Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Bess » tors jun 03, 2021 20:38 pm

Volvo4life skrev:Hvad står der at den må bruge af olie i din manual?

Den sagkyndige vil normalt tage udgangspunkt i dette, da det er den oplysning som er tilgængelig ved købet.

Det kender en del TSI ejere til. 1l/1000km er helt ok fordi det står i manualen...


Mit forbrug er ca. 4,5 liter pr. 10.000, vores normale daglige køremønster er fra hjemmet via en skole og så til arbejde en tur på ca. 55 km den ene vej og hjem igen er turen ca. 30 km
Ingen korte ture, der bruger vi en Opel Vectra benzin bil til dette

Volvo siger på skrift at netop min bil må have følgende maks forbrug...
Normal kørsel: Maks 1,6L pr. 10.000 km (omregnet er det min. 3125 km pr. ½ liter)
By kørsel: Maks 2,0L pr. 10.000 km (omregnet er det min. 2500 km pr. ½ liter)
Højhastigheds kørsel: Maks 2,4L pr. 10.000 km (omregnet er det min. 2083 km pr. ½ liter)

Så uanset hvad er vi langt over vil jeg mene... på ca. 20.000 km har jeg fyldt omkring 9 liter på som giver et gennemsnit på ca. 1100 km pr. ½ liters opfyldning altså langt under Volvo's foreskrifter
Sidst rettet af Bess tors jun 03, 2021 21:23 pm, rettet i alt 3 gange.
Bess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs aug 30, 2011 14:37 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Bess » tors jun 03, 2021 20:58 pm

sttn skrev:Hej Bess

Lyder da godt de ser på olie sagen ,mon ikke du ligget lige i det område hvor de tænker hmmm ja lidt over og lidt under Jeres V60 har et meget "underligt" hvis jeg må være så fri med olie forbrug ,jeg tro ? man sikkert må bruge 1 liter pr 1000km så set i det lys så er der nok ikke håb ( håber jeg tager fejl ) hvad siger de kloge til at man har skiftet stempler på nyere modeller er det noget det kan hjælpe i sagen?

Ja 3000 km før den berømte olie på fyld , men nu er vi tilbage med ca 1700km ( underlige olie forbrug ) man skal jo ikke tro man slipper nu når det lige gik så godt, min køre mønster er som det plejer 20 på 1liter diesel har aldrig 0 stillet computer kørt omk de 172.000 trods km virker vognene stadig rask i motortrækket ( lige bortset fra olie ) mener jeg har brugt ca 5 -6 liter olie siden olie forbruget startet ??.

god pinse
Steen


Hej Steen
Jeg håber også du tager fejl :-)
Men når nu Volvo siger at mit forbrug er lang mere end det de foreskriver og at de kender til denne svaghed på de første V60 biler, som min desværre er, ja så er det værd at kæmpe for, når nu bilen stadig er under garanti/reklamationsret

De 2 Volvo værksteder jeg har talt med har begge sagt at denne "rep" vil løse dette olie problem, og at de allerede har lavet flere af dem, både på garanti men også for betalende kunder. En rep til ca. 35.000 kr., som jeg nu heldigvis har fået Ankenævn for biler til at kigge på, og det gør de kun hvis de mener at man har en sag, så pt. falder det ud til min fordel, som jeg ser det.

Humlen i det hele er at forhandleren på det pureste har afvist alle mine reklamationer omkring dette forbrug, og det er uden at ville se bilen, og det er til trods for alt den dokumentation jeg har fundet, som burde få en forhandler til bare at kigge på det....
Derfor valgte jeg så til sidst, at gå via Ankenævn for biler, og håbe på at de vil tage sagen, hvilket de har gjort...

Men.... hvis de afviser den efter at sagkyndig har foretaget en besigtigelse af bilen, og giver forhandleren medhold, så fint med mig, det vil jeg acceptere, og lige så forventer jeg også det modsatte, hvis jeg får medhold, og ellers ryger den så videre i retten, har jeg ladet mig fortælle...

Vi skal mødes med sagkyndig i morgen fredag, så jeg er meget spændt....

