Hej
Det er muligt at jeg tager fejl! Men jeg vil også mene at de toppe er meget ru, Derfor kan det jo godt være at de bliver poleret senere. Hvis der er nogen det lidt bedre til Svensk kan de evt. kontakte ham og høre ad.
Det er som sagt muligt jeg tager fejl, men jeg vil godt vide det ! Ikke bare tro på andres gæt over mit eget. Det er jo stadig kun personlige teorier. (Dette er sagt i al høfelighed! Man er nød til at dække sin ryg, andre kunne let tro at man er nedladende

)
Hvis det er mig der skulle bygge en motor til race, jeg går og drømmer om at bygge en motor mere, med en R-knast, portet top og 2x45mm webere. Ville jeg polere hele vejen ind, fra tragte til ventilen!
Grunden til at den maifold du har købt er ru inden i, kan være at den ikke er lavet færdig! De 2 webere manifolder jeg har er meget ru. De er også ubearbejdet, de er fyld med ridser, grater og mærker fra støbningen. Dem vil jeg slibe let af og polere indvendigt. Jeg taler ikke om højglanspolering, men bare glatte og bløde = Mindre modstand!
Når jeg skriver gamle bil, gamle løsninge mener jeg; nye bøger om tunning af volvo viser næsten kun 531-toppe til èn Rød-blok, jeg arbejder mest i røde-motore. De gamle bøger jeg har er der en del om Rødemotore. Der står en del om ændring af forbrændings kamre i en B20 og om; at kanaler skal være blanke og glatte for at Gassen bevæger sig letter og hurtigere igennem. Der står endvidere at forbrændingkammeret er hvor, man ønsker den største turbolens, for at gassen bliver blandet mere optimalt.
Så jeg bruger mine gamle bøger til min gamle motore. Der for kan der godt være nye ting der virker bedre, som Feks elektronisk tænding!
Det er jo heller ikke de voldsomme heste det giver at polere det, som man kan jo bare lade være. Men jeg har også poleret mine plejlstænger det gør dem ikke hurtigere el. lettere, men til gengæld stærkere!
Det her er et emne der interessere mig meget. Derfor vil jeg gerne lære mere, men det er sådan her jeg vil gøre det