v70r 1998 kørt uden olie..

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

v70r 1998 kørt uden olie..

Indlægaf petermik » lør okt 05, 2024 1:28 am

Hej til alle jer dejlige volvofolkens, og tak for dette dejlige sted.
Min elskede volvo har efter et uheld slået et hul i bundkarret, og efter få km stoppede motoren.
Der var ingen advarsel som tikkende ventilløftere eller støj og brag, men motoren er frosset fast, og kan ikke drejes med en nøgle på krumtappen.
Skal jeg prøve at finde en brugt motor, som er svær at finde, men mener en t5 motor også vil passe til en R model?
Jeg ved godt det bliver dyrt begge dele, og en renovering af den gode gamle motor med ca 200k på bagen nok kræver nok ny blok, stempler, plejlstænger og de fleste lejer og pakdåser, samt evt knaster osv..
Man kan vel ikke være så heldig at det kun er lejerne i krumtappen der har sat sig og resten er ok, vel?
Mener blot at da den ikke lød unormalt og tikkede, og heller ikke sagde noget unormalt da motoren stoppede, kunne der måske være en chance for det kun er lejerne i bunden der er gået, med det der så følger med
og det aner jeg ikke meget om, desværre.
Jeg har tænkt mig at fjerne bundkarret, der alligevel skal skiftes og se om der ligger metal der, og samtidig se om krumtaplejer og dem til plejlstængerne er færdige. Kan jeg fjerne krumtap fra bunden eller skal top og blok skilles ad?
Beklager min uvidenhed, er ikke vant til at skrue på bilen, da den jo har holdt fint i 27 år..

Mvh Petermik.
Brugeravatar
petermik
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: v70r 1998 kørt uden olie..

Indlægaf V70-Roskilde » man okt 07, 2024 12:18 pm

Tror du skal finde en anden motor. Men du kan måske forsøge at skrue lejeholderene af ved plejlstængerne og se om du kan rykke stemplerne, Hvis du kan de er der enlille chance for det "kun" er lejerne der er brændt.
Lyste olielampen ikke?
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger

Indlægaf petermik » man okt 07, 2024 15:48 pm

V70-Roskilde skrev:Tror du skal finde en anden motor. Men du kan måske forsøge at skrue lejeholderene af ved plejlstængerne og se om du kan rykke stemplerne, Hvis du kan de er der enlille chance for det "kun" er lejerne der er brændt.
Lyste olielampen ikke?

Tak for svaret. da bundkarret er smadret, og alligevel skal af, prøver jeg at adskille lejeholderene. Kan krumtappen også fjernes fra bunden?

Olielampen lyste ikke, da den vist ikke findes i den model. Hverken hydauliske ventilløftere eller andet lød unormalt, den stoppede blot uden en lyd
og kan ikke drejes på krumtappen.

Mvh Petermik.
Brugeravatar
petermik
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf hans jørgen skov » ons okt 09, 2024 15:50 pm

Selv om det så viser sig kun at være et leje der har sat sig har sølen formentlig taget skade, da jeg i min grønne ungdom startede em maskot motor op uden olie i efter overhaling gik den i stå med et piv og selv om den kunne køre bagefter da der var kommet olie på holdt motoren ikke ret længe før enden med svinghjulet kækkede af, så det er nok bedst enten at finde en anden motor eller gi den en totaloverhaling, man kan godt ta bundkaret af med motoren i men det vil være svært at komme ret meget længere op i den uden at tage motoren ud.
Ved ikke om en T5 passer i, hvis du kan bruge bundkaret fra en 2,5T 5254T 1997 har jeg et liggende du må få hvis du betaler fragten
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Skive

Indlægaf petermik » tirs okt 15, 2024 21:14 pm

Tak for tilbuddet, vil tjekke om det passer, men det er nok en anden motor jeg skal ud i, og da jeg alligevel så skal have den gamle ud, kan jeg jo passende "spilde" lidt tid på at skille den ad og se om noget kan bruges. Turboen er jo nok også kaput efter kørsel uden olie...
Ødelagt krumtap, plejlstænger, stempler, knastaksler osv. Kan godt se at en motor der har sat sig grundet nul olie, bliver meget dyr at redde..

Venlig hilsen
Peter
Brugeravatar
petermik
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Hansemand » ons okt 23, 2024 23:42 pm

Dette er måske stedet at finde en erstatningsmotor

https://www.bildelsbasen.se/sv-se
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Indlægaf petermik » ons nov 06, 2024 17:50 pm

Tak for Jeres gode råd.
Jeg har fundet nogle få B5234T3 motorer i Sverige, da det er umuligt at finde T4, altså R-varianten.
T3 skulle kunne bruges med turboen fra min R-model og så lyder alt jo fint..
Som jeg forstår det skal den dog være fra 1997-99 eller ?
Kan en der har kørt med automatgear bruges i min manuelle?
Er der andet jeg skal være obs på ?
Det er langt lettere at finde en af de nyere med vvt, men ser besværligt ud at konvertere dem så de passer i min bil..

Venlig hilsen Peter..
Brugeravatar
petermik
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj