Kommunikation er en svær diciplin og jeg er ikke den bedste til det, men jeg synes at et svar var på sin plads og det bliver langt.
I grunden er det bondelogik (undskyld mit franske

) jeg skriver. Nogle vil mene at det er selvfølgeligheder og andre at det er rent vrøvl, - det kan jeg fint leve med.
Ang. pris og kvalitet:
larsm skriver at han tidligere kun har købt nye biler, nævner en beløbsramme i forbindelse med indkøb af en brugt Volvo: 60.000- 80.000 og selvom jeg ikke kender hans økonomiske formåen så gætter jeg på at prisniveauet ikke skal ligge væsentligt over.
Hvis man vil investere 100.000 i en Volvo i 855-V70 klassen skal man ikke forvente at få en bil der kan køre problemfrit i 4-5år.
De penge rækker til en V70 fra 2001 der har kørt ca 250.000 km eller tilsvarende.
Ang. elektronik:
Jeg udviklet, produceret og fejlrettet elektronik siden 1978 så med risiko for at få nogen på hatten vil jeg sige at når det handler om elektronik så jeg ved hvad jeg udtaler mig om.
Al elektronik har en endelig levetid.
Levetiden kan variere meget, men der er en ting der er sikker: jo flere elektroniske komponenter der er i en bil jo oftere er der en fejl.
For længe siden bestod den elektriske installation i en bil af et tændingssystem (platiner, en kondensator, en tændspole og nogle HV kabler), en generator med regulator, en startmotor, kabler, stik, lamper og kontakter.
Det krævede ikke udvidet ledvogter eksamen for at fejlrette sådan et system.
Siden holdt elektronikken sit indtog og fra at en elektronikteknikker eller en erfaren amatør med et voltmeter og en loddekolbe kunne reparere et defekt elektronisk tændingssystem er det nu blevet sådan at man skal investere en mindre bondegård i fejlsøgningsudstyr (VIDA mm.) for bare at kunne finde fejlen, - reparation er sjældent en mulighed, det hedder udskiftning af den defekte enhed. I dagens biler i V70 klassen er er ofte mere end 50 microprocessorer så der er stor plads til fejl.
Inden nogen spørger, så har jeg repareret elektronik i mine biler, også dele som helt klart ikke var beregnet til at blive repareret, - det er næsten altid lodningerne der giver op, men også elektrolyt kondensatorer der tørrer ud er en væsentlig fejlkilde. Der er sjældent noget der er 'brændt af'.
Ang. slid:
En bil fra 1927 kan nemt være mindre slidt end en fra 1997, men her er der af naturlige årsager ikke tale om den samme bil eller bil type.
Det interessante i den sammenhæng er langt de fleste biler fra 1927 sikkert har været ejet af liebhavere mange år. De har været passet, plejet og renoveret og i mange år kun kørt i solskinsvejr.
De har sjældent kørt mange kilometer. Deres teknik er typisk meget simpel og ofte overdimensioneret, selvom de anvendte materialer typisk er af ringere kvalitet end det der findes i nutidens biler.
Der er et stort MEN: Hvor mange biler der er over 60 år har stadig monteret de originale slanger, kabler, dæk og alt andet der ikke er lavet af metal?
Det er ikke de kørte kilometer der har taget livet af de dele, men tiden.
Alle gummi produkter bliver hårde og sprøde med tiden, men ligesom de metallegeringer der bliver brugt i biler er blevet forbedret gennemtiden så er der blevet udviklet væsentlig bedre og mere holdbare gummi og plast produkter, - de holder bare ikke evigt.
Af alle de produkter som den gennemsnitlige dansker investerer i så er deres biler udsat for det værste miljø når det gælder levetid.
Det er ikke bare salt der er tale om.
Alt hvad der er placeret i motorrummet er udsat for meget skiftende temperaturer diverse kemikalier (olie, glycol, bremsevæske, benzin eller diesel mm.).
Selv biler der ikke kører meget er udsat for disse påvirkninger og de vil gennem tiden nedbryde de fleste ikke metalliske produkter.
Resten af bilen bliver udsat for sollys og forurening der stille og roligt nedbryder lak, gummilister, plast etc. uden at man bevæger bilen så meget som en tomme.
Det gælder naturligvis ikke for biler der er opbevaret i en tør og kold garage, men det afhænger jo af den eller de tidligere ejere....
Ang. tidligere ejere:
Hvis man køber en bil der er over 10 år gammel er der en stor sansynlighed for at den har haft flere ejere.
Med flere ejere er der en større risiko for at bilen ikke er blevet vedligeholdt og vedligehold har ligegodt en stor indflydelse på holdbarhed og slid.
Hvor mange bilejere overholder service når bilen er over 10år?
Ja, - jeg gør og det gør de fleste i dette forum sikkert på den ene eller anden måde.
Nu har jeg uddybet mit første indlæg og der er sikkert stadig nogle der vil mene at det er noget vrøvl.
Det skal de have lov til.
/oakey