Skal nok melde retur med udfaldet....
Bess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs aug 30, 2011 14:37 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf oakey » fre jun 04, 2021 9:57 am

Hvis du er medlem af FDM kan du måske få dem til at hjælpe dig.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Pela1976 » tirs jun 08, 2021 19:53 pm

sttn skrev:Hej alle i Volvo land

Hvordan går det med vores olie forbrug ! i vores lidt ældre modeller med de dårlig ringe i stempler.

Jeg vil da gerne " lække " ud med 3000+ km ,motor har ikke bedt om noget endnu efter sidste service ( er selv meget forbavset) :wink:

Hilsen
Steen


Vi har lige fået lagt ny motor i vores - sidste Onsdag hentede jeg så bilen, så nu bliver det spændende om jeg slipper for at rende og hælde olie på den fremadrettet.
Den gamle motor havde taget livet sig selv til sidst - 1 liter olie på 600 til 1000km, og den lød som en gammel fiskekutter når den var kold.

Dog er der kommet et nyt problem - partikelfilteret skal skiftes - så nu skal bilen retur på næste Mandag, hvor de skal ha kigget på det.
Det undre mig bare at der ikke kommer nogen advarsler om at det er stoppet til - problemet er at efter motorskiftet har de opdaget at der ryger diesel olie i motorolien, hvilket ikke er så skide smart - så nu har de haft en tester på, og kan se at det er stoppet til.
Partikelfilteret har nok måtte lide under den tidligere motors alt høje olie forbrug, og nu har det ifølge Volvo givet op.

Dog kan jeg mærke en markant forskel med den nye motor - den går lagt bedre og har et helt andet træk end den gamle, så jeg krydser fingere for at mit olie helvede er slut.
Pela1976
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man okt 26, 2020 11:19 am

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » ons jun 09, 2021 17:15 pm

Hej

Nu bliver man lidt nysgerrig ! du skriver ny motor ( Brugt ) ( Ny ) hvis man være så fri hvad koster det i god danske kr ,ja det må vi da tro på at den er dejlige tæt i stempler/cylinder, vores køre stadig fint .
Vi er gået i tænke box om hvad vi skal næste år ang EL ,men diesel er ikke aktuelt mere da mit kørsel er blevet noget mindre en før i tiden.

Med hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Bess » tirs jun 15, 2021 16:38 pm

Pela1976 skrev:Vi har lige fået lagt ny motor i vores - sidste Onsdag hentede jeg så bilen, så nu bliver det spændende om jeg slipper for at rende og hælde olie på den fremadrettet.
Den gamle motor havde taget livet sig selv til sidst - 1 liter olie på 600 til 1000km, og den lød som en gammel fiskekutter når den var kold.

Dog er der kommet et nyt problem - partikelfilteret skal skiftes - så nu skal bilen retur på næste Mandag, hvor de skal ha kigget på det.
Det undre mig bare at der ikke kommer nogen advarsler om at det er stoppet til - problemet er at efter motorskiftet har de opdaget at der ryger diesel olie i motorolien, hvilket ikke er så skide smart - så nu har de haft en tester på, og kan se at det er stoppet til.
Partikelfilteret har nok måtte lide under den tidligere motors alt høje olie forbrug, og nu har det ifølge Volvo givet op.

Dog kan jeg mærke en markant forskel med den nye motor - den går lagt bedre og har et helt andet træk end den gamle, så jeg krydser fingere for at mit olie helvede er slut.


Hej @Pela1976

Hvilken motor er der så kommet i, er den du skrev om sidste år --> motorkoden D4204T14
Bess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs aug 30, 2011 14:37 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Bess » tirs jun 15, 2021 16:52 pm

Så er min bil igang med en olievejning,

Der er blevet skiftet olie og olie filter Olien er en Q8 0W-20 og ikke den jeg selv bruger Castrol 0W-20 men ifølge værkstedet skulle det være ok.
Olie låg er plumbet

Nu skal jeg så trille så tæt på de 1000 km jeg kan, og så tapper de olien af og udregner forbruget.

Det jeg kunne undre mig over er at da de tappede den gamle olie af, så var der kun 4 liter og bilen havde kørt ca 1100 km siden sidste ½ liters påfyldning

Værkstedet har nu fyldt 5,5 liter på bilen, men ved sidste service på Volvo værkstedet var det kun 5,2 liter ifølge regningen.... hvilket jeg også kan læse at bilen kræver i håndbogen....
Kan denne mere mængde olie gøre skade på bilen mon ???

