Køb af V70 ... Første/anden generation? ...tjek af A/C ?...

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Køb af V70 ... Første/anden generation? ...tjek af A/C ?...

Indlægaf larsm » tirs jan 31, 2012 21:02 pm

Hej Volvofolk
Hidtil har jeg altid købt nye biler. Men nu overvejer jeg en brugt – ellers får jeg vist aldrig råd til en Volvo.

Jeg har brug for en bil, der kan holde i mindst 4-5 år og 100-150000 km endnu uden de helt store udgifter. Jeg har altid haft et godt øje til en V70. Så nu har jeg set på nogle ”første-generations” V70ere fra 1998-2000. De har kørt ca 250000 og prisen ligger på 60-80000 kroner ved privat handel. Jeg vil ikke have automatgear; på den måde undgår jeg vel også taxaer.

1) Er det et godt køb?

2) Er det bedre at bruge lidt mere og få en ”anden-generations” V70?
Jeg har lidt svært ved at overskue forskellene mellem første generation og anden generation af V70...

3) Eller kan man lisså godt gå den anden vej og købe en 850'er?

4) Er der mon ellers noget, jeg skal være opmærksom på?

5) Jeg har læst, at man skal tjekke at aircondition fungerer, men hvordan kan man det i denne vinterkulde?

Mange hilsener
Lars
larsm
Ny bruger
Ny bruger

Re: Køb af V70 ... Første/anden generation? ...tjek af A/C ?...

Indlægaf oakey » ons feb 01, 2012 9:53 am

Hej Lars,

Jeg har meget forstand på V70, men selvom jeg er meget glad for min 855T/1997 så må jeg erkende at den er kommet op i alderen, - både år og kørte km har indflydelse på mængden af problemer.
Hvis du vi anskaffe en Volvo i 850/V70 niveau til under 100.000 kr må du regne med at der kommer en del udgifter til reparation i løbet af 4-5 år.
Hvor mange udgifter afhænger af de tidligere ejeres behandling og en del held. Nogle oplever stortset ingen problemer, mens andre (de uheldige) står på hovedet i deres bil, - sådan er det med mange bilmærker.
850 og de tidligere V70 har ikke så meget elektronik indbygget (læs: færre komponenter der kan gå i stykker) og er lettere at reparere hvis du vil gøre det selv. Til gengæld er de naturligvis mere slidte og kræver derfor mere vedligehold.

/oakey

Jeg har desværre forstyrret denne tråd ved at udelade et 'IKKE' i den første sætning i dette indlæg.
Der skulle have stået: 'Jeg har IKKE meget forstand på V70, men selvom...'
Beklager fejlen.

/oakey
Sidst rettet af oakey fre feb 03, 2012 21:51 pm, rettet i alt 1 gang.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf ivor » ons feb 01, 2012 11:45 am

oakey skrev:Hej Lars,

Jeg har meget forstand på V70, men selvom jeg er meget glad for min 855T/1997 så må jeg erkende at den er kommet op i alderen, - både år og kørte km har indflydelse på mængden af problemer.
Hvis du vi anskaffe en Volvo i 850/V70 niveau til under 100.000 kr må du regne med at der kommer en del udgifter til reparation i løbet af 4-5 år.
Hvor mange udgifter afhænger af de tidligere ejeres behandling og en del held. Nogle oplever stortset ingen problemer, mens andre (de uheldige) står på hovedet i deres bil, - sådan er det med mange bilmærker.
850 og de tidligere V70 har ikke så meget elektronik indbygget (læs: færre komponenter der kan gå i stykker) og er lettere at reparere hvis du vil gøre det selv. Til gengæld er de naturligvis mere slidte og kræver derfor mere vedligehold.

/oakey

sikke da noget vrøvl.........
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf Pede66 » ons feb 01, 2012 11:58 am

ivor skrev:

/oakey

sikke da noget vrøvl.........

Det er meget muligt du har ret i det er noget vrøvl, men en sådan kommentar kræver da noget argumentation, i stedet for bare at fyre sådan en "mundlort" af?

