Stromberg på Amazon

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Stromberg på Amazon

Indlægaf Carsten » tirs okt 23, 2007 7:50 am

Hej
Har en 66 Amazon med med B18 motor på . Der sidder en Stromberg karbonade på.
Nu når det er koldt om morgenen har den det med at gå ud i motoren. Men kun lige inden motoren er gennemvarm.
Jeg har bimetal fjderen som sidder i temperaturkompensatoren på siden af karburatoren under mistanke .
Er der nogen som er skarpe i den her karburator og indstilling af den der bimetal lortefjeder ? :) :)

mvh
Carsten
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Stromberg på Amazon

Indlægaf BJ » ons nov 14, 2007 23:10 pm

Carsten, hvorfor tror du, at det er karburatoren der laver problemer? Det kan være altmuligt.
Sådan noget kan kunne undersøges systematiskt. Jeg ville gå i gang med at instille motoren forfra og tjekke det hele. Det kan ikke være en fejl og du har den største chance for at finde problemet. Start ved ventilerne, derefter strømfordeleren og til sidst karburatoren.
Jeg har haft et lignende problem. Og det var strømfordeleren. Afstanden af platinerne kunne ikke ordenligt instilles længere. Og så gik den ud når den var kold.
Det er også muligt, at topstykket er ruset til. Så går den ud når den er kold og løber baglængs når du slukker for den.
hilsen
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: København

Indlægaf VolvoSport » tors nov 15, 2007 21:51 pm

Det er da helt sikkert karburatoris. Det er et typisk problem når nu temperaturen er lav især om morgenen. Og problemet med karburatoris aftager efterhånden som motoren bliver varm og især pga. den store strålevarme fra udstødningsmanifolden lige under karburatoren.
Du kan jo prøve at hælde karburatorvæske i benzinen og se om det hjælper. Jeg har selv oplevet det på en Volvo Amazon med Stromberg og også på en Volvo 544 med Stromberg.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf BJ » man nov 19, 2007 2:28 am

[quote="VolvoSport"]Det er da helt sikkert karburatoris. Det er et typisk problem når nu temperaturen er lav især om morgenen. Og problemet med karburatoris aftager efterhånden som motoren bliver varm og især pga. den store strålevarme fra udstødningsmanifolden lige under karburatoren.
Du kan jo prøve at hælde karburatorvæske i benzinen og se om det hjælper. Jeg har selv oplevet det på en Volvo Amazon med Stromberg og også på en Volvo 544 med Stromberg.

Mvh Christian[/quote]

ja, og der er mange som har oplevet det med en Opel eller Ford. Derfor kan man købe karburatorvæske ved alle tankstationer.
Men så kan det alligevel være altmuligt andet. mener jeg.
hilsen
T.
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » man nov 19, 2007 19:31 pm

Og netop derfor bør Carsten prøve at hælde karburatorvæske i tanken sammen med benzinen. For er fejlen der stadig, selvom der er karburatorvæske i benzinen, kan det jo være alt muligt andet.

Det er jo fuldstændig vanvittigt at starte med at tjekke ventiler og grundindstilling af karburatoren, hvis fejlen bare er karburatoris. For fejlen er jo først opstået, da temperaturen er faldet til nærheden af frysepunktet.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf BJ » man nov 19, 2007 23:45 pm

[quote="VolvoSport"]Det er jo fuldstændig vanvittigt at starte med at tjekke ventiler og grundindstilling af karburatoren, hvis fejlen bare er karburatoris. For fejlen er jo først opstået, da temperaturen er faldet til nærheden af frysepunktet.[/quote]

Nej Christian, fuldstændig vanvittig er at tror at en Amazon kan plejes ved at hælde karburatorvæske ind i tanken og lukke oøjene når det drejer sig om veligehodelse. Jeg snakker heller ikke om at købe reservedele, men bare om at instille, rense og veligeholde motoren. Det er altså muligvis og oven i købet billigere at tjekke hvad det er, i stedet for at købe karburatorvæske.
De fleste ejer af disse gamle biler har glemt, at det kræver meget mere service på en gamel Amazon end en spritny bil. Ja, gamle Volvoer holder rigtig længe. Men ikke hvis man nøjes med karburatorvæske.

Jeg undrer mig altid at folk her i forum snakker fuldstændig forbi hinanden. Alle tror at de kendte løsningen til et eller andet problem. Og du foreslår ligeledes at det ER karburatoris. Er det?
Det kan være altmulig andet!
mvh
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Janus » tirs nov 20, 2007 12:28 pm

Det er altid en god idé at tjekke sådanne ting inden man går igang med selve fejlfindingen. Specielt når vi snakker gamle biler som netop skal justers en gang imellem.
Man kan spare meget tid på fejlfinding hvis forarbejdet er gjordt ordentligt.

Mht Carstens problem tror jeg også det kunne være kaburatoris.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf BJ » tirs nov 20, 2007 13:49 pm

[quote="Janus"]Mht Carstens problem tror jeg også det kunne være kaburatoris.[/quote]

I har muligvis ret. Men kaburatoris er ikke et almindeligt problem ved Strombergkaburator og lukkede luftfilter. Så hvis der dænnes kaburatoris, så er kaburatorvæske stædig ikke problemets løsning. Så står den muligvis for fedt. Eller forvarmningshaloi er pillet af. eller noget lignende.
hilsen
Thomas

....og nu er der diskussion :D
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » tirs nov 20, 2007 23:33 pm

Mig bekendt kører en B18 IKKE med "lukket" luftfiltersystem med varmtluftindtag eller andet forvarmingshalløj. Men det gør en B20 derimod.
BJ (Thomas): Du skriver at det ikke er et normalt problem med karburatoris på Stromberg, men jeg har altså haft 2 stk. hvor det var et problem. Og de var altid justeret korrekt (Kurt Mejer i Horsens). Jeg havde også problemet på en B20 i en Volvo 544 og der kørte jeg med samme "åbne" luftfilter som på B18'erne.

Men jeg synes stadig væk at Carsten skal prøve med karburatorvæsken først, for at udelukke (eller bekræfte) muligheden for karburatoris.

Jeg har dog aldrig før hørt at karburatoris kan skyldes for fed blanding. Mig bekendt skyldes det, at luftens fugtighed afsættes i karburatoren og fryser til is, når denne afkøles af indsugningsluften.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf BJ » ons nov 21, 2007 20:36 pm

[quote="VolvoSport"]
Jeg har dog aldrig før hørt at karburatoris kan skyldes for fed blanding. Mig bekendt skyldes det, at luftens fugtighed afsættes i karburatoren og fryser til is, når denne afkøles af indsugningsluften.

Mvh Christian[/quote]

Christian, lyften afkøles på grund af fordampningen af benzinen. Det er altså selve fordampningen der afkøler omgivenheden. Jo mere der fordamper, desto mere køler kaburatoren ned. Og ved høje luftfugtighed stædig over fysepunktet går det sp gerne gælt.

jeg viste ikke at B18 ikke har varmluftindtag. Jeg kender kun B20 fra to forskellige biler. Til gengæld har jeg snart prøvet at skruve selv på mine motorer, fordi min "Kurt Mejer" i Gørløse var den rene katastrofe. ;-)

Om Carsten stadig læser med? :-(

hilsen
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » ons nov 21, 2007 21:41 pm

Hej igen

Ifølge gammel undervisningsfilm, How the motorcar works fra 70erne til mekanikere om Stromberg karburatoren:

Karburatoris opstår når indsugningsluften presses igennem venturien i karburatoren og hastigheden på luftstrømmen øges. Den højere lufthastighed og luftfugtigheden tilsammen giver en afkøling der får vandet i luften til at fryse til is. Isen sætter sig omkring karburatornålen på membranstemplet og forhindrer benzinen i at komme igennem strålerøret og motoren sætter ud, da blandingen bliver for mager.

Derfor opstår karburator is kun ved temperaturer fra ca. +8 til 0 grader, da frosten udtørre luften og luftfugtigheden falder.

Karburatoris kan kun forhindres i Stromberg vedhjælp af karburatorsprit eller der tilføres varmt luft til indsugningen.

Og der skulle da helst ikke ske an fordampning af benzinen i karburatoren.

Mvh Christian

PS: Jeg tror ikke Carsten læser med længere.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf BJ » tors nov 22, 2007 14:14 pm

[quote="VolvoSport"]Og der skulle da helst ikke ske an fordampning af benzinen i karburatoren.

Mvh Christian
[/quote]

Men det gøre! Og det ER grunden til afkølingen og isdannelse. Det kældes fordampningsvarme. At karburatoris skal opstår fordi indsugningsluften presses igennem venturien i karburatoren og hastigheden på luftstrømmen øges, er simpelthen forkert.
http://motorlexikon.de/?I=2075 'desværre' på tysk.

Og ved isdannelsen i insugningen bliver blendingsforhold mellem benzin og luft faktisk højere. Det kan man godt se på tændrørerne. De bliver nemligt sorte.

Jeg har lige læst, at B18 motorer kan stiiles om til vinterkørsel. Så insugningen bliver varmet op for at ungå isdannelse. Alle Volvomotorer med Strombergkabrator har lukkede luftfiltere. Det er så B18A og B20A.
hilsen
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger

Hold da op

Indlægaf Klågem » tors nov 22, 2007 21:57 pm

Hold da op en ordenlig omgang pladder/snak der kan blive lavet pga en bruger der har brug for hjælp.
I har alle sammen ret.. En bil skal plejes og vedligeholdes for at være på toppen.
ventiler skal justeres på de gamle motore...
Tændningen skal efterses... og bla bla bla..
Hvis nu Carsten først tager den billige løsning (25kr for en sprit på tanken) og ser om det nu hjælper på hans problem.. Så er det jo nok ikke andet end is... Hvis nu det ikke hjælper.. Så kan vi tage den derfra Tændning ventiler U name it :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf VolvoSport » tors nov 22, 2007 22:03 pm

Halløj du. Det er fint. Men jeg har altså også ret.

http://www.sacskyranch.com/crbice.htm:

Og der findes altså ingen omstilling til vinterkørsel på en Volvo Amazon fra 1966 med B18A, lige meget hvad du så end har læst.
Det er simpelthen løgn og latin.
Jeg har haft 7 Amazoner alle årgang 1966-67 og der findes INGEN omstilling på luftfilterne. Men det gør der på Volvo 140serien, men det er jo altså en Amazon Carsten har problemer med.

Nu gider jeg ikke diskutere det pis længere. Og jeg vil ikke beskyldes for at komme med urigtige oplysninger.

Fra Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Rolig nu

Indlægaf Klågem » tors nov 22, 2007 22:16 pm

Rolig nu.. Pas på helbredet.. Så mere eller mindre ret.. Er du så tilfreds.
Jeg har sgu heller ikke læst det så nøje så jeg havde overset det med omstilning af luftfilteret... Så undskyld.. Tør dine øjne og fald lige lidt til ro igen... Og du har sikkert ret i at Carsten forlængst har opgivet at læse alt det bræk som i har skrevet.. Jeg har fulgt med de sidste par dage. Men ikke orket at læse det.....
idag tog jeg mig sammen og lynlæste det-- og hvad er resultatet... VRÆL :evil:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´