Jeg har så en pris at tilføje i debatten. da jeg købte min V70TDI hørte jeg hvad en ny motor ville koste. Jeg blev oplyst (marts08) at en ombytning/genopbygningsmotor ville koste
12-15000 kr. incl. løn til montering. Da din bil har kørt så mange kilometer er der nok relativ begrænset effekt af afgiften. udsalgsprisen er jo ikke så meget højere på en diesel end den er på en benzin med så mange kilometer. Og det er som tommelfingerregel 60% af forskellen du skal af med i afgift. Så en ombygning til Diesel vil nok blive 12000 kr. dyrere end til benzin. Grøn ejerafgift vil så blive omkring 5500-6500 år. Jeg kører med Aut og betaler næsten 7000 kr. år. Du sparer selvfølgelig en del på brændstofbudgettet. men spørgsmålet er om du kan nå at tjene det ind i bilens restlevetid.
Min kører med Aut.gear og Energy saver dæk 6,4L/100 km. i gns. ca. = 15,6 km/l.
Ved jævn landevejskørsel med passende tempo holder jeg den nemt på 5,5l/100 km ca = 18,2 km/l.
Men så SKAL jeg også bruge Cruisen for at holde den nede. Tager jeg højre fod i brug stiger det hurtigt med en liter eller mere.
Den skulle kunne komme endnu længere ned med en chip tuning.
Du snakker om at køre 20000 km år.
Så det er vel noget med enten:
1300 liter diesel a 7,5 kr.= 9750 kr. år.
Eller
1700 liter benzin a 9,5 kr. = 16150 kr. år.
Ejerafgiften er nok tæt ved det samme i og med at Diesel kører så meget længere på liter. Så forskellen er mindst 5000 kr. år. v 20.000 km./år. En diesel er dyrere at servicere skal du også regne med. Der er f.eks. 2 oliefiltre. og ryger der en del koster det "klaus"!
Bilen får en højere brugtvognværdi det er der vist ingen tvivl om. Så prøv at forespørg på afgiften ved skat. og tag så din vurdering. Men husk... Det giver altid problemer at skifte motortype! Der vil dukke børnesygdomme i en periode.
Men det er klart federe at have 140 Dieselheste med 290 Nm bag end det er at køre med en brystsvag 2,0 sugebenzin. Diesel kan med OBD tuning snildt bankes op på 170 hk. og 340 NM. Og så ruller det altså bare... Har fundet et sted hvor de mener de kan finde ca. 184 hk og 360 Nm.
Så nærmer man sig det forjættede D5-land.
Men overvej det nøje. De kan snildt hentes i tyskland for 4-5000 euro og så en afgift herhjemme på ca. 80 -120.000 kr. afhængig af årgang og km.
Så har du en original V70 TDI for måske 120.000 kr eller mindre med en helvedes masse udstyr. Volvo koster ingenting dernede - en V70TDI koster det samme som en Mazda 626 DITD, st. car!!!!
Men afgiften herhjemme er lidt højere på V70éren. Det var hvad vi fandt ud af, da vi undersøgte det for et år siden. Og de er ikke dyrere nu!
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08