Vær glad for at Volvos D5 er så solid som tilfældet er. Det er ikke alle biler som overlever den behandling
.
Forhåbentlig var det på et rullefelt? Prøven skal nemlig foretages ved max belastning, ikke max omdrejninger.
Men faktisk har synsassisten ladet din Volvo slippe nådigt. Jeg har læst andre steder, at EU-forordningen kræver 6 fuldgas-prøver og max 2 må overskride grænseværdierne.
Det er bestemt ikke en hensigstmæssig behandling af ældre dieselmotorer. Men man kan selv gøre noget for at moderere påvirkningen. Kør bilen grundsigt varm inden syn og bed synsmanden starte med emmisionstesten så den bliver foretaget med varm motor.
Nogen ejere lægger kunstige omdrejningsbegrænsere ind på deres diesel-biler. Men den går ikke altid. Synshallerne har angiveligt specifikationer på, hvor hastigt de forskellige motorer skal snurre, og ligger max opnåelige omdrejninger væsentligt under denne værdi kan bilen ikke testes, og derfor ej heller synes
.
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler
... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde
Denne synspraksis er endnu en årsag til, at vores næste bil formentlig bliver en benzin-hybrid. Hvis bare ikke Volvo's var så sindsygt dyre!