Tandrem og mavefornemmelse...

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tandrem og mavefornemmelse...

Indlægaf Vindex » fre nov 07, 2025 18:00 pm

Hej med jer!

Jeg har købt en Volvo V70 2,4 170 årgang 2005 hos en uautoriseret forhandler, jeg var lidt hurtig til at skrive under på slutsedlen og det blev en mærkelig handel da bilen pludselig ikke kunne omregistreres da forhandleren manglede koderne til omregistrering da det var et dødsbo som tog 10 dage at få dem, dette blev ikke oplyst da jeg prøvede bilen. Så var servicebogen væk (Har dog haft fat i en Volvo forhandler som læste op af historikken som ellers var fin, dog intet om tandrem) .

I forbindelse med købet fik jeg skrevet på slutsedlen at Tandremmen og vandpumpe skulle skiftes og påsættes friske dæk og at den skulle nysynes. Da jeg hentede bilen var den nysynet og han sagde han at tandrem samt vandpumpe var skiftet.

Nu kommer det springende punkt at min mavefornemmelse siger at Tandremmen ikke er skiftet... Gør jeg ham uret og er jeg hysterisk?

Jeg har meget lidt forstand på det tekniske ved dog at en sprængt tandrem betyder totalt motorhaveri så hvad ville I gøre?

Jeg forspurgte FDM teknisk rådgivning som sagde at de måtte ikke skrue noget af for at inspicere tandremmen fordi de var syns sted.

Venligst

Vindex
Er den heldige ejer af en Volvo 850 St.car Årg. 94 Tidligere 240 Van.
Vindex
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Tandrem og mavefornemmelse...

Indlægaf nj » lør nov 08, 2025 13:22 pm

Hej Vindex. Jeg kan sagtens følge dig i dine bekymringer med tandrem m.m.

Sælgeren må jo i det mindste kunne fremvise noget dokumentation for eksempelvis indkøb af delene.

Ellers må han jo give 10 års / 160.000 km. garanti på dette, men det er jo nok urealistisk.

Håber du finder en god løsning.

Skriv venligst tilbage, når opgaven er løst.

Vh.
Niels Jørgen
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Strandvaskeren » lør nov 08, 2025 17:11 pm

Hvad med at køre til en mekaniker og få vedkommende til at undersøge om vandpumpe og tandrem ser nyskiftede ud? Det er ikke nemt at kende forskel på 2 år gamle stumper og 5 år gamle stumper, men nye stumper har det med at se nye ud et stykke tid inden de begynder at ligne alle de andre stumper.

Har du kigget i motorrummet, mange værksteder sætter et klistermærke med km tal og dato når de skifter en tandrem?

..og endelig hvis nu lige mekanikeren ikke synes stumperne ser specielt nye ud og der ikke er sådan et klistermærke, så få rem og pumpe skiftet så du VED det er sket.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Indlægaf Vindex » lør nov 08, 2025 19:58 pm

Hej med jer!

Tak for svar og rart i kan følge min frustration!

Jeg har tænkt mig mandag at sende den til et Volvo værksted og få et Service så er jeg sikker på at alt bliver tjekket, og få dem til at tage et billede af tandremmen så jeg kan få ro i maven. Og for det ikke skal være løgn så skrev displayet idag at "Antiskridsikring Service påkrævet" jeg har ikke kørt 100 km i bilen og da jeg skulle lukke mine hunde ud af bilens bagsmæk så faldt den indvendige dørplade/forskalning af.

Jeg vil sige at den kørte som en drøm og prøvede det Nokia "handsfree" bluetooth der var i og det fungerede. Der var en ganske lille knap som jeg først så da jeg kom hjem med bilen. Det var Nokia CW-7 handsfree, det har nok være meget moderne engang. Det kan dog ikke streame musik men ellers er det fint.

Det er sikkert at det var det rigtige at få en Volvo V70 men skulle nok have haft lidt is i maven men det må jeg kompensere for med Dankortet... :D

Venligst Vindex
Vindex
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf permand » lør nov 15, 2025 6:32 am

Må jeg spørge om hvad du har givet for bilen, og kilometer?
Bare nysgerrig, fordi jeg har en jeg overvejer at sælge....
Mvh Per
V60 D3 aut. 2012
V70 170 hk aut. 2006
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 268 75 Tågarp

Indlægaf Vindex » fre nov 21, 2025 17:34 pm

Så fik jeg den tjekket på Volvo værksted og lavet et stort service!

Tandremmen var skiftet og Volvo kunne se at den havde været til Service i 2023 ved 231.000 og havde kun gået 2000 Km siden.

Til gengæld måtte jeg have skiftet "bærearme" og renset og adskilt bremser.

Det blev lidt dyrt men fin service og info.

Jeg har givet 50.000 for den nysynet.
Vindex
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj