850 motorskift

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

850 motorskift

Indlægaf torstenp » man maj 25, 2009 10:59 am

Motoren i min 850, 2.0 126hk, fra 1996 kører nu på sidste vers og jeg vil derfor isætte (læs: få nogen til at gøre det) en anden motor. Det skal bemærkes, at det umiddelbart ikke er aktuelt at skifte bilen ud.

Der er flere scenarier jeg har overvejet:

1) Skifte til en 2,5 144 HK, benzin, i Danmark. Forventet pris på relevant værksted, alt inkl. 15-18.000,-
2) Skifte til en 2,5 144 HK, benzin, i Sverige. Har ingen anelse om prisniveau, men jeg forventer en betragtelig lavere pris... !!??

3) Skifte til en 2,5 TDI 140 HK, diesel, i Danmark. Ingen anelse om forventet pris!!??
4) Skifte til en 2,5 TDI 140 HK, diesel, i Sverige. Ingen anelse om forventet pris!!??

Kommentarer til ovenstående scenarier tages i mod med kyshånd. Jeg er specielt nysgerrig med hensyn til kommentarer på, om det i det hele taget er muligt at konvertere fra benzin til diesel - vel at mærke med udgifter inden for rimelighedens grænser.

Af yderligere info som kan have relevans, kan jeg nævne, at mit kørselsmønster ligger på ca. 12.000 km/årligt, som forventeligt bliver højere, hvis jeg ender på diesel. Er bosiddende i Østjylland.

På forhånd tak for svar.

vh Torsten
-----------------
Volvo 850, 2.0, 126 kedelige heste, årg 1996, 7 sæder, kørt 470.000 km med fuld servicebog. Skønt automobil!
Renault Clio, 65dci, 2002. Kvik og sjov lille fætter.
torstenp
Ny bruger
Ny bruger

Re: 850 motorskift

Indlægaf Peter_C » man maj 25, 2009 14:20 pm

Jeg tør vædde med at det eneste der har en bare nogenlunde chance for at kunne betale sig, er at lægge en tilsvarende 2,0 motor i.
Det er muligt at en 2,5 ikke vil kræve den helt vilde omforandring i motorrummet men bilen skifter identitet, og der skal derfor svares ny registreringsafgift af den.
Ombygning til diesel vil jeg anse som umuligt (ok intet er umuligt ... men du kan garanteret næsten købe en nyere diesel-Volvo for de samme penge)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf torstenp » man maj 25, 2009 18:10 pm

Hej Peter,

tak for svaret. Som modsvar til din bemærkning om, at bilen skal omregistreres, skal jeg nævne min Volvo-mekanikers kommentar der siger, at bilen kun skal omregistreres såfremt bilens oprindelige effekt øges med mere end 20%. Da bilen oprindelig har 126 hk, kan den derfor effektforøges eller ombyttes med en motor på op til 151 hk. Det samme skulle ligeledes være gældende selvom der kommer en dieselmotor i. Dog skal man huske at orientere de rette myndigheder, da bl.a. registreringsafgiften forhøjes.

mvh Torsten
torstenp
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Peter_C » man maj 25, 2009 22:20 pm

Følgende er sakset fra borger.dk

------------------------------------------
Registreringsafgift betales ved:

første registrering
overgang fra afgiftsfri til afgiftspligtig brug (fx fra diplomatkøretøj)
ombygning og/eller reparation (fx hvis du sætter større motor i)
-------------------------------------------------------------------------------------

Hvis du skal have en chance for IKKE at betale ny reg. afgift skal det være et motorskift til en modelvariant der ikke findes i forvejen (som f.eks. hvis man lægger en Rover V8 i en Amazon)
Når du bygger din bil om til en dyrere model bliver du afkrævet ny reg. afgift. Uanset hvilken effektforøgelse der så end er tale om.

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf torstenp » tirs maj 26, 2009 11:51 am

Hej igen,

sakset fra http://www.skat.dk:

E.1.3.2 Tæring, slitage og almindelig vedligeholdelse:
§ 7a, stk. 1 Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage o.l., og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

§ 7a, stk. 2 Fritagelsen er betinget af følgende:

Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

- saks slut -

Mvh Torsten
torstenp
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Jeppe » tirs maj 26, 2009 17:00 pm

torstenp skrev:Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

Man kunne med rette påstå at model og type ændrer sig når man skifter til en større motor og helt sikkert når man skifter til en motor der kører på en anden type brændstof.

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf torstenp » tirs maj 26, 2009 19:06 pm

Tak for kommentarerne til det med afgiften osv. Den lader vi hermed hvile lidt...

Er der ellers kommentarer til det med motorskiftet, hvis udgangspunktet er de 4 scenarier jeg nævnte?

pft

Torsten
torstenp
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf VolvoSport » tirs maj 26, 2009 19:18 pm

Forøgelsen af effekten ved skift til anden motor har jo fået en helt linie for sig selv i § 7a, stk. 2.
Og det er her Torsten's forlag nr. 1 og 2 kommer ind under. Så her er der altså ingen problem mht. registreringsafgiften.

Modellen er jo ikke ændret overhovedet, da den stadig er en Volvo 850.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Klågem » tirs maj 26, 2009 20:35 pm

torstenp skrev:Hej igen,

§ 7a, stk. 1 Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage o.l., og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

- saks slut -

Mvh Torsten

Køretøjet skall svare til det der står i regattesten. Det må ikke skifte type-model.. Den ebe er en Volvo 850 2.0 Den anden med diesel er en 850TDI det er en anden model. Så den går ikke.
Jeg har selv prøvet med en 240 benzin. Konveteringen til diesel krævede afgift. Da bilen kom til at hedde 240 D6
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf hhgrand » ons maj 27, 2009 14:21 pm

Jeg har så en pris at tilføje i debatten. da jeg købte min V70TDI hørte jeg hvad en ny motor ville koste. Jeg blev oplyst (marts08) at en ombytning/genopbygningsmotor ville koste
12-15000 kr. incl. løn til montering. Da din bil har kørt så mange kilometer er der nok relativ begrænset effekt af afgiften. udsalgsprisen er jo ikke så meget højere på en diesel end den er på en benzin med så mange kilometer. Og det er som tommelfingerregel 60% af forskellen du skal af med i afgift. Så en ombygning til Diesel vil nok blive 12000 kr. dyrere end til benzin. Grøn ejerafgift vil så blive omkring 5500-6500 år. Jeg kører med Aut og betaler næsten 7000 kr. år. Du sparer selvfølgelig en del på brændstofbudgettet. men spørgsmålet er om du kan nå at tjene det ind i bilens restlevetid.
Min kører med Aut.gear og Energy saver dæk 6,4L/100 km. i gns. ca. = 15,6 km/l.
Ved jævn landevejskørsel med passende tempo holder jeg den nemt på 5,5l/100 km ca = 18,2 km/l.
Men så SKAL jeg også bruge Cruisen for at holde den nede. Tager jeg højre fod i brug stiger det hurtigt med en liter eller mere.
Den skulle kunne komme endnu længere ned med en chip tuning.
Du snakker om at køre 20000 km år.
Så det er vel noget med enten:
1300 liter diesel a 7,5 kr.= 9750 kr. år.
Eller
1700 liter benzin a 9,5 kr. = 16150 kr. år.

Ejerafgiften er nok tæt ved det samme i og med at Diesel kører så meget længere på liter. Så forskellen er mindst 5000 kr. år. v 20.000 km./år. En diesel er dyrere at servicere skal du også regne med. Der er f.eks. 2 oliefiltre. og ryger der en del koster det "klaus"!
Bilen får en højere brugtvognværdi det er der vist ingen tvivl om. Så prøv at forespørg på afgiften ved skat. og tag så din vurdering. Men husk... Det giver altid problemer at skifte motortype! Der vil dukke børnesygdomme i en periode.

Men det er klart federe at have 140 Dieselheste med 290 Nm bag end det er at køre med en brystsvag 2,0 sugebenzin. Diesel kan med OBD tuning snildt bankes op på 170 hk. og 340 NM. Og så ruller det altså bare... Har fundet et sted hvor de mener de kan finde ca. 184 hk og 360 Nm. :twisted:

Så nærmer man sig det forjættede D5-land.

Men overvej det nøje. De kan snildt hentes i tyskland for 4-5000 euro og så en afgift herhjemme på ca. 80 -120.000 kr. afhængig af årgang og km.
Så har du en original V70 TDI for måske 120.000 kr eller mindre med en helvedes masse udstyr. Volvo koster ingenting dernede - en V70TDI koster det samme som en Mazda 626 DITD, st. car!!!!
Men afgiften herhjemme er lidt højere på V70éren. Det var hvad vi fandt ud af, da vi undersøgte det for et år siden. Og de er ikke dyrere nu!
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf Volvo4life » ons maj 27, 2009 16:16 pm

Klågem skrev:
torstenp skrev:Hej igen,

- saks slut -

Mvh Torsten

Køretøjet skall svare til det der står i regattesten. Det må ikke skifte type-model.. Den ebe er en Volvo 850 2.0 Den anden med diesel er en 850TDI det er en anden model. Så den går ikke.
Jeg har selv prøvet med en 240 benzin. Konveteringen til diesel krævede afgift. Da bilen kom til at hedde 240 D6

For en del år siden (mange), skulle der betale afgift på en 240er hvis man faceliftede den til den "nye" model (plast kofangere mm). Der var kun tale om montering af nye pladedele, men på daværende tidspunkt blev det vuderet at bilen blev ændret i sådan en grad at den fik ny identitet og der derved skulle betales afgift af merværdien på den "nye" model. Jeg ved godt at reglerne idag primært handler om det under hjelmen, men bilens identitet kan stadig betyde en ekstra afgift.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj