Diff DPF sensor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » man sep 23, 2024 18:26 pm

Præcis. Næste skridt er helt klart at teste begge temp. sensorer - på en eller anden måde... da jeg ikke rigtig helt har en plan endnu, hvordan jeg kan teste det ordenligt.
Ifølge FTZ, bør man skifte temp-sensor når man skifter katalysator, da den åbenbart bliver lidt "bagt" over tid.
Er der nogen måde hvorpå man teste om den får en for fed eller tynd indsprøjtnings blanding? Altså... er der en eller flere følere, som man har kendte værdier på, som har en reel indflydelse på bla. brændstofforbruget. Flere gange - under normal kørsel og ingen regen - der kører den væsentligt kortere på literen ved moderat belastning op af bakke. F.eks kører den 19km/l nogel gange og 10km/l andre gange op ad den samme bakke... alt efter temperatur... nærmest som om at der er en "regulator" et eller andet sted, som hænger lidt.
Skal også have kigget på turboens tryk regulator... måske den ikke arbejder helt præcist :?:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » lør okt 19, 2024 11:44 am

Så jeg gravede lidt mere i motorrummet.
Fik bland andet målt temp føleren i både katalysator og partikelfilter. De er åbenbart helt ens, på nær forskellig kabellængde.
Satte et multimeter på begge sensorer og lagde dem i indløbet af en varmeblæser og målte hvordan de reagerde mens temperaturen steg. De fulgtes ad ret pænt, intil det blev godt varmt. Ved ikke hvilken temperatur, da det var en ældre blæser uden styring på. Men den sensor der sidder i katalysatoren ser ud til at vise mindre i den høje ende, end den i partikelfilteretfilteret. Men det kan jo selvfølgelig være omvendt, da jeg ikke har en reference.

Derudover kiggede jeg på TCV'en - turbo control valve - som styre vakuum til turboladeren. Aner ikke hvor meget luft der skal komme frem og tilbage igennem denne ventil. Men den er beskrevet som en envejsventil med magnetstyring. Og jeg er ikke sikker på om det betyder at den kun skal lede luften EN vej, og så åbne og lede den modsat ved signal. Jeg rensede den dog og pillede det lille luftfilter ud, som var beskidt og satte det sammen igen. Umiddelbart kører den anderledes nu. Men jeg graver videre og bliver hele tiden klogere... for jeg tror ikke jeg turde tænke på hvad regningen havde været, hvis jeg skulle betale mig fra dette "nulleri" jeg har gang i :lol:
Vedhæftede filer
DSC_7337.JPG
DSC_7337.JPG (48.39 KiB) Vist 29 gange
DSC_7338.JPG
DSC_7338.JPG (60.35 KiB) Vist 29 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » søn okt 20, 2024 14:03 pm

Umiddelbart kører den stadig fint... regenerer stadig hver 110km, men måske mangler de 2 temp sensorer blot at blive skiftet også, så snart jeg har fundet det bedste sted at skaffe dem, da de åbenbart ikke er på lager nogen steder i DK. Turboen lader dog til at regulere meget mere jævnt, hvilket kraftigt kunne tyde på at det er den lille ventil, som drillede og slet ikke alt muligt andet. Så husk, tjek den lille TCV ventil i motorrummet først, som er super nem at komme til og super nem at rense, hvis altså din 2.0TD motor hopper eller ryster lidt, især under acceleration :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

cron