Ja, der kan være mange forskellige årsager
så diagnose udstyr er en god ide.
VVT mekanismen består af et hjul og en ventil, begge dele kan drille:
Hjulet (knasthjul, trækkes af tandremmen) sørger for at forskyde timingen af ventilerne
(kan være enten indsugnings- eller udstødnings-knasthjul afhængig af motor, begge dele findes)
Ventilen styrer olietrykket ud til VVT-hjulet (dvs regulerer forskydningen).
Vi havde den her fejlkode på V70eren ECM-640A
http://s80.dk/v70/V70_ECM640A_camshaft_control.pdfVVT hjulet er i en opdateret udgave fra Volvo., så man skal ikke have det "oprindelige" part nummer. Det nye VVT-hjul er gult, det gamle vi tog af var sort.
Du kan læse lidt om VVT mekanismen her:
http://s80.dk/v70/V70_CVVT.pdfMen diagnose først
så VVT ventil...
hvis problemet med dårlig trækkrakft og fejlkode består...så VVT hjul
For gasspjældet (ETM) gælder også at gult klistermærke betyder ny opdateret udgave (den gamle udgave har hvidt klistermærke)