I min verden hænger det jo så sammen med at jeg sikkert nu kan trille måske 5-6000 km inden den kommer med en påfyld ½ liter... og derved så kan jeg over for forhandleren bevise at jeg jo ikke har en chance for at sige at den bruger for meget olie, da denne advarsel jo først kommer når man har kørt meget længere efter sidste service, før end olie lampen tænder

Jeg har nu bedt Volvo DK om at fortælle mig hvornår denne sensor går ind og beder om den berømte ½ liter olie - til at starte med sagde de over tlf. at den kommer først når der er 1-1½ liter olie tilbage, det lyder nu vildt, at den skal helt der ned, inden man advares, når man nu skal fylder over 5 liter på.

Jeg er spændt på hvad Volvo melder retur....
Bess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs aug 30, 2011 14:37 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » ons jun 16, 2021 19:51 pm

HEJ Bess.

Først tillykke med at de er i gang, om olie hedder Q8 eller Castrol der går jo nok ,det er da muligt at den ene mangler lidt tilsætning ? men hvad ved en kok ( mig ) ( jo forskel på olieven olie/ rapsolie ) den ene er bedre til Mayo. ( side spring)

Man bør vel veje den mængde olie af der svare til den mængde Volvo forskriver og ikke lige komme lidt mere på ,ellers er opskriften lidt la la se det går jo nok hmmm.

Volvo siger når der er 1-1.5 liter tilbage det må være en AND af de helt store mon ikke du snakke med kokken i Køkkenet ( det var ikke mig ).

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » man aug 30, 2021 18:10 pm

Hej igen

Olie eventyr når nye højder 3000km + det er da fint mit arbejdsplads er rykket et stykke væk for bopæl, køre 90 km hverdag så måske derfor ? og 20,4 pr km man køre pænt :mrgreen:

Hilsen
Steen

Og hr Bess nyt ?
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Bess » man okt 11, 2021 8:10 am

BREAKING NEWS

SÅ ER DER NYT :D

Det hele har jo taget noget tid, men det har været det hele værd...

Jeg har netop her til morgen fået knap 32.000 kr. fra forhandleren, og det betyder at sagen nu kan lukkes med mig som vinder :D :D :D :D

Med denne vel dokumenteret sag håber jeg at kendelsen danner bare en lille form for precedens, så I andre kan drage nytte af det.

Jeg skal nok snarest vende retur med lidt flere detaljer og billeder...
Bilen er lavet på et Volvo værksted og har nu kørt lidt over 7.000 km. siden, og har endnu ikke bedt om olie :D

Stort TAK til alle jer som har bidraget med info og viden til min sag i denne tråd.

Mvh.
En nu tilfreds Volvo V60 D4 ejer
/Lars
Bess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs aug 30, 2011 14:37 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » man okt 11, 2021 13:01 pm

Hej

Det var da dejligt, skønt at man er en VINDER bare en gang imellem ,jeg glæder mig på dine vejen .

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » man jan 03, 2022 17:06 pm

Hej i olie verden ?

Ja så blev den sidste "olie" der blev givet til motoren, her den 28-12-2021 , som jeg vist skrev for en del siden så var den næste vogn en ren EL bil , det rykkede nærmer for et par md siden,da vi var ud at køre i en.

Den bestilt vogn var blevet opgivet af bestilleren , så var der ikke så meget at betænke sig på vi takkede ja TAK . der er jo en del vente tid i disse dage.

Man må sige det er en stille verden man er i nu, trods den lidt stejle oplæring man er kommet i med trykfølsom skærme / og opladning der er lidt opad bakken ( man lærer lidt hverdag )

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Hagbard » tors feb 03, 2022 16:53 pm

Bess skrev:Bilen er lavet på et Volvo værksted og har nu kørt lidt over 7.000 km. siden, og har endnu ikke bedt om olie


Hej Lars
Tillykke med resultatet af "kampen", men jeg venter spændt på fortsættelsen :-) Hvad fik du lavet på bilen, der løste problemet?

Hilsen
Johnny
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster