Smøre døre? Og indvendig vinyl? Lædersæder.

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Smøre døre? Og indvendig vinyl? Lædersæder.

Indlægaf 740v70 » man mar 15, 2010 12:59 pm

1) Kan se at den lille stang, ikke hængslet er rusten på min ene bagdør. Hvad skal jeg smøre med? Må man bare sprøjte WD40 på?

2) Det nuprede læder-lignende materiale der er overalt i vores V70 (hvor der ikke er sæder eller gulv). Er det vinyl? Jeg har købt en dåse Basta rengøring til indv. vinyl. Kan det bruges til rengøring af dette?

3) Nogen gode råd til behandling af lædersæder? Nogen siger sæbespåne-vand efterfulgt af læderfedt. Er det det man gør?
Mvh.
Morten

Volvo V70 2,4 170hk årgang 2004 (2005 model)
740v70
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Århus

Re: Smøre døre? Og indvendig vinyl? Lædersæder.

Indlægaf Digi » man mar 15, 2010 15:00 pm

Mht sæderne jeg rengør i skummet fra sæbespåner, og 1 - 2 gange årligt får de så en tur kakaoline læder fedt (er til hestesadler, men faver ikke syningerne)
Superbruger

Indlægaf Michael_Kristensen » man mar 15, 2010 15:09 pm

Hej,

Vi har det super bløde læder på vores sæder, og jeg er meget påpasselig for at det ikke skal revne og komme til at se rigtig "træls" ud.

Har købt for 500 kr. læderplejemidler hos Gades Møbler. De har noget som de anbefaler fra deres lædermøbel fabrikant. Tør ikke chance med sæderne, det er de for dyre til :(
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Digi » man mar 15, 2010 15:16 pm

er også softlæder sæder i vores
Superbruger

Indlægaf Carstens80 » man mar 15, 2010 18:21 pm

Hej 740v70
Jeg kan anbefale en lædercreme der hedder Guardian lædercreme ( http://www.guardian-protection.com/ )som jeg har købt i en møbelforretning, den har jeg brugt i de biler jeg har haft med lædersæder, den er lidt dyr men ret god syntes jeg, ellers har jeg hørt at volvos egen læderplejesæt også skulle være rigtig god.

//Carsten
Nuværende bil
XC60.AWD 2018.

Tidligere
144 gl 1974 /244 gl 1976 / 745 gle 1986 / 240 turbo 1986 / 850 gle 1995 / 855 gle 1995 /
S80 2001 / xc70 2005 / S80 2007 / S80.V8.AWD 2007 / S60 2011/V60 2011 /XC60 2018
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf 740v70 » man mar 15, 2010 22:07 pm

Tak for de mange og gode svar.

Hvad med det med døren, hvor der er lidt rust på den stang der "kører ind i døren". Hvad kan jeg smøre den med?
Mvh.
Morten

740v70
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Michael_Kristensen » tirs mar 16, 2010 12:14 pm

Digi skrev:Mht sæderne jeg rengør i skummet fra sæbespåner, og 1 - 2 gange årligt får de så en tur kakaoline læder fedt (er til hestesadler, men faver ikke syningerne)

Hvordan er det? Lyder meget fedtet, men hvis det trænger godt ind i læderet så er det jo også det jeg søger. Har du et link til det?

(Det er i øvrigt også Guardian lædercreme og læderrengøring (omtalt andetsteds i denne tråd) som jeg pt. bruger).

Mvh.
Michael
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Michael_Kristensen » tirs mar 16, 2010 12:18 pm

740v70 skrev:Tak for de mange og gode svar.

Hvad med det med døren, hvor der er lidt rust på den stang der "kører ind i døren". Hvad kan jeg smøre den med?

Jeg ville nok tørre den godt ren først og så smørre et tyndt lag syrefri fedt på. Åbne og lukke døren nogle gange og gentage rengøring og indsmørring.

Bedst var at tage dørbeklædningen af og skrue dørholdebeslaget af og gøre rent i dieselolie og smørre ind igen, evt. udskifte det hvis det er meget rustent. Men det er en lidt større omgang, hvis man ikke lige er vant til at skrue :wink:

Mvh.
Michael
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf 740v70 » tirs mar 16, 2010 12:40 pm

Tak Michael.
Lige hvad jeg har brug for. Og nej, det er minimal rust og kun ved den ene dør. Jeg vil bare lige tage det i opløbet, for det er sørme en flot bil, vi har fået :D

(Og jeg gør selvfølgelig det samme ved de andre døre.)
Mvh.
Morten

740v70
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf MIchaelVhansen » ons apr 07, 2010 0:54 am

Q:2) Det nuprede læder-lignende materiale der er overalt i vores V70 (hvor der ikke er sæder eller gulv). Er det vinyl? Jeg har købt en dåse Basta rengøring til indv. vinyl. Kan det bruges til rengøring af dette?
3) Nogen gode råd til behandling af lædersæder? Nogen siger sæbespåne-vand efterfulgt af læderfedt. Er det det man gør?

Som prof klargøringsmand, med foragt for alt for meget kemi i bilen, kan jeg give dig et godt råd.
1. Bland en spand, varmt vand, skaf en ordentlig microfiberklud.
Brug våd / tør systemet, wax on wax of - kør kabinen over med det mega varme vand, og tør efter med en tør klud umiddelbart efter. Det virker altså vidunderligt, og bilen lugter ikke så mærkeligt bagefter.

problemet med mange "vinyl" produkter er at de tiltrækker støv og lægger en hinde på bilen, som er ufed :)

Hvis du vil bruge produkter, har jeg noget læderrens som fungerer rigtigt fint læderpleje men brug det med omtanke, bland det eventuelt i det varme vand - det gør jeg selv - så holder det længere, og man får ikke den følelse af "produktbrug" i bilen.

God vind med bilplejen :)
Mvh

Michael Hansen
Bilvask.nu som leverer bilvask i hånden på adressen.
bilpleje bloggen - link gerne til den - så bliver jeg glad.
bilplejeprodukter - her kan du også leje poleringsmaskiner.
stenslag - hvilke kan fixes, hvilke kan ikke :P
MIchaelVhansen
Bruger
Bruger

Geografisk sted: København

Indlægaf mfuglsang » søn maj 30, 2010 13:43 pm

Jeg har hørt at man IKKE må bruge sæbespåner på læder, da det udtørrer læderet - ved ikke om det er rigtigt?

Jeg har selv lædersæder i min bil. Og jeg ringede på et tidspunkt til et firma som lever af at lave læder-sæder. Jeg spurgte dem om hvad jeg kunne bruge på mine sæder for at sikre mig at de ikke tørrer ud og bliver grimme. Men til min store overraskelse, sagde de at jeg ikke kunne gøre noget som helst. De sagde, at læder er "malet", og at man derfor ikke kan smøre noget på som kan trække ind i læderet..
Jeg blev lidt overrasket over dette svar - det er jo godtnok dem der er eksperterne, men hvad mener i?

Med hensyn til vinyl i biler, har jeg fundet nogle produkter som er SUPER gode til dette. Det er ikke produkter som kan købes i Danmark. Jeg køber i England, men det er nøjagtig lige så let som at købe herhjemme. Jeg har brugt meget tid på at undersøge hvilke produkter man kan bruge som VIRKELIG bare dur i forhold til det man køber på tankstationerne rundt omkring. Og jeg har fundet nogle forum's hvor der er masser af folk som virkelig ved hvad de snakker om når det handler om bilpleje. Og efter jeg har fundet disse forum's og fået købt nogle produkter som lige er en tand bedre end dem fra tanken, så må jeg sige, at der er KÆMPE forskel i de resultater man kan opnå. Det gælder både polering af lakken, og opfriskning af kabinen, og mange andre ting.
Jeg kan varmt anbefale disse forum's:
http://bilgalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=2406 (Dansk forum)
http://detailingworld.co.uk/ (engelsk forum)

Og der hvor jeg plejer at købe produkter:
http://www.cleanyourcar.co.uk/

Men nu handlede tråden jo bl.a. om vinyl. Jeg bruger et produkt som hedder Natural look dressing
http://www.cleanyourcar.co.uk/interior/ ... d_328.html

eller V.R.P dressall
http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... ductId=167

Det gode ved disse produkter er, at de ikke laver sådan en unaturlig skinnende overflade, men istedet en overflade som får vinylet til at se ud som nyt. En anden ting som er super ved disse produkter, er at de ikke tiltrækker støv. Jeg har selv brugt produkterne i et års tid, og jeg er meget imponeret over dem. De holder virkelig længe, og de tiltrækker ikke støv som mange andre produkter.

Håber det er info i kan bruge til noget.

Mvh.
Mmorten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Tilbage til Diverse