Et stykke 760GLE -89 afgået ved døden.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Et stykke 760GLE -89 afgået ved døden.

Indlægaf englewood » lør jun 29, 2013 8:23 am

Utroligt. Den har startet og kørt upåklageligt hele tiden. Så stod den lige stille en uge og så måtte der faktiskt køres meget længe på startmotoren før den sprang igang. Faktiskt så prøvede jeg så mange gange på starteren at jeg faktiskt ikke troede den ville starte. Men det gjorde den så. Den gik enda rent og fin og på turen hjem fra Hjørring til Terndrup gik den upåklageligt. Masser af trækkraft til rådighed og jævn og fin motorgang.
Sådan kørte den hele weekenden uden problemer og startede med det samme man vred nøglen.
Søndag eftermiddag gik turen til Hjørring igen og der var intet unormalt ved turen. Bilen havde startet som den skulle og gik som en drøm.
Men så stod den så lige stille i 2 uger.
Efter adskillige startforsøg løb batteriet tomt for strøm. Bilen har forøvrigt et meget stort og kraftigt startbatteri,så vi er ude og snakker om 30-40 startforsøg FØR en gaffeltruck måtte tilkobles med startkabler så vi kunne prøve nogle nye startforsøg.
Startmotoren kører som den skal. Når nøglen vrides til start,så trækker den motoren rundt meget hurtigt,men der er ingen som helst tænding eller det mindste tendens til at motoren vil springe igang.
Der lugter af benzin og jeg havde da osse en slange til dysebroen afmonteret og konstateret at der kommer enda rigelige mængder benzin.
Den får osse masser af fine store gnister til samtlige tændrør.
Altså: Der er tændingsgnister og der er benzin.
Men ingen start. Jeg prøvede enda med startgas og det gav heller ingen motorstart.
Nå,klokken blev mange og en kollega kørte mig hjem til Terndrup.
Falck har så bragt bilen ned til mit lokale lille værksted,Lyngby Auto i Lyngby nord for Terndrup.
Her har mekanikeren lige som mig selv konstateret at bilen får både gnister til tændrør og benzin frem til motoren. Ja,benzin frem, til motoren.
Ikke nødvendigtvis IND i motoren.
Se,han leger lidt med en teori om at ventilerne ikke åbner som de skal sådan at benzinen suges ind i cylinderen.
Han tænkte så først at der var røget en tandrem men kom så i tanke om at den jo har en relativ solid kæde istedet.
Så var han inde på at der ikke blev leveret olietryk til de hydrauliske ventilløftere,men der sagde jeg så til ham at eftersom dyret er så gammel,så er det med helt almindelige ventilløftere som skal justeres med jævne intervaller.
Dette ville han dog lige søge oplysninger om inden han gik videre.
Grunden til at han mener at den ikke åbner ventilerne,er at eftersom den har gnist til tændrørerne,så skal den sgu osse starte og køre nogle sekunder når han sprøjter æter ind i indsugningen. Men den starter overhovedet ikke.
Hans næste skridt er så at tage en kompressionstest for at se om ventilerne virker.
Han har haft alle 6 tændrør ude,men sagde at det kun var de 3 af dem som var "våde" af benzin og det fik ham igen til at mistænke at ventilerne ikke åbner som de skal.
Men jeg mener at hvis nu knastkæden var sprunget,så ville man da have hørt det og bilen fejlede jo absolut intet da den blev parkeret og jeg er MEGET omhyggelig med at "lytte" efter mistænkelige lyde når jeg starter mine biler. Især hvis de har stået stille nogle dage og der var intet unormalt da jeg gjorde det første startforsøg.

Jeg havde i starten en teori om at det var det der satans Volvo Guard tyverialarm (som er uden fjernbetjening) som spøgede med startspærren.
Men så vidt jeg kan se,så er de to tykkeste ledninger på styreenheden under rattet klippet tæt på boksen og de to ledninger forbundet til hinanden.
De to små stumper som "stikker ud" fra boksen er dog ikke forbundet. De er bare omhyggeligt isoleret fra hinanden med eltape og det bør de vel osse være.

Så startspærren er det nok ikke den er gal med,for så ville der vel ikke være gnister ude ved tændrørerne?

Men sidder der nogle følere til tændingen eller indsprøjtningen? Jeg lagde mærke til at der på det ene tændrør i bilens venstre side længst ind mod forruden/rattet sidder en lille ekstra kabel som går ned til et lille samlestil og derfra videre ned til en eller anden dippedut.
Kan der være tale om en bankesensor? krumtapsføler eller hvad?

Men igen,hvis der er gnist til tændrørerne,så må eventuelle følere til tændingen vel være fejlfrie.
Men hvad så til benzindyserne? Jeg syntes at der sidder nogle ledninger på dem. Et eller andet sted må de jo så få deres strøm/impuls fra og det er måske her vi skal lede efter fejlen,da mekanikeren sagde at kun 3 af de 6 tændrør var våde af benzin.
Tændrørerne var forøvrigt ellers meget fine med kun en svag lysebrun farve som de bør have.
Af den grund må motoren jo gå med den rigtige blanding da de jo ellers ville være sorte og der er heller ikke noget oile på dem. Men den forbruger dog heller ikke noget olie.
Ville være fint hvis nogen har et lille indput eller tips at komme med. Måske nogen har prøvet noget lignende med sin Volvo.
Har jo hørt lidt om at de her 760 modeller bøvler med det elektriske,men ved ikke hvor alvorligt det er i virkeligheden.
Jeg har kørt rigtigt meget Volvo 240 og 260 da jeg boede i Sverige og de eneste problemer vi dengang havde var jo at den gamle B27 havde for små oliekanaler,så det kostede nogle knastaksler hvis man kørte på den forkerte olie.
Fra Volvo fik vi dengang at vide at vi på en Volvo med V6 kun måtte bruge den olie som hedder Mobil No.1
Men idag er der jo mange olier på markedet som sikkert er lige så gode. :)
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skørping.

Re: Et stykke 760GLE -89 afgået ved døden.

Indlægaf Volvo4life » lør jun 29, 2013 20:26 pm

Hvilken motor har du i bilen og passer den nuværende motor til bilens oprindelige ledningsnet?

Meget usandsynligt at du står med to knækkede kæder, dvs ingen grund til at kigge på ventiler eller komp test. (Og var de knækkede ville du have massivt oliespild fra kåberne)

Hvordan virker de startspærre? Hvad går din bil ikke når den er slået til?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf gmtgmt » lør jun 29, 2013 23:58 pm

defekte dyser det er set før med de der v6er
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf englewood » søn jun 30, 2013 8:42 am

Nej jeg mener heller ikke at det skulle være kæderne. Når vi afmonterer slangen til luftfilteret og holder hånden for indsuget,så er der bare ikke ret meget "sug" i motoren. Mekanikeren mener at der skal være et ordentligt sug fra sådan en V6.
Alarmen fungerer på den måde at når bilens dørrer er lukket,men ikke nødvendigtvis låste,så tændes katastrofeblinken med et enkelt blink efter ca 15 sekunder.
Så er alarmen aktiveret.
Når en dør eller bagklappen åbnes,begynder katastrofeblinken at blinke og lysdioden i forruden blinker. Sirenen er bortkoblet,heldigtvis da. Alarmen frakobles ved at sætte nøglen i tændingslåsen og vride den til tænding.
Så slukker blinklysen og den røde diode i forruden og bilen plejer da normalt at kunne startes.
At alle 6 dyser pludselig skulle være "døde" er næppe troligt.
Bilen er jo en 1989 med en B280 og jeg mener at det er en B280E da der ikke er katalysator på bilen så vidt jeg kan se.
Bilen fik ny motor hos Volvo i Aalborg i august 1999,hvilket jeg har en faktura på ca 39.000kr som bevis for,så jeg ville tro at ledningsnettet passer mellem bil og motor.
Jeg syntes dog at den burde have katalysator med tanke på at det er en årgang 1989.
Bilens stelnr er YV1764687K0076670 og den er indreg. første gang 25/9 1989.

Det helt mærkelige er jo at bilen kørte perfekt uden nogen som helst mislyde eller nogen som helst form for udsættere.
Mekanikeren mener at ventilerne enten er indstillet for "stramt" eller at de slet ikke åbner da der ikke er noget ordentligt sug i indsugningsrøret når der tørnes på startmotoren.
Han mistænker måske at der er tale om brændte ventiler,hvilket jeg da ikke håber,da det ville resulterer i en særdeles saftig reparation.
Tommy Nielsen, Skørping.
englewood
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Claus » søn jun 30, 2013 10:01 am

Fat mod
Der er nok en lille mus der har gnavet en ledning over.
Få kontroleret kompretionen på alle 6 cyl, og er de meget forskellige så er den motor ikke død.

Håber du finder fejlen
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Anders_H » søn jun 30, 2013 11:03 am

Hej,
Jeg flåede engang en gammel alarm ud af min 240. Det medførte, at den startspærre, der var tilkoblet alarmen, gjorde, at bilen ikke ville tænde. Troede først det var batteriet, jeg havde dræbt, bilen var bare HELT død, men efter adskillige motorstarter ved at skubbe bilen igang uden problemer, spurgte ham den gamle (og kloge), om der kunne have været noget startspærre i alarmen. Ganske rigtigt. To ledninger skulle kobles sammen og så virkede det igen. Det kan ikke være noget lignende?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf gmtgmt » søn jun 30, 2013 11:20 am

Vis alarmen spasser ud som du fortæller og det Volvo Guard 1 eller 2 så er det start spæren der går ind og laver ballade
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Volvo4life » søn jun 30, 2013 12:16 pm

Der skulle gerne sidde en b280e i bilen. Lad være med at bruge tid penge på ventiler og komp test. En prv motor dør ikke på den måde.

Det er noget elektrisk der er problemet.

Den kører lhjet 2.2 og en død/dårlig ecu kan lave de problemer. Det kan være en dårlig jord der får den til at slukke for dyser, pumpe osv.

Har du testet at der kommer benzin ud af dyserne? Du skrev at der kom benzin til dysebroen. Der sidder et relæ som styrer dem.

Måske skulle du finde en anden mekaniker, siden han fastholder det er en mekanisk fejl. Evt find et godt peugeot værksted der kan huske hvad en 505 er.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf englewood » fre jul 05, 2013 21:43 pm

Når så er der lige tid til en opdatering. Har været ude af landet,men skal ned og hente Volvoen imorgen,da mekanikeren nu har fået den igang.
Han fik justeret ventilerne og fandt et par stykker som "stod lidt stramt".
Så hoppede den sgu igang men gik ud med det samme. Den kunne dog startes igen men ville bare ikke gå rent og ikke heller holde sig igang.
Nå,tændkablerne blev udmålt og fundet okay. Tak og lov da,sådan et sæt koster jo 1100kr plus moms uoriginalt.
Fordelerlåget afmonteres og viser sig at være i tiptop stand.
Men rotoren viser sig så at være noget der har siddet der siden motoren var ny,så der bliver sat en ny sådan på.
Bilen kan nu holdes igang men går langt fra rent og er flere gange ved at gå istå.
Tre af de seks tændrør viser sig så at være meget dårlig gnist på og generelt set så trænger alle seks i den grad til at blive skiftet.
Men mekanikeren mener så stadsigvæk ikke at de dårlige tændrør er årsagen til den urene gang og da han ikke lige har nogle nye på lager sættes de tilbage i motoren igen.
Men så fik han lige en sjov idé. Han sætter trykluft til indsugningsrøret og se så skete der noget.
Han fandt at en pakning var defekt og at der af den grund blev suget falskt luft ind i motoren.
Nu er alt det her noget mekanikeren har fortalt mig over mobilen så jeg har ikke selv set hvad det var for en pakning som var defekt.
Men han fjernede den defekte pakning og samlede skidtet igen med pakningscement og vupti,bilen startede med det samme og gik klokkerent på trods af de dårlige tændrør.
Han lovede dog at få fat i nogle nye tændrør og få dem sat i sådan at der er ordentlig gnist.
Så måske skidtet kan gå lidt mere end 7,7 km på literen nu.
Jeg skal nok lige vende tilbage med en opdatering imorgen lørdag når jeg har set hvad det var for en pakning som var defekt,for det kunne jo være der var nogle andre som en dag pludselig stod i samme situation.
Tommy Nielsen, Skørping.
englewood
Superbruger
Superbruger

Indlægaf englewood » lør jul 06, 2013 20:47 pm

Njae,jeg blev sgu så ikke så meget klogere,men der sidder en nippel i nærheden af gasspjældet med noget slangeværk på og det skulle være der den sugede falskt luft ind.
Tommy Nielsen, Skørping.
englewood
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj