Hej jeg vil lige høre jeres vurdering af hvilke principper der giver en benzin økonomisk motor/bil.
Min egen idé er at motoreren bør have så høj kompression som muligt uden at tændingsbanke.
Jeg mener at vide at jo mindre boring, jo højere kompression kan en motor tåle uden at tændingsbanke, så måske er en B18 mere egnet end en B20 ?
Er høje stempler ikke at foretrække frem for at plane topstykket ?
Jo bedre forbrænding jo mindre uforbrændt benzin går til spilde, så en knast der fordre moment, frem for HK må være at foretrække ?
Gode tændrør med kraftig gnist må være vigtigt ?
med hensyn til kaburering, så tænker jeg at de ikke må blive for store, så der hele tiden er høj hastighed i venturien, hvilket må give en bedre forstøvning af benzinen, med bedre forbrænding til følge.
Hvad med blueprintning af motoren, for at mindske stress og vibrationer, må også have en effekt ?
Generelt tænker jeg at man skal forestille sig en motor der har moment nok til at trække en høj gearing ved forholdsvis lave omdrejninger.
Med hensyn til selve bilen, så er det eneste man kan gøre er vel at køre på hårdt pumpede dæk og eksperimentere lidt med gearing.
Kommentare ønskes
Mvh. lasse