af Ulrik Friis » søn dec 21, 2008 15:58 pm
Hvis du vil have optimeret din motorstyring, så går jeg ud fra, at målet er flere hk og et større drejningsmoment (de hænger sammen). I princippet er motoren den samme, dvs. knastaksler, stempler, indsugnings- og udstødningsmanifold mv. Der er altså ikke gjort noget for at forbedre motorens virkningsgrad.
Du skal stadigvæk flytte 1500 kg bil så energiregnskabet har ikke ændret sig. Og forudsætningen er den motor, der sidder i bilen.
Nogen vil hævde, at med en ændret motorstyring vil det også være muligt at køre længere på literen. Det troede jeg også selv på, indtil jeg gennemgik energiregnskabet for bilen, samt dens forudsætninger for at udnytte energien, der bliver stillet til rådighed. Forudsætningerne er de samme, dvs. 1500 kg bil og en uændret 2,4T motor. Men der bliver manipuleret med elektronikken, så turboen sætter trykket op og indsprøjtningsdyserne afleverer noget mere brændstof. Bilen er forsynet med en "bankesensor", som tilpasser tændingstidspunktet.
Hvis man skal bevise en bedre økonomi med en manipuleret ECM software, skal man naturligvis gennemføre nogle tests med før/efter optimering. Det er der bare ikke nogen, der har gjort. Og her tænker jeg ikke på PR materiale fra fremstillerne af optimeringerne. For de hævder at optimere til bedre økonomi, men det er noget sludder.
Når det kommer til stykket, så vil en optimeret motorstyring alene pumpe mere benzin/luft ind i forbrændingskammeret, den kan ikke ikke lave om på blandingsforholdet, da du så risikerer at brænde din katalysator af. Det paradoksale er jo, at der pumpes en blanding af benzin/luft ind i forlholdet 1:13, men at man sagtens kan få en god forbrænding ved langt tyndere blandinger dvs. mere luft og dermed bedre økonomi. Men så bliver udstødningen så varm, at katalysatorens indmad ikke kan udføre sin filtervirksomhed.
Uanset hvem du anvender til at omprogrammere din motorstyring, vil ingen af dem give en bedre benzinøkonomi. Din motor har en virkningsgrad på ca. 28%, hvilket betyder at 72% af den energi du putter ind i den omdannes til varme.
Hvis målet med en omprogrammering er økonomi, så vil du blive skuffet. Du vil helt sikkert få en dårligere økonomi, da du vil bruge de mange flere hk, du nu har i motoren, og når 1500 kg bil skal flyttes hurtigere end den før blev, så kan det aflæses på benzinregnskabet.
Hvis du bruger 98-99 oktan vil du få en forbedret virkningsgrad af din motor og flere hk. Men her ændres de energimæssige forudsætninger sig også med brændstoffet.
Hvis du havde en sugemotor og monterede en turbo på den, så ville forudsætningerne ændres, så du kunne få en bedre økonomi. Men du har allerede en turbo.
BSRs PPC nyder almindelig respekt blandt kollegerne i svxc.se forumet. Og det er opfattet som en fordel, at man kan tilbagelæse bilens originale programmering. Samt at der fra tid til anden udkommer en nyere software til ens bil, som man kan downloade og indlæse i ECMen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002