V70 med rystelser i forvognen

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 med rystelser i forvognen

Indlægaf hookmaker » ons nov 06, 2013 0:14 am

Hej,

Jeg har en V70 D5 aut. 2004 med 460.000 på bagen. Sidst i April skiftede jeg fra vinter til sommerdæk og mærkede herefter en svag vibrering i rat go forvogn. Jeg gik til dækværkstedet og bad dem checke afbalanceringen og de sagde de havde glemt et hjul. OK, det blev fixet (sagde de) - men uden det store held. Jeg tænkte at det nok var en sporing som desværre måtte vente. Her for en 3 uger siden begyndte den dog at ryste noget kraftigere, så kraftigt at jeg nogen gange blev bange for at køre i den.
Den ryster i forvognen ved forskellige omdrejninger men typisk ved intervallet 80-120 km/t, men sjældent hvis jeg klamper den i bund. Den ryster mest når der gives normal gas go trækker op ad bakke og mest når den synker i affjedringen, feks. på en motorvej der er lidt "bulet".
Jeg smed den for en uge siden af hos min lokale mekaniker der sagde det måtte være dæk eller et eller andet i undervognen, men en ny afbalancering af dækkene gav intet. Vi konstaterede dog at den inderste muffe på venstre drivaksel var sprukket helt op, uden fedt overhovedet og lejerne var synlige og røde af rust.

Jeg har nu bestilt en ny drivaksel i England (billigst) og venter den i næste uge. Men jeg har 2 spm.:

1) Når jeg skifter den ene drivaksel, skal jeg så også skifte den anden (den ser helt fin ud)
2) inden jeg monterer den drivaksel, kunne jeg godt tænke mig at få et par bud på om andre har oplevet det samme og om det evt kunne være noget andet.

PFT/Henrik
hookmaker
Bruger
Bruger

Re: V70 med rystelser i forvognen

Indlægaf gmtgmt » tors nov 07, 2013 23:16 pm

Normalt er det nok bare at skifte en aksel men Højre plejer også at gå så vis du kan få dem billigt så 2 nye aksler i

De koster 3500kr originalt
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf søren 2,4T » fre nov 08, 2013 8:47 am

Min v70 har også drillet med rystelser. Først var det min ene trækaksel, hvor det inderste led var knækket. Det gav meget ubehagelige rystelser. Så var der rystelser igen, denne gang var det bagdækkene der var ødelagt. Sidst for en måned siden var det galt igen. Jeg fik efterset og afbalanceret alle 4 dæk, uden held. Jeg har så, som forsøg skiftet fordækkene, og nu kører den som en drøm igen. Så selvom dækkene ser fine ud og er afbalanceret kan de åbenbart godt have en fejl alligevel. Så hvis ikke trækakslen hjælper (det tror jeg det gør) så prøv om du kan låne nogle andre hjul af en venlig sjæl :D Måske hjælper det.

mvh Søren
hookmaker skrev:Hej,

Jeg har en V70 D5 aut. 2004 med 460.000 på bagen. Sidst i April skiftede jeg fra vinter til sommerdæk og mærkede herefter en svag vibrering i rat go forvogn. Jeg gik til dækværkstedet og bad dem checke afbalanceringen og de sagde de havde glemt et hjul. OK, det blev fixet (sagde de) - men uden det store held. Jeg tænkte at det nok var en sporing som desværre måtte vente. Her for en 3 uger siden begyndte den dog at ryste noget kraftigere, så kraftigt at jeg nogen gange blev bange for at køre i den.
Den ryster i forvognen ved forskellige omdrejninger men typisk ved intervallet 80-120 km/t, men sjældent hvis jeg klamper den i bund. Den ryster mest når der gives normal gas go trækker op ad bakke og mest når den synker i affjedringen, feks. på en motorvej der er lidt "bulet".
Jeg smed den for en uge siden af hos min lokale mekaniker der sagde det måtte være dæk eller et eller andet i undervognen, men en ny afbalancering af dækkene gav intet. Vi konstaterede dog at den inderste muffe på venstre drivaksel var sprukket helt op, uden fedt overhovedet og lejerne var synlige og røde af rust.

Jeg har nu bestilt en ny drivaksel i England (billigst) og venter den i næste uge. Men jeg har 2 spm.:

1) Når jeg skifter den ene drivaksel, skal jeg så også skifte den anden (den ser helt fin ud)
2) inden jeg monterer den drivaksel, kunne jeg godt tænke mig at få et par bud på om andre har oplevet det samme og om det evt kunne være noget andet.

PFT/Henrik
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf hookmaker » lør nov 16, 2013 10:48 am

Tak for svarene. Jeg fik en ny venstre drivaksel fra England for 2100,- DKK. Den er nu sat i og rystelserne er væk. Det var helt sikkert det der var galt. Der er lidt småvibration tilbage, men nu kommer vinterdækken på, så får vi syn for om det er sommerdækken der er det skyld i den sidste smule vibration.
hookmaker
Bruger
Bruger

Indlægaf hookmaker » lør nov 16, 2013 10:55 am

@gmtgmt: Hvor får du begge aksler originale til 3500,- ?
hookmaker
Bruger
Bruger

Indlægaf gmtgmt » lør nov 16, 2013 16:49 pm

hos volvo, hvor har du fået priser da?
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf PeterFrost » lør nov 16, 2013 19:41 pm

hookmaker skrev:@gmtgmt: Hvor får du begge aksler originale til 3500,- ?

3500 pr stk
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj