Den rette kølervæske

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Den rette kølervæske

Indlægaf Chavez » søn okt 17, 2021 21:23 pm

Hej alle.

Et hurtigt spørgsmål, da jeg er løbet tør for kølervæske.

Jeg skal bruge den blå væske. Det var den, der var i beholderen, da jeg købte bilen, men er blå bare blå?
Ligemeget om det er hos Thansen..?

Jeg har haft bilen i over 9 år, og har aldrig haft behov for at påfylde kølervæske.

Mekanikeren har dog fyldt på, engang jeg fik skiftet tandrem og vandpumpe.


Mange hilsener
Patrick
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2012 18:49 pm
Geografisk sted: Nørrejylland

Re: Den rette kølervæske

Indlægaf hans jørgen skov » man okt 18, 2021 16:40 pm

Så vidt jeg ved er den blå den billigste, men hvis man kikker lidt på anbefalingerne er den røde vist mere korrekt til volvos letmetalmotorer, den originale volvo væske er farveløs og vil nok være den mest korrekte men du skal nok heller ikke blande de forskellige typer.
min mekaniker fylder den røde på allesammen tror jeg.

Det er jo selvfølgelig ikke farven der gør forskellen, men hvad der er i kølervæsken, dog tror jeg nok man nogenlunde kan regne med at den samme farve er samme type.
Farven er en fordel hvis man får en læk, så kan man nemmere se hvad det er hvis der kommer noget underbilen.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Den rette kølervæske

Indlægaf Chavez » man okt 18, 2021 20:01 pm

Tak for svaret :-)

Jeg fandt lidt på nettet om farverne:

https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... -betydning

Jeg tænker, at jeg lige vil købe lidt blå at hælde i, nu når jeg har blå i forvejen. Så kan jeg senere få skiftet det hele til rød en gang, når jeg også skal have skiftet olie.

Men problemet er så bare, at jeg ikke ved, hvad der stod på varedeklarationen på den blå kølervæske, der engang er blevet hældt på, inden jeg ovetog bilen… Om den indeholder samme stoffer som en tilfældig blå, jeg køber.


Mvh.
Patrick
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2012 18:49 pm
Geografisk sted: Nørrejylland

Re: Den rette kølervæske

Indlægaf hans jørgen skov » tirs okt 19, 2021 14:29 pm

Ja det er jo lige det, du kan jo evt spørge din mekanikker hvad det er for en slags han kommer i, men hvis du ikke har andet at gå efter er det vel nemmest at gå med farven
I hvert fald er det bedre end at toppe op med rent vand, dels for frostsikringen og korrosionsbeskyttelse, dels bliver kogepunktet lavere med rent vand og du får nemmere højt tryk i systemet.

Du har jo i øvrigt nok en læk et sted hvis du skal fylde på, det forsvinder jo ikke bare, så du må holde øje, det er nemmest hvis du holder i garage eller carport men også på gaden, du kan evt lægge et stykke pap ud på vejen under motoren efter en køretur og så se om der drypper noget ud, hvis det er inde i varmeapparatet kan du måske lugte det, eller se dug på ruden i køligt vejr, hvis det er bunden af varmeelementet løber vandet ud i bunden af bilen under måtterne så hvis det er vådt der skal du nok ha et nyt element i.

Har for nyligt haft problemet da den først blev læk ved den store slange foroven, spændte spændebåndet, derefter ny læk under ekspansionsbeholderen, spændte efter der og til sidst ved vandpumpens pakning, så det endte med at jeg tog vandpumpen af, dvs det blev til et komplet tandrems skift inkl pumpe, det viste sig at der manglede et blad på pumpehjulet, som var af plast, så den har ikke kølet nok, desuden sad flyderen i ekspansionsbeholderen fast så der var ikke noget alarm for lav væske og tilsyneladende åbnede låget heller ikke ved det rigtige tryk så der blev for højt tryk i systemet, så jeg endte med også at skifte ekspansionsbeholder og låg nu ser det ud til at virke, den har da kørt godt 2000 km uden at bruge kølevand, jeg fandt i øvrigt aldrig den bladstump der manglede selv om jeg forsøgte at skylle igennem med haveslangen, jeg må vel håbe den har spist den i pumpen, der var også en del sort skidt i ekspansionsbeholderen det var måske knust plast fra skovlhjulet.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Den rette kølervæske

Indlægaf oakey » tors okt 21, 2021 10:21 am

Hej,

Lidt kommentarer:

Kogepunktet af en blanding af væsker afhænger af den væske i blandingen der har det laveste kogepunkt.
Det er derfor at man kan destillere mæsk til ren sprit.
Så længe der er sprit i mæsken er kogepunktet af mæsken 78.37 °C.
Så snart den sidste sprit er fordampet stiger kogepunktet til 100°C

Det skrevet, så fordamper sprit ved lavere temperaturer end 78.37 °C og vand ved lavere temperaturer end 100°C, men det handler om grænselagsfænomener og lidt mere avanceret fysik og er ikke relevant her.
---
I 'gamle dage', var krumtaphuset (incl cylindre) af stål eller støbejern og topstykket af aluminium.
Forskellen i metallerne egenskaber kan skabe katodisk korrosion via kølevandet ledningsevne.
Det stillede store krav til kølevandets evne til at mindste korrosion.
I dag er stort set hele den del af motoren som er i berøring med af aluminium og derfor er dette problem mindre end før.

Hans Jørgen nævner et pumpehjul af plast der svigtede.
Der har jeg også været med min længst forgangne 850/1997.
Den tidligere ejer havde skiftet det originale pumpehjul (af metal) ud med et af plast.
De holder ikke!

Det der er interessant i denne sammenhæng er, at møllen på et originalt Volvo pumpehjul er fremstillet af rustfast stål og derfor er et af de få steder i kølesystemet der ikke er af aluminium. Derfor er kølevæskens beskyttelse mod katodisk korrosion stadig interessant.

Hans Jørgen nævner også de gummislanger der forbinde de forskellige dele i kølesystemet med hinanden.
Her er det interessant at gummiet er fremstillet af de korrekte materialer så den korrekte kølevæske ikke angriber gummiet.
--
En parallel til dette problem er benzin der er tilført alkohol som det er tilfældet med stort set al benzin i dag.
I Tyskland kan man købe 'benzin' der består af 15% benzin og 85% alkohol.

Både benzin og alkohol (uanset om det er ethanol eller methanol) er opløsningsmidler, - dvs. at de opløser forskellige faste stoffer.

De er forskellige på et punkt:
Olieprodukter som benzin kan ikke blandes med vand, alkoholer kan blandes med vand.

Hvis i har læst om problemer med alkohol og biler så ved i at det handler om det gummi og plast der er brugt i brændstofsystemet rundt omkring i i bilerne.
I ældre biler tåler disse kunststoffer (gummi - plast) at blive udsat for benzin i meget lang tid, mens de ikke er designet til at håndtere alkohol.
Ældre gummityper bliver typisk opløst af alkohol, mens flere plasttyper bliver sprøde af alkohol.

En konklusion:
Når man køber reservedele til sin bil skal man sikre sig at de opfylder dagens krav, i det mindste bilproducentens krav.
Ligesom man kan købe støddæmpere af mange forskellige kvaliteter, er en gummislange er ikke bare en gummislange.

Jeg ved det: Verden bliver mere kompliceret hver dag.

Det er mit håb at det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster

cron