Slider alle V70'ere ny model på fordæk?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Slider alle V70'ere ny model på fordæk?

Indlægaf mfuglsang » søn jul 04, 2010 10:36 am

Hej.

Igår var jeg ude for at se på en bil som muligvis bliver min næste. Det er en V70 fra slut 2007 ny model. Det er en frikørt taxa. Og man kunne virkelig se, at den har været passet på. Den har fast kørt lange ture på ca. 100 km 4 gange om dagen med en skoledreng. Og har været kørt af en dame.
Den ser næsten ud som ny :D

Men ham der viste bilen frem, sagde at de døjer lidt med at den vil slide fordækkene på ydersiden i både højre og venstre side af bilen. Den har altid gjort det, og de har fået af vide af deres volvo-værksted, at det er meget normalt. Han fortalte, at den anden V70 ny model de har også gør det.
Men jeg syntes det lyder lidt underligt at det skulle være normalt. Det er ikke noget jeg har set omtalt herinde eller andre steder.

Men hvad siger jeres erfaring?

Mvh.
Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Re: Slider alle V70'ere ny model på fordæk?

Indlægaf kalby » søn jul 04, 2010 12:06 pm

Har nu ikke observeret unormalt slid på mine 70'ere. Men en kammerat som kører skolevogn i en V70 og som kører meget bykørsel æder fordæk på ydersiden, på trods af adskillige sporinger. Den gør det bare..
Vores nuværende V70 D5 har osse kørt landtaxi, men der er ikke tegn på skævslidning af fordæk.
Der sidder dæk og fælge på min kammerats fra T-hansen, og vi mistænker et forkert ET mål på fælgen. han kører nu med de originale fælge, og tilsyneladende er der ikke tegn på skævslidning endnu...

Det kan måske også være deres køremåde, de bliver nok ikke sparet i svingene, som vi andre gør det. En almindelig ting er at højre dæk slides på ydersiden.. pga vejens hældning udad.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf mfuglsang » søn jul 04, 2010 15:00 pm

Tak for svar.

Jeg tvivler på det er pga. hidsig kørsel i sving, da bilen mest kører ligeud. Og det er en fast tur til og fra skole med en dreng, så der er ikke noget tidspres som en by-taxa kan have.
Jeg kan også høre - og se - at det er en bil som virkelig er passet på, og som er kørt pænt. Der er f.eks. kun skiftet 1 sæt bremser på 250.000 km.

Og det er både højre og venstre fordæk som slides lidt på ydersiderne.

Jeg ved ikke rigtig hvad det kan skyldes - om det kan være dårlige dæk, eller hvad det kan være. Jeg kunne se det er Nokian dæk som sidder på den. Jeg har ikke forstand på om det er et godt eller dårligt dæk??
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf kalby » søn jul 04, 2010 15:08 pm

Nokian er et udmærket dæk. ikke helt på højde med Michelin og Goodyear, men det nærmer sig.
Det er ikke en problematisk ting med slid på ydersiden, det kan være den er ude af sporing, og kun kræver en 4-hjuls måling. som sagt er der ikke nogel af mine der har taget ydersiden, ej heller den nye.
Det havde været værre hvis lakken var ridset, eller maskinen bankede. hjulstillingen kan hurtigt rettes til.
Jeg er ihvertfald meget tilfreds med min landtaxi.. :D
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf mfuglsang » søn jul 04, 2010 15:50 pm

Ok så er jeg ikke så nervøs for det.. Det var jeg nu heller ikke i forvejen. For som du skriver, så er det noget af det man kan gøre noget ved.
Og eftersom det faktisk er det eneste jeg kan finde på den, syntes jeg ikke den skræmmer mig - tvært imod.. :)

Tak for hjælpen
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » man jul 05, 2010 23:17 pm

Det er altså noget lodret ævl, at en bil "bare æder dæk". Hvis for- og bagtøj er indstillet korrekt vil den ikke slide dækkene skævt.

Hvis du køber bilen så find en mekaniker som har udstyret og den nødvendige viden til en komplet og korrekt 4-hjulsudmåling og justering. Der er nogle indstillinger, som ikke kan justeres, men camber kan fx. godt justeres på forhjulene, hvis man ved hvordan man gør! Og camber er en af indstillingerne som hænger sammen med sporingen. Hvis man bevidstløs indstiller sporingen korrekt men ikke tager højde for camber indstillingen, så risikerer man skævslidte dæk.

Nokian dæk er nok bedst til at fremstille nordiske vinterdæk til svenske, norske og finske bilister (til forskel fra europæiske vinterdæk, som vi bruger). Gode sommerdæk til danske bilister (asfaltveje) bliver lavet af Bridgestone, Michelin, Good Year, Continental og Pirelli.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf mfuglsang » tors jul 08, 2010 13:40 pm

Nu har jeg jo så fået købt den her bil. :D
Så jeg kunne godt tænke mig at få tjekket/justeret sporingen og camber, men kan i anbefale nogen omkring Fjerritslev (mellem Ålborg og Thisted). Jeg har desværre haft en del dårlige oplevelser med værksteder som skal lave et problem, men ikke får det løst tilfredsstillende. Så jeg vil have bilen hen til nogen som VIRKELIG ved hvad de har med at gøre. Og hvor der ikke lige pludselig er 4 andre ting galt med bilen når man kører derfra.

I samme ombæring kunne jeg godt tænke mig at få ændret visningen af brændstofforbrug fra l/100 km til km/l. Og hvis ellers der er nogle ting som det er smart at få opdateret.

Kan i anbefale nogen som kan deres kram når det kommer til V70 ny model??

Mvh.
Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Diverse