Hvilken motor olie er den beste

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf oakey » man okt 08, 2018 16:06 pm

Hej Ferdinand (og naturligvis hej til alle andre),

Hvem har udført denne test du omtaler og hvem har betalt for testen?
Det er altid sundt at have en smule kritisk sans når man modtager informationer.
--
Du skriver, i uddrag: '...Men har set nogle belastningsprøver udført for øjnene af mig..'.
Vil det sige at du var tilstede ved testen?
Hvis ja, hvor testen blev udført og hvem udførte testen?
Var disse personer accrediteret eller ansat i et godkendt testinstitut (f.eks.: Fraunhofer) eller testfirma (f.eks.: DEKRA eller TÜV), eller evt. UL?
--
I den ene ende er oliebranchen en økonimisk stormagt der anvender alle midler for at deres produkter skal blive solgt.
I den anden ende er der nogle få, som f.eks. medlemmerne af Volvosnak (og tilsvarende fora) der forsøger at forstå og finde de bedste produkter til deres biler, - lige meget om det er motorolie, reservedele, hele biler eller andet.
-
På topdækslet af mine Volvo'er (se min avatar) har der altid stået: 'Castrol'.
Der er ingen tvivl om at Volvo og Castrol har indgået en fræk aftale for mange år siden.
Alligevel har jeg siden min første Volvo i 1986 brugt Castrol Oil af den rigtige type og den bedste kvalitet.
Når olieskraberingen alligevel groede fast på min 240 / 2.3 / 1988 ved 270.000km var det fordi drænhullerne i stemplerne var for små, - det var ikke oliens skyld. Det er en kendt fejl på nogle af de røde motorer...
-
Nuvel, - i sidste ende bliver vi alle fyldt med reklame-pis og til gengæld modtager vi kun få verificerede facts.
Man skal tænde for tænkehatten før man accepterer alt det vi bliver bliver præsenteret for som fastslået sandhed på messer, på nettet, i TV, balde og i andre medier.
Der er rigtig mange der omgår sandheden med uforsigtighed (lyver) for at tjene penge.
--
Jeg har arbejdet i industrien som ingeniør i rigtig mange år.
Når jeg undervejs har hørt noget der lyder

Jeg håber det ovenstående giver forstand.

Alle kommentarer er velkomne, - jeg får sikkert tæsk :-).

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf rene7105 » man okt 08, 2018 18:43 pm

Står os castrol på min dæksel og det stod der også på min VW passat TDI. Og på min Honda VFR 800 motorcykel

Personlig kan jeg godt lige Shell helix olie.

Kan i huske den reklame med mobil 1 olie hvor de hældte den og en anden ukendt (almindelige) motor olie på en stegepande hvor mobil1 for blev brun og den anden blev sort og kogt og der var formel1 i baggrunden og mobil1 sælges i harld Nyborg. . Tænk de ikke noget længere hahaha
S60 2.5t 07 . Børne container
850 2.0 1996 markræser
VW Lupo 1.2 Tdi 3L til og fra job :)

Hex- V2 vcds
rene7105
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør aug 11, 2018 15:56 pm
Geografisk sted: Skive 7800

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf rene7105 » man okt 08, 2018 18:46 pm

Som barn skulle jeg have den olie når jeg blev stor hehe. Men det har sku ikke været sådan
S60 2.5t 07 . Børne container
850 2.0 1996 markræser
VW Lupo 1.2 Tdi 3L til og fra job :)

Hex- V2 vcds
rene7105
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør aug 11, 2018 15:56 pm
Geografisk sted: Skive 7800

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ulrik Friis » ons okt 10, 2018 2:33 am

I forlængelse af Oakey's epistel om olie vil jeg lige tilføje, at konkurrencen i oliebranchen stort set ikke eksisterer. Alt er styret af ganske få aktører, og fremstillingen af benzin, diesel og smøremidler er centraliseret. De forskellige selskabers tankbiler fylder tankene fra de samme haner på raffinaderierne. Nu har 4K overtaget de fleste benzintanke herhjemme, bla. Shell tankene selvom der stadig står Shell på skiltene.

Mht. smøreolie er det det samme. Jeg har aldrig hørt om Pay-Back olie tidligere, men mon ikke når man dykker ned under overfladen og undersøger, hvem der i sidste ende ejer firmaet, at så dukker de kendte aktører op? Jeg vil kalde det pseudo-konkurrence. Pay-Back Danmark er et anpartsselskab, som antageligt er et franchise af Pay-Back i Sverige. Og de har et samarbejde med Schaeffer's Oil i St. Louis, Missouri, USA.

Fremstillingen af motorolie er en kompliceret affære med behandlingen af råolien eller base-stock og tilsætningen af additiver. Kemien er kompleks, og det er ikke noget nogen bare kaster sig ud i at fremstille. Hele fremstillingsprocessen foregår på de samme fabrikker men markedsføres med forskellige navne.