Jeg er rimelig enig med Oakey, men man kan jo altid diskutere hvor gammel, eller hvor mange km, eller hvor dyr/billig bilen skal være før at den begynder at give problemer. Men det er vel netop her en del held også spiller ind.
Generelt set har han, i mine øjne, sku da ret.

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Klågem » ons feb 01, 2012 12:26 pm

Velkommen til Volvosnak..

Lad mig sige det på den måde.
budget 150000 kr.
Volvo 850 T5 årg. 95 km ca 200000 pris 50000 kr. Bilen er gammel. Ophæng kan være slidte. Sæder ikke i bedste stand. Du har 100000 kr til at gøre den rigtig god.
V70 T5 Årg 98 km ca 200000 pris 80000 Kr. Samme symptomer som 850 Du har 70000 Kr at gøre den rigtig god.
V70N T5 Årg 01 Km ca 200000 pris 120000Kr. Den kan have lidt med ophæng. men du har ca 30000 kr at gøre den god for.

I mine øjne er alle 3 biler et godt køb. Det afhænger dog af om du kan lave noget selv eller om du skal give 500 kr i timen for at få skiftet en pære.

Jeg ville nok hælde mest den nyeste.
Men du kan også være smart og tage en ældre. Fra før 07/97 og så betale vægtafgift. det sparer man også penge på.
Men ud og prøve at køre i de forskellige biler. Og mærk forskellen.. 850 og V70 er meget lig hinanden. Men V70 N er en helt anden bil med masser af elektronik. Næsten ligemeget hvad man skal lave kræver det en computer. Der er dog rigtig mange herinde som har computer til den og de er hjælpsomme allesammen.
-Ved V70N er at den ikke kan dreje ret skarpt.
Alle 3 biler holder godt. Og rust skulle ikke være noget problem.
Service udgifter ligger også tæt i pris.

Mht. motor.. Det kan godt svare sig at tage en med 170+ De andre er for små og økonomiske.

A/C kontrollerer du ved at få den ind i en garage el.lign. hvor temp er højere end 7 grader. Og så tænde for det.

Hvis du skriver hvor i landet du kommer fra gør kan vi også bedre hjælpe. Måske er vi naboer :D
Det kan være at der er en der vil tage med ud og kigge på bil sammen med dig.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf ivor » ons feb 01, 2012 14:03 pm

Hej
Det er da noget noget vrøvl at skrive:

En bil fra 1997 eller for den sags skyld fra 1927 ka squ da godt være mindre slidt end en fra 2004.
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Pede66 » ons feb 01, 2012 16:38 pm

ivor skrev:Hej
Det er da noget noget vrøvl at skrive:

En bil fra 1997 eller for den sags skyld fra 1927 ka squ da godt være mindre slidt end en fra 2004.

Ja men så er vi da forholdsvis enig, men ud fra generelle betragtninger er der jo ikke noget forkert i det oakey skriver.
Så er det jo heldet spillet ind hvor god/ny en bil kan du finde til de penge du vil ofre.

2) Er det bedre at bruge lidt mere og få en ”anden-generations” V70?
Jeg har lidt svært ved at overskue forskellene mellem første generation og anden generation af V70...

Hertil kan så svares: Nej ikke hvis du kan få en 850 med 2000 km på bagen til 20.000,- :-) Og så har du måske 130.000 at gøre den i stand for.
Jeg ville så måske nok æde for 130.000 kr is sammen med ungerne i stedet. :-)

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf gmtgmt » ons feb 01, 2012 18:53 pm

/oakey

´
100% korrekt, ser er det tilhverdag og det er sådan landet ligger
du kan ikke finde en 850 eller gammel V70 der ikke skal have lavet et andet det er stadig 10+ år gamle og de fleste har gået på den gode side af 250tkm
jeg har lige lavet noget olie spild på en 855T5 der har fået 1.04 mil. ja den var meget meget meget slidt :mrgreen:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf oakey » tors feb 02, 2012 13:03 pm

Kommunikation er en svær diciplin og jeg er ikke den bedste til det, men jeg synes at et svar var på sin plads og det bliver langt.

I grunden er det bondelogik (undskyld mit franske :D ) jeg skriver. Nogle vil mene at det er selvfølgeligheder og andre at det er rent vrøvl, - det kan jeg fint leve med.

Ang. pris og kvalitet:
larsm skriver at han tidligere kun har købt nye biler, nævner en beløbsramme i forbindelse med indkøb af en brugt Volvo: 60.000- 80.000 og selvom jeg ikke kender hans økonomiske formåen så gætter jeg på at prisniveauet ikke skal ligge væsentligt over.
Hvis man vil investere 100.000 i en Volvo i 855-V70 klassen skal man ikke forvente at få en bil der kan køre problemfrit i 4-5år.
De penge rækker til en V70 fra 2001 der har kørt ca 250.000 km eller tilsvarende.

Ang. elektronik:
Jeg udviklet, produceret og fejlrettet elektronik siden 1978 så med risiko for at få nogen på hatten vil jeg sige at når det handler om elektronik så jeg ved hvad jeg udtaler mig om.
Al elektronik har en endelig levetid.
Levetiden kan variere meget, men der er en ting der er sikker: jo flere elektroniske komponenter der er i en bil jo oftere er der en fejl.
For længe siden bestod den elektriske installation i en bil af et tændingssystem (platiner, en kondensator, en tændspole og nogle HV kabler), en generator med regulator, en startmotor, kabler, stik, lamper og kontakter.
Det krævede ikke udvidet ledvogter eksamen for at fejlrette sådan et system.
Siden holdt elektronikken sit indtog og fra at en elektronikteknikker eller en erfaren amatør med et voltmeter og en loddekolbe kunne reparere et defekt elektronisk tændingssystem er det nu blevet sådan at man skal investere en mindre bondegård i fejlsøgningsudstyr (VIDA mm.) for bare at kunne finde fejlen, - reparation er sjældent en mulighed, det hedder udskiftning af den defekte enhed. I dagens biler i V70 klassen er er ofte mere end 50 microprocessorer så der er stor plads til fejl.
Inden nogen spørger, så har jeg repareret elektronik i mine biler, også dele som helt klart ikke var beregnet til at blive repareret, - det er næsten altid lodningerne der giver op, men også elektrolyt kondensatorer der tørrer ud er en væsentlig fejlkilde. Der er sjældent noget der er 'brændt af'.

Ang. slid:
En bil fra 1927 kan nemt være mindre slidt end en fra 1997, men her er der af naturlige årsager ikke tale om den samme bil eller bil type.
Det interessante i den sammenhæng er langt de fleste biler fra 1927 sikkert har været ejet af liebhavere mange år. De har været passet, plejet og renoveret og i mange år kun kørt i solskinsvejr.
De har sjældent kørt mange kilometer. Deres teknik er typisk meget simpel og ofte overdimensioneret, selvom de anvendte materialer typisk er af ringere kvalitet end det der findes i nutidens biler.
Der er et stort MEN: Hvor mange biler der er over 60 år har stadig monteret de originale slanger, kabler, dæk og alt andet der ikke er lavet af metal?
Det er ikke de kørte kilometer der har taget livet af de dele, men tiden.
Alle gummi produkter bliver hårde og sprøde med tiden, men ligesom de metallegeringer der bliver brugt i biler er blevet forbedret gennemtiden så er der blevet udviklet væsentlig bedre og mere holdbare gummi og plast produkter, - de holder bare ikke evigt.

Af alle de produkter som den gennemsnitlige dansker investerer i så er deres biler udsat for det værste miljø når det gælder levetid.
Det er ikke bare salt der er tale om.
Alt hvad der er placeret i motorrummet er udsat for meget skiftende temperaturer diverse kemikalier (olie, glycol, bremsevæske, benzin eller diesel mm.).
Selv biler der ikke kører meget er udsat for disse påvirkninger og de vil gennem tiden nedbryde de fleste ikke metalliske produkter.
Resten af bilen bliver udsat for sollys og forurening der stille og roligt nedbryder lak, gummilister, plast etc. uden at man bevæger bilen så meget som en tomme.
Det gælder naturligvis ikke for biler der er opbevaret i en tør og kold garage, men det afhænger jo af den eller de tidligere ejere....

Ang. tidligere ejere:
Hvis man køber en bil der er over 10 år gammel er der en stor sansynlighed for at den har haft flere ejere.
Med flere ejere er der en større risiko for at bilen ikke er blevet vedligeholdt og vedligehold har ligegodt en stor indflydelse på holdbarhed og slid.
Hvor mange bilejere overholder service når bilen er over 10år?
Ja, - jeg gør og det gør de fleste i dette forum sikkert på den ene eller anden måde.

Nu har jeg uddybet mit første indlæg og der er sikkert stadig nogle der vil mene at det er noget vrøvl.
Det skal de have lov til.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf ivor » tors feb 02, 2012 14:35 pm

Hej
Nu modsiger du dig selv. Igår skriver du at du har meget forstand på V70ere og at en nyere bil er bedre end en gammel. I dag skriver du at du har meget forstand på elektronik og at al elektronik før eller senere går istykker.
På baggrund af dine udsagn, er det da mest logisk at konkludere at en 850 eller V70 første generation, hvor der ikke findes så meget elektronik i, er bedre end en V70 fra 2000 og frem.
Køb af en brugt kommer sku da an på hvad bilen har kørt, hvad den er blevet brugt til, hvordan den er blevet passet osv.
Sidst rettet af ivor tors feb 02, 2012 15:32 pm, rettet i alt 1 gang.
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » tors feb 02, 2012 14:42 pm

Oakay.
Jeg forstår ikke dit problem.
Citat...

Ang. elektronik:
Jeg udviklet, produceret og fejlrettet elektronik siden 1978 så med risiko for at få nogen på hatten vil jeg sige at når det handler om elektronik så jeg ved hvad jeg udtaler mig om. Citat slut.
Nu skriver du i en anden tråd at Du faktisk ikke ved noget om en ABS-boks på en 940. Men med de symptomer tyder det da på en dårlig lodning.
Jeg er ikke den store elektriker. Men jeg ville da åbne boksen og kigge efter en defekt.

Ja undskyld mit indlæg. Men Det virker lidt dobbelt moralsk at Du skriver her at Du bare har styr på elektronik. Og i en anden tråd aner du ikke hvad der er galt med din egen bil..
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » tors feb 02, 2012 16:51 pm

Skal vi ikke holde os til emnet, drenge?

Anbefaling: Køb en V70 II. Udover ophæng kommer styrestænger og bremser som ret beset er rimelige prissat. Senere skal du regne med kondenser til A/C og evt. intercooler hvis du køber turbo. De er af aluminium og holder ikke evigt. Men så er vi oppe omkring 250.000 km.

Mht. automatgear, hvis den skifter blødt og du synes at op/nedskift sker rigtigt, så er kassen OK og du levetidsforlænger den så med en gennemskylning til kr. 2500. Så har du gearkasse i mange år. Gennemskylning skal foregå hver 60000 km.

Mht. udstyr skal du sætte dig ind bilen og gennemgå hvert enkelt udstyrsstykke. Alt skal virke. Og det gør det normalt også i en 10 år gammel Volvo V70 II.

En V70 II kører pragtfuldt og er sikkerhedsmæssigt nogle tænder bedre end de gamle. Der findes mange fuldt udstyrede, dvs. læderstue, navigation og alskens andre finurligheder, som er importeret fra Tyskland som brugt. De har kørt deres første km hvor rustangreb ike er fremherskende. Men rust er heller ikke et emne V70 II ejere diskuterer - overhovedet!

Velkommen til og lad os høre hvad du vælger.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til Diverse