Hej til alle jer dejlige volvofolkens, og tak for dette dejlige sted.
Min elskede volvo har efter et uheld slået et hul i bundkarret, og efter få km stoppede motoren.
Der var ingen advarsel som tikkende ventilløftere eller støj og brag, men motoren er frosset fast, og kan ikke drejes med en nøgle på krumtappen.
Skal jeg prøve at finde en brugt motor, som er svær at finde, men mener en t5 motor også vil passe til en R model?
Jeg ved godt det bliver dyrt begge dele, og en renovering af den gode gamle motor med ca 200k på bagen nok kræver nok ny blok, stempler, plejlstænger og de fleste lejer og pakdåser, samt evt knaster osv..
Man kan vel ikke være så heldig at det kun er lejerne i krumtappen der har sat sig og resten er ok, vel?
Mener blot at da den ikke lød unormalt og tikkede, og heller ikke sagde noget unormalt da motoren stoppede, kunne der måske være en chance for det kun er lejerne i bunden der er gået, med det der så følger med
og det aner jeg ikke meget om, desværre.
Jeg har tænkt mig at fjerne bundkarret, der alligevel skal skiftes og se om der ligger metal der, og samtidig se om krumtaplejer og dem til plejlstængerne er færdige. Kan jeg fjerne krumtap fra bunden eller skal top og blok skilles ad?
Beklager min uvidenhed, er ikke vant til at skrue på bilen, da den jo har holdt fint i 27 år..
Mvh Petermik.