Og lige en sjov detalje: Syntetisk olie skulle angiveligt være kunstigt fremstillet olie. Men efter en retssag hvor Mobil sagsøgte Castrol vedr. definitionen på Synthetic olie, har American Petroleum Institute (API) fjernet alle henvisninger til syntetisk i deres beskrivelser af standarder med bemærkningen om, at "Full Synthetic" ikke længere er en målbar kvalitet men et markedsføringsudtryk.

Men "syntetisk" olie er stadig den bedste olie :)
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf rene7105 » ons okt 10, 2018 8:03 am

Ulrik Friis skrev:I forlængelse af Oakey's epistel om olie vil jeg lige tilføje, at konkurrencen i oliebranchen stort set ikke eksisterer. Alt er styret af ganske få aktører, og fremstillingen af benzin, diesel og smøremidler er centraliseret. De forskellige selskabers tankbiler fylder tankene fra de samme haner på raffinaderierne. Nu har 4K overtaget de fleste benzintanke herhjemme, bla. Shell tankene selvom der stadig står Shell på skiltene.

Mht. smøreolie er det det samme. Jeg har aldrig hørt om Pay-Back olie tidligere, men mon ikke når man dykker ned under overfladen og undersøger, hvem der i sidste ende ejer firmaet, at så dukker de kendte aktører op? Jeg vil kalde det pseudo-konkurrence. Pay-Back Danmark er et anpartsselskab, som antageligt er et franchise af Pay-Back i Sverige. Og de har et samarbejde med Schaeffer's Oil i St. Louis, Missouri, USA.

Fremstillingen af motorolie er en kompliceret affære med behandlingen af råolien eller base-stock og tilsætningen af additiver. Kemien er kompleks, og det er ikke noget nogen bare kaster sig ud i at fremstille. Hele fremstillingsprocessen foregår på de samme fabrikker men markedsføres med forskellige navne.

Og lige en sjov detalje: Syntetisk olie skulle angiveligt være kunstigt fremstillet olie. Men efter en retssag hvor Mobil sagsøgte Castrol vedr. definitionen på Synthetic olie, har American Petroleum Institute (API) fjernet alle henvisninger til syntetisk i deres beskrivelser af standarder med bemærkningen om, at "Full Synthetic" ikke længere er en målbar kvalitet men et markedsføringsudtryk.

Men "syntetisk" olie er stadig den bedste olie :)


Hej Ulrik god læsning. Jeg ved intet hvor olie kommer fra .
Men hvor kommer så iqx fra Thansen så fra? Det vi kalder
raffineret spildolie hehe og hvad køre du selv på.
Men hvis det er det samme olie hvorfor er eks zink indholdet så forskellige . Det er zinken der er god til beskyttelse mod slid men ikke god til katten det kan den ikke lig. Olien er måske den samme med forskellige hva de ellers putter i?
S60 2.5t 07 . Børne container
850 2.0 1996 markræser
VW Lupo 1.2 Tdi 3L til og fra job :)

Hex- V2 vcds
rene7105
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør aug 11, 2018 15:56 pm
Geografisk sted: Skive 7800

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Kingo » ons okt 10, 2018 8:19 am

Her er der nogen der nørder med olie https://www.bobistheoilguy.com/forums/u ... p?ubb=cfrm
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ulrik Friis » ons okt 10, 2018 16:46 pm

Jeg er ikke expert i olie, men jeg ved nok om det til at skille skæg fra snot. Raffineringen af råolien giver forskellige "udtræk" afhængig af hvordan man behandler råolien, men opvarmning til forskellige niveauer er en del af denne proces. I raffineringen af råolien udskilles nafta, jet brændstof, let brændstof (benzin, gas), tungt brændstof (diesel) og fuel olie (til skibe og kraftværker). Man laver smøreolier af fuel olie.

Motorolien virker ved at der dannes en hinde mellem de bevægelige dele. Denne smørehinde sørger for at metal ikke gnider mod metal. Hvis først det begynder at ske kan man vinke farvel til den motor. Det afgørende for moderne motorer er hvor snævre tolerancer man kan have og om olien kan danne sin smørehinde i de små tolerancer.

Med den syntetiske olie er man nået så langt med fremstillingen af oliemolekylerne, at de er tilstrækkeligt små, stærke, seje og lange nok til at udføre jobbet. Og additiverne bliver ikke udskilt af olien, hvorfor serviceintervallet kan sættes op til 30.000 km.

Før den syntetiske olies fremkomst brugte vi mineralsk olie. Især i USA solgte man olien "ren", dvs uden additiver. Derfor opstod der et stort marked for additiver, som man så tilføjede olien. De mineralske olier udskiller additiverne over tid og ved brug, så derfor var olieskiftintervallerne kortere.

Anvender man den bedste syntetiske olie kan man godt nøjes med at skifte ved 30.000 km, personligt har jeg ikke lyst til at køre mere end 20.000 km. Og jeg kører med Castrol A5/B5 0w-30.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ferdinand » ons okt 10, 2018 21:22 pm

Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.

Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).
Ferdinand

Volvo V70 D5 2002 & 2003
Volvo 144S 1967
Range Rover 4.6 HSE 2000
BMW Z3 Roadster 2002
Citroën Xsara Hdi 2001 & 2003
Brugeravatar
Ferdinand
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: søn apr 15, 2012 10:11 am

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf rene7105 » ons okt 10, 2018 22:04 pm

Ferdinand skrev:Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.

Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).


Jeg ville rigtig gerne se den hvis du vil sende den til mig på mail eller andet
S60 2.5t 07 . Børne container
850 2.0 1996 markræser
VW Lupo 1.2 Tdi 3L til og fra job :)

Hex- V2 vcds
rene7105
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør aug 11, 2018 15:56 pm
Geografisk sted: Skive 7800

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ferdinand » man okt 15, 2018 17:33 pm

rene7105 skrev:
Ferdinand skrev:Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.

Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).


Jeg ville rigtig gerne se den hvis du vil sende den til mig på mail eller andet


Jeg har prøvet at konvertere til diverse formater, men intet dur :evil:

Tilgengæld har jeg fundet en video på youtube, hvor der laves samme test:

https://youtu.be/DFINuKCVgEE
Ferdinand

Volvo V70 D5 2002 & 2003
Volvo 144S 1967
Range Rover 4.6 HSE 2000
BMW Z3 Roadster 2002
Citroën Xsara Hdi 2001 & 2003
Brugeravatar
Ferdinand
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: søn apr 15, 2012 10:11 am

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Carstens60 » man okt 15, 2018 20:29 pm

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Jeg har en s 60 140 hk altså uden turbo, og jeg mener da at serviceintervallerne er 20000 km. så er der forskel på turbo og ikke turbo, eller er det bare for en sikkerhedsskyld. Skifter i også oliefilter for hver 10000 km.
Hilsen den overlykkelige Volvo ejer :D
Nuværende biler
Volvo s60 2007
VW cheer up 2013
--------------------------------------------------
Andre gode biler
ford Mondeo 2,5 v6 årg. 2006
Mazda 323 F 1,6 årg. 1991
Ford Cortina 1600 gt årg. 1967
Carstens60
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør sep 08, 2018 23:08 pm
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ferdinand » man okt 15, 2018 23:53 pm

Carstens60 skrev:Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Jeg har en s 60 140 hk altså uden turbo, og jeg mener da at serviceintervallerne er 20000 km. så er der forskel på turbo og ikke turbo, eller er det bare for en sikkerhedsskyld. Skifter i også oliefilter for hver 10000 km.
Hilsen den overlykkelige Volvo ejer :D


Skifter filter hver gang, uanset hvor langt jeg har kørt på olien.
Ferdinand

Volvo V70 D5 2002 & 2003
Volvo 144S 1967
Range Rover 4.6 HSE 2000
BMW Z3 Roadster 2002
Citroën Xsara Hdi 2001 & 2003
Brugeravatar
Ferdinand
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: søn apr 15, 2012 10:11 am

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf jantt » tirs okt 16, 2018 8:46 am

Jeg bruger ELF evolution 900 SXR 5w40 og skifter altid filter samtidig (en gang om året ca 10.000 km)
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf gälleryd » tirs okt 16, 2018 14:50 pm

Jeg bruger Castrol eller Mobil, af 2 grunde, jeg har lige nu 7 biler, og at jeg giver ca 1000 skr for 20 liter, og det er fuldsyntesisk, og har brugt det i snart 20 år og körer max 10.000 km, eller max 1 år på samme olie, undtagen min Toyota Tundra, og min Jeep, de bliver skiftet ved max 5000 km, da de bliver brugt hårdt og voldsomt i skoven :D , og klart bliver der byttet oliefilter samtidig.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf rene7105 » tors okt 18, 2018 10:05 am

Ferdinand skrev:
rene7105 skrev:
Ferdinand skrev:Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.

Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).


Jeg ville rigtig gerne se den hvis du vil sende den til mig på mail eller andet


Jeg har prøvet at konvertere til diverse formater, men intet dur :evil:

Tilgengæld har jeg fundet en video på youtube, hvor der laves samme test:

https://youtu.be/DFINuKCVgEE


Vil nok mere overveje payback næste gang . Men troede de satte dem og andre olie under kog .men dette viser jo lav friktion Nice og tak for deling
S60 2.5t 07 . Børne container
850 2.0 1996 markræser
VW Lupo 1.2 Tdi 3L til og fra job :)

Hex- V2 vcds
rene7105
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør aug 11, 2018 15:56 pm
Geografisk sted: Skive 7800

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster