Hejsa
Jeg ejer en Volvo V50 2.0D fra 2008, som ellers har kørt fint. Her sidste somme købte jeg et nyt partikelfilter til den fra Autodoc, fra mærket Ernst. Det stemte fuldstændig overens med numre hos FTZ - bare til en sjover pris.
Bilen kørte fint og kører stadig fint.... men her til efteråret begyndte den at regenerer konstant, selvom modtrykket lå på¨under 10mbar ved opstart. Efter en masse forsøg frem og tilbage er det lykkedes at få den til at holde op med det pjat, ved at nulstille filteret.... men jeg opdagede først for nylig at man skal holde bremse og speeder nede - dreje nøgle til position II og vente 15 sekunder, for at nulstille oliekvaliteten i ECU'en. Det fik den så til endelig at følge en normal regenering. Dog stadig ret ofte... allerede efter 350km.
Bilen har aldrig sat en fejl - kører bare ikke særlig godt når den regenerer filter. Sidst den rensede filter, viste den 3-4mbar i tomgang og højest 45mbar ved pæn acceleration op af bakke. Pludselig bliver værdien bare ret høj og "danser" også ret meget frem og tilbage, selv under statisk kørsel på lige vej. Har forsøgt med flere forskellige andre sensore fra både autodoc og FTZ.... men de går alle sammen helt amok og viser fuldstændigt vanvittige værdier, der bare går fra 0 - 200 hele tiden - altså i konstant zig-zag.
Så sætter jeg den nogenlunde normalt fungerende diff-sensor i igen... og alt virker umiddelbart normalt - for det meste.
Skal jeg måske have rettet noget software, tjekker elnettet, ECU'en, filteret, måske en utæt turbo-pakning? Nogen forslag?