Hej,
Jeg har en V70 D5 aut. 2004 med 460.000 på bagen. Sidst i April skiftede jeg fra vinter til sommerdæk og mærkede herefter en svag vibrering i rat go forvogn. Jeg gik til dækværkstedet og bad dem checke afbalanceringen og de sagde de havde glemt et hjul. OK, det blev fixet (sagde de) - men uden det store held. Jeg tænkte at det nok var en sporing som desværre måtte vente. Her for en 3 uger siden begyndte den dog at ryste noget kraftigere, så kraftigt at jeg nogen gange blev bange for at køre i den.
Den ryster i forvognen ved forskellige omdrejninger men typisk ved intervallet 80-120 km/t, men sjældent hvis jeg klamper den i bund. Den ryster mest når der gives normal gas go trækker op ad bakke og mest når den synker i affjedringen, feks. på en motorvej der er lidt "bulet".
Jeg smed den for en uge siden af hos min lokale mekaniker der sagde det måtte være dæk eller et eller andet i undervognen, men en ny afbalancering af dækkene gav intet. Vi konstaterede dog at den inderste muffe på venstre drivaksel var sprukket helt op, uden fedt overhovedet og lejerne var synlige og røde af rust.
Jeg har nu bestilt en ny drivaksel i England (billigst) og venter den i næste uge. Men jeg har 2 spm.:
1) Når jeg skifter den ene drivaksel, skal jeg så også skifte den anden (den ser helt fin ud)
2) inden jeg monterer den drivaksel, kunne jeg godt tænke mig at få et par bud på om andre har oplevet det samme og om det evt kunne være noget andet.
PFT/Henrik