Jeg vil blot høre, om der mon er nogle af jeg garvede Volvo-ejere, der vil hjælpe mig lidt på vej i.f.m. et muligt køb af en ældre V70'er.
Bilen jeg har i kikkerten hart følgende date:
Model: Volvo V70
Variant: 2,4 - 200T (200 HK)
Årgang: 2002
KM: 200.000
Gear: Aut.
Udstyr: elsæder, alufælge, lædersæder m.v.
Jeg har prøvekørt bilen, og synes samlet set godt om den, når jeg lægger det hele sammen. Dog er der alligevel lidt usikkerhed der rumstere i mig. Det skyldtes at jeg er nervøs for, at denne bil (grundet alder, KM, gearkasse og motor) har (for) stor risiko for store udgifter til vedligehold såvel som reparationer. Jeg er nemlig i den situation, at jeg har et meget stramt budget, som ikke just åbner op for muligheden for "bare sådan lige" at matche store udskrivninger udover det normale.
Jeg har en ganske fin fornemmelse for for biler normalt, men har aldrig før ejet en Volvo. Så derfor lyder mine spørgsmål til jeg garvede Volvo-folk som følger:
- Bør jeg være nervøs for automatgearkassen (dyr at vedligeholde?)
- Er der statistisk mange problemer /dyre rep. på denne motor?
- Er 200.000 km meget for denne bil og hvornår skal jeg forvente at småreparationer kommer?
- Er der andre ting ved denne bil/model, som jeg bør være opmærksom på FØR køb?
- Er der andre ting ved denne bil/model, som jeg bør være opmærksompå EFTER køb (gearolie, tandrem, svagt topstykke osv?)
Jeg har selv et forsigtigt bud på et svar på ovennævnte, og ved også godt at det ikke er så nemt at besvare 100% præcist. Men alligevel ville det være rart med nogle lidt mere "erfarne briller", der kan hjælpe mig til at afgøre, om denne bil er min næste bil
Bilen er interessant alene pga prisen, som ender i omegnen af kr. 80.000., og derfor er den en "konkurrent" til den VW touran Van 2007 jeg ellers gerne ville have (men som stadig er en smule for dyre til min formåen). Automatgear (samt sæder) er interessant fordi jeg p.t. døjer med en diskusprolaps og nervesmerter i venstre ben. Havde jeg helt selv kunne vælge, ville valget ikke falde på 200T, men nok snarere end 2,4 140/170 da jeg forestiller mig (måske ikke sandt?) at de er mere driftsikre og krap så avancerede.
Skal måske lige nævne at jeg bor i København, og derfor har nem adgang til Volvo-land m.h.t reservedele, reparation og service
Alle inputs er meget velkomne
Mvh
Crea