V70 TDI 1999

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 TDI 1999

Indlægaf amazonallan1 » man feb 11, 2013 19:47 pm

Hej Volvosnak

Jeg har et problem med gearkassen, det er en aw50-42, den låser hele tiden i shiftlock når man har forladt bilen i Park, så skal man trykke på shiftlock override for at få den i gear...

Er der nogen som kan hjælpe???

Mvh
Amazonallan
amazonallan1
Ny bruger
Ny bruger

Re: V70 TDI 1999

Indlægaf Sander » fre feb 15, 2013 11:39 am

amazonallan1 skrev:Hej Volvosnak

Jeg har et problem med gearkassen, det er en aw50-42, den låser hele tiden i shiftlock når man har forladt bilen i Park, så skal man trykke på shiftlock override for at få den i gear...

Er der nogen som kan hjælpe???

Mvh
Amazonallan

Der er ikke noget i vejen.
Det er en idiotsikring. Shiftlock override er en foranstaltning inden for sikkerhed. Jeg har den på min bil som er bygget til det amerikanske marked. På volvo er der en ekstra knap, i forhold til dem her i Danmark, som sidder overst til højre. knappen skal trykkes ned samtidig for at vælgeren kan flyttes fra P. Knappen sidder sådan at man er nødt til at krydse over med venstre arm og trykke på den.

Her er en som fortæller om to forskelige foranstaltninger på Honda

http://answers.yahoo.com/question/index ... 524AA7gYHw

A shift lock keeps the car from being shifted out of park unless the break pedal is being depressed. The shift lock release is a manual override for when the regular release, which is activated by pressing the break pedal, stops working for some reason. For example I once shorted out the break lights on my '91 Civic and when the fuse blew it disabled the circuit that released the shift lock. I was able to use the shift lock release to manually override that. Otherwise I couldn't have gotten the car out of park.
As to how to use it that varies a bit. Some cars just have a * somewhere that you press. However the majority of Honda/Acura cars have a slot located right next to the shifter. Simply push your car key down into it and hold it down in there while moving the shifter out of park. Once the car is out of park you can move shifter around without needing to use the shift lock release, unless you put it back into park again. With that type though unless you have two keys (one for shift lock release and one to start car) you have to remember to take the car out of park (put it in neutral) before using the key to start it.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Pede66 » fre feb 15, 2013 15:12 pm

Der ER noget i vejen, men det er ikke din gearkasse. Det er et sikkerheds system der sidder ved gearvælgeren det er galt med.
Du skal kunne flytte gearvælgeren når du trykker på bremsepedalen.
Der sidder en lille solonoide der skal klikke når du trykker på pedalen, så hvis du har tænding på så skal du kunne høre det nede ved gearvælgeren?
Shiftlock override er netop til hvis det system svigter eller der ikke er noget strøm på bilen, så kan du manuelt få den ud af "parking".
Ganske som han skriver om Honda.

Att Sander
Så er der noget galt med din bil hvis du skal krydse ind og trykke på den knap hvergang du skal ud og køre, for jeg har en US model med netop denne knap, og jeg skal aldrig trykke på den, se ovenstående.

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Sander » fre feb 15, 2013 19:25 pm

Pede66 skrev:Der ER noget i vejen, men det er ikke din gearkasse. Det er et sikkerheds system der sidder ved gearvælgeren det er galt med.
Du skal kunne flytte gearvælgeren når du trykker på bremsepedalen.
Der sidder en lille solonoide der skal klikke når du trykker på pedalen, så hvis du har tænding på så skal du kunne høre det nede ved gearvælgeren?
Shiftlock override er netop til hvis det system svigter eller der ikke er noget strøm på bilen, så kan du manuelt få den ud af "parking".
Ganske som han skriver om Honda.

Att Sander
Så er der noget galt med din bil hvis du skal krydse ind og trykke på den knap hvergang du skal ud og køre, for jeg har en US model med netop denne knap, og jeg skal aldrig trykke på den, se ovenstående.

MVH Pede

Okay. Ja når du siger det så kan jeg jo godt læse mig til at det var det der stod i den amerikanske tekst. Så har det da bare ikke virket ved den forrige ejer. Han havde altid gjort sådan.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf amazonallan1 » fre feb 15, 2013 20:46 pm

Hejsa Pede66 og Sander

Mange tak for de gode svar

mvh
Amazonallan :wink:
amazonallan1
Ny bruger