Hold jer fra portawalls/løse hvide dæksider

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hold jer fra portawalls/løse hvide dæksider

Indlægaf michael240 » ons nov 04, 2009 19:25 pm

ja bare en lille advarsel, baseret på en virkelig historie :?
jeg købte 4 stk løse hvide dæksider eller "portawalls" som de også hedder, og fik dem monteret af en mekaniker.
min fornemmelse sagde mig at det ville være bedst for min tålmodighed, og han sagde også bagefter at det var det værste han havde været ude for, men han fik dem dog på.
de 3 af dem sad perfekt og lå helt fladt mod dækket som de skal, mens den fjerde løftede sig selv en smule ud fra dækket.. ikke godt.
efter en tur på ca 10 km med en topfart på max 80 km/t så de sådan ud:
BilledeBillede

den der sad en smule ud fra dækket er vredet til ukendelighed og stortset faldet af, og de 2 af de sidste 3 der var monteret perfekt har løftet sig fra dækket og er godt på vej i samme retning som den sidste..så hvis du gerne vil have whitewalls på din bil så spar op og køb nogle rigtige selvom de er dyre, for det her er penge ud af vinduet.
Sidst rettet af michael240 tors nov 05, 2009 4:54 am, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: hold jer fra portawalls/løse hvide dæksider

Indlægaf Hr. SmåSur » ons nov 04, 2009 20:53 pm

Løse hvide dæksider er og bliver aldrig andet end - det dummeste man overhovedet kan udsætte sine dæk for.

Lang histore - men du kunne bare have spurgt den "seriøse" del af veteranbilsfolket - for alle der i nærrighedens skarpe lys har prøvet at montere løse hvide dæksider - vil kunne berette om beskadigede dæk-karkass og utroligt grimt udseende efter relativt kort tid.

Tilføjet: Igen er det store internet og google din ven: Søg på "løse hvide dæksider" - og du får en hulens masse hit - 2 slags: Dem der sælger dem og dem der advarer imod dem! :D

Når alt det grimme er sagt - så er der KUN én eneste årsag til at du oplever en så hurtigt forringelse: Forkert montering. Det kræver en smule erfaring og viden at montere de løse sider korrekt - din mekaniker har IKKE monteret dem korrekt. Løse hvide dæksider kan sagtens sidde pænt i en periode - og udseendet er stærkt forbundet med hvor meget og hvor hurtigt der køres med dem monteret. Det "boblede" udseende du viser - er 100% som følge af fejlmontering. Det er faktisk en lille kunst at montere dem - de skal monteres i et spænd der passer til dækstørrelse og meget mere - så kan dine dæk også være for store/små i forhold til fælgen - det er ikke bare at smide dem imellem dæk/fælg.

Den "rigtige" negative side ved løse hvide dæksider er, at de IKKE følger karkass'ens bevægelser og derfor opstår der en gnidning af dæksiden med den løse hvide side's kant. Det fører uden overdrivelse til at dækket er ødelagt efter 5-8.000 km.

Nu er smag jo heldigvis subjektivt - men hvad i alverdenen ville du dog have hvide dæksider på en 240 for?..
Whitewalls hører til på biler fra mellem 1935-65..

(Karkass = Dækkets side-væg)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: Hold jer fra portawalls/løse hvide dæksider

Indlægaf michael240 » ons nov 04, 2009 21:40 pm

"rat rod", slå det op på google.
det burde selvfølgelig have været en ford fra 32 eller en mercury fra 51 eller lign men det var budgettet ikke lige til, og da jeg havde en rusten 240 med automatgear fik den 17 dåser matsort og nogle whitewalls. :)
eller rettere, noget der skulle ligne indtil der var råd til rigtige whitewalls anyway. jeg syntes sgu også det ser godt ud sammen med tagbagagebæreren osv.
at bilen så er for ny ifht hvad der er "korrekt" kunne jeg ikke være mere ligeglad med. det holder selvfølgelig ikke på en helt ny bil, men jeg syntes godt det kan gå på en 240'er.

men ja, det ene er monteret af h... til, men de 3 andre sad altså 100% perfekt, helt ind til kanten og uden nogle folder/buler/rynker osv, og alligevel er de også begyndt at flagre rundt.
så ja, jeg kunne sikkert have fået det at vide hvis jeg havde spurgt de rigtige, men der var også en masse der anbefalede dem, og så valgte jeg at lytte til de sidste da de sagde hvad jeg ville høre, nemlig at jeg kunne få hvide sider for en tiendedel af prisen. (discount-syndromet du ved)
men så lærte jeg det, og det var nok meget godt egentlig, tror også at jeg var blevet ret træt af at være panisk angst for at komme for tæt på kantstene feks, og den begrænsede levetid selvom de blev siddende.
men nu sparer jeg op og køber nogle bf goodrich silvertown til den som bliver monteret på nogle polerede virgo/turbo fælge, det skal nok blive godt 8)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » ons nov 04, 2009 22:45 pm

Jeg har selv kørt med løse hvidedæksider af mærket ATLAS købt for efterhånden mange år siden.
Jeg monterede dem selv uden brug af andet end et almindeligt dækjern, så jeg kunne krænge dækket af fælgen. Det var på et sæt 5,5" stålfælge på en Volvo Amazon og dækkene havde størrelse 205/60-15 og var sprit nye.
Og de sad perfekt uden nogen former for buler eller andet. Og der blev de ellers siddende de næste ca. 20.000 km.
Efter de ca. 20.000 km afmonterede jeg dem igen, da de havde slebet et fint spor rundt på dæksiden. Jeg turde ikke køre videre med dækkene og de endte deres dage på toppen af en ensilagedynge. Og de hvidedæksider røg direkte i skraldespanden.

Vil man have hvide dæksider, bør man købe de rigtige dæk, som er produceret netop sådan. De koster mere end alm. dæk, men er jo egentlig også tænkt til brug på veteranbiler eller lignende, som ikke bruges til alm. daglig befordring.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf michael240 » tors nov 05, 2009 1:26 am

ok 20.000 km er alligevel en del mere end min amatør mekaniker fik ud af dem, faktisk ca 19.990 km..
nå pyt, det er jo snart jul så jeg satser på at julemanden har dæk i sin sæk :)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Diverse