Side 1 af 1

Forureningstest ved syn

Indlæg: man okt 22, 2018 18:50 pm
af olemedV70
Jeg har lige haft min 2003 D5 163Hk til syn. synsassisttenten trampede speederen i bund og holdt den der mens motoren gik med 5000 Rpm, i toppen af det røde felt - eller også kunne den ikke viser flere. Har bilen omdrejningsbegrænser ? Da jeg spurgte ham sagde han at reglen var at motoren skulle gå med topomdrejninger i et sekund med fuld gas. Er dette virkelig rigtigt, med en bil som har kørt 430000. Ved tidligere syn har de holdt ved 4500 Rpm, jeg har selv overværet dem.

Hvad siger de kyndige her ??

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man okt 22, 2018 19:21 pm
af Koldstart
Vær glad for at Volvos D5 er så solid som tilfældet er. Det er ikke alle biler som overlever den behandling :evil: .

Forhåbentlig var det på et rullefelt? Prøven skal nemlig foretages ved max belastning, ikke max omdrejninger.

Men faktisk har synsassisten ladet din Volvo slippe nådigt. Jeg har læst andre steder, at EU-forordningen kræver 6 fuldgas-prøver og max 2 må overskride grænseværdierne.

Det er bestemt ikke en hensigstmæssig behandling af ældre dieselmotorer. Men man kan selv gøre noget for at moderere påvirkningen. Kør bilen grundsigt varm inden syn og bed synsmanden starte med emmisionstesten så den bliver foretaget med varm motor.

Nogen ejere lægger kunstige omdrejningsbegrænsere ind på deres diesel-biler. Men den går ikke altid. Synshallerne har angiveligt specifikationer på, hvor hastigt de forskellige motorer skal snurre, og ligger max opnåelige omdrejninger væsentligt under denne værdi kan bilen ikke testes, og derfor ej heller synes :( .

Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?

Denne synspraksis er endnu en årsag til, at vores næste bil formentlig bliver en benzin-hybrid. Hvis bare ikke Volvo's var så sindsygt dyre!

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man okt 22, 2018 20:08 pm
af olemedV70
Tak for svaret.

Den var heldigvis varm, den havde kørt 100 km på motorvej, stået 20 min, og så kørte han en ( efter eget udsagn frisk ) tur 5 min først.

Rullefelt - nej det var fuld gas i neutral . Den fik dog alvorligt forværret en lille fejl den havde, se den anden tråd jeg oprettede.

Hilsen Ole

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man okt 22, 2018 21:34 pm
af Volvo4life
Jeg har ladet mig fortælle at man ikke udførte den test på D24TIC med aut gear da det smadrede gearkassen. Der skulle ligge noget info fra volvo på dette som skulle fremvises ved syn. Kan godt se problemet med det type gearkasse, men tror man skulle gøre det nogle gange før den stod af.

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: fre nov 09, 2018 23:12 pm
af Klågem
Røggastest tages ved fuld gas. Med varm motor.
Ikke ved Max belastning da den så vil ryge mere.
Med de gamle automatgear. (aw35-55) skal de stå i neutral og IKKE i p.
Jeg tager røggas 1 gang hvis den er i orden.
Hvis ikke så flere gange. Falder den ikke mærkbart efter 3 forsøg. Er det en ommer. Falder den ved hvert forsøg. Så gør jeg det Max 6 gange. (det er for at hjælpe Kunden) for typisk er fejlen at folk aldrig har haft luftet bilen. Og så er motoren ved at blive kvalt i sit eget lort (sod)
Ud over det står det i typegodkendelsen hvor mange omdr. Testen skal tages ved.

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: søn nov 11, 2018 11:56 am
af Koldstart
Klågem: Super indlæg med faglig tyngde :)

Klågem skrev:...Ud over det står det i typegodkendelsen hvor mange omdr. testen skal tages ved.


