Hej venner,
Jeg har netop skiftet job, hvilket medfører, at jeg får et årligt kørselsbehov som pendler på ca. 65tkm inkl. privat kørsel. Derfor skal min ellers udemærkede Opel Astra 1.6 wagon fra 06' udskiftes, og min opmærksomhed er naturligvis faldet på bla. Volvo v70 D5 i årgangen fra 06-08. Mine spørgsmål er:
1.) 95% af kørslen kommer til at foregå på motorvej ved 120 km/t. Hilket brændstofforbrug man kan forvente i praksis i sådan en køremaskine?
2.) Hvor stor er forbrugsforskellen i praksis mellem manuelt- og automatgear ved dette kørselsmønster? Jeg vil selvfølgelig helst have automatgear i sådan en bil, men økonomien i det spiller også en rolle. (Aktuelle priser på bilbasen siger ca. 40-50tkr i forskel på indkøbspris mellem manuel og aut.gear).
3.) Jeg leder efter en 06'-0'8 D5'er med maksimalt 100tkm på klokken, og regner med at beholde bilen til den ikke længere er økonomisk at køre i, så gensalgspris har ikke nogen betydning. Hvor meget må man give får en sådan bil? Er der erfaring for at de kan handles ned i pris?
Håber på lidt hjælp fra Volvoeksperterne her i dette prægtige forum.
På forhånd tak!
Thomas