporingen koster?

Mvh. Bo