Kunne være interessant at læse, hvor mange omdrejninger vores egen motor skal dreje når testen tages. Nogen som ved, om man hente sin bils typegodkendelse (med emissionstest-angivelse) et sted på nettet? Helst ud fra stelnr eller nummerplade.

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man nov 12, 2018 1:10 am
af olemedV70
Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet.

Hilsen Ole

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man nov 12, 2018 1:10 am
af olemedV70
Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet.

Hilsen Ole

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man nov 12, 2018 1:10 am
af olemedV70
Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Så skal han heller ikke holde speederen i bund i et sekund mens motoren løber 5000 rmp, oven i købet mens den står i park.

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet. Kan man drage ham til ansvar Klågem ?

Hilsen Ole

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: man nov 12, 2018 22:53 pm
af Klågem
olemedV70 skrev:Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Så skal han heller ikke holde speederen i bund i et sekund mens motoren løber 5000 rmp, oven i købet mens den står i park.

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet. Kan man drage ham til ansvar Klågem ?

Hilsen Ole

Det er på de gamle gearkasser (dem som ligger i 240 og 740 samt 940) at den skal stå i neutral.
Du kan ikke klatre synsmanden for det. For der står at man skal give bundgas.
Man kan hjælpe Kunden hvis røggassen er for høj, ved at lette gassen til de 4500 omdr.
Springer en motor i luften under testen. Så er det faktisk "bare" ærgerligt, da den så ikke har været i orden.
Motoren har begrænser som sørger for at den ikke får for mange omdr.
Hylen fra din turbo tror jeg mere stammer fra en utæthed imellem turbo og indsugning. Typisk et flækket plastrør under motoren. Eller intercooleren.
Jeg tvivler på at du får noget ud af at brokke dig. Da der står sort på hvidt hvordan testen skal laves.

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: tirs nov 13, 2018 8:26 am
af Volvo4life
Klågem skrev: Det er på de gamle gearkasser (dem som ligger i 240 og 740 samt 940) at den skal stå i neutral.

Det er zf4hp22 kassen. Kan ikke finde vejledningen fra Volvo, men en søgning på google gav vejledning om at test ikke må udføres hvis den har været i D eller R først og at bilen skal have været slukket et par minutter inden test.

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: tirs nov 13, 2018 9:11 am
af Shadows
Koldstart skrev:
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?


Hvem faen bruger også A+ ???
Når man ser på alle deres offentlige udmeldinger er det tydeligt at de ikke har billisternes interesse, men kun statens, som hellere vil kassere alle gamle biler så vi kan betale nye regafgifter igen. Samt for A+ at sikre en indtjening på et omsyn.

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: tirs nov 13, 2018 9:55 am
af Klågem
Shadows skrev:
Koldstart skrev:
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?


Hvem faen bruger også A+ ???
Når man ser på alle deres offentlige udmeldinger er det tydeligt at de ikke har billisternes interesse, men kun statens, som hellere vil kassere alle gamle biler så vi kan betale nye regafgifter igen. Samt for A+ at sikre en indtjening på et omsyn.

Haha. A+ er de gamle konger fra bil inspektionen

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: tirs nov 13, 2018 11:20 am
af Shadows
Klågem skrev:
Shadows skrev:
Koldstart skrev:
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?


Hvem faen bruger også A+ ???
Når man ser på alle deres offentlige udmeldinger er det tydeligt at de ikke har billisternes interesse, men kun statens, som hellere vil kassere alle gamle biler så vi kan betale nye regafgifter igen. Samt for A+ at sikre en indtjening på et omsyn.

Haha. A+ er de gamle konger fra bil inspektionen


Læg mærke til at de også altid bor i Bil inspektionens gamle lokaler. Ånden ligger i bygningerne :mrgreen:

Re: Forureningstest ved syn

Indlæg: fre nov 16, 2018 18:38 pm
af Ulrik Friis
Man bliver sgu så klog af at læse Volvosnak.