Hvordan ser man om en syncromesh er slidt?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvordan ser man om en syncromesh er slidt?

Indlægaf Peter_C » man nov 05, 2018 11:47 am

Hej Volvosnak

Jeg er, for første gang nogensinde, gået i gang med at renovere en gearkasse (godt nok til rallybilen, men jeg tænker at spørgsmålet er generelt og kan overføres direkte til Volvoer)

Jeg har ikke selv kørt med den så jeg kender ikke standen andet end hvad jeg fysisk kan se på dimserne jeg piller ud af den.
Lejerne larmer og bliver skiftet, men hvad kigger man efter på en syncromesh?
Jeg har fundet nogle billeder på nettet hvor syncromeshskiverne er helt eksede og slet ikke kan ligge an nede i "skålen" og så kan jeg godt regne ud at den er slem, men det er ikke tilfældet her.

Visuelt kan jeg ikke se at der er nogle problemer ... men så igen, når jeg ikke ved hvad jeg skal kigge efter kan det jo også være svært :-)

Er der nogle der har tips/tricks eller bare hints så hører jeg gerne om det.

MVh Peter

P.S. JA jeg kunne få en proff. gearkasse-smed til at lave den, men hvad ville det sjove være ved det? ;-)
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Hvordan ser man om en syncromesh er slidt?

Indlægaf Claus » man nov 05, 2018 23:58 pm

På indersiden af syncromeshen er der nogle rillerne er de riller som bremser tandhjulene så de køre samme hastighed når skiftet sker. Så rillerne bliver slidt.
Det er lidt svært at beskrive men når man står med dem er det til at forstå.
Men hvis du renoverer så skift dem ud under alle omstændigheder, det er surt at stå en gearkasse der knorrer i skiftet..
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Hvordan ser man om en syncromesh er slidt?

Indlægaf Peter_C » tirs nov 06, 2018 15:09 pm

Men hvis du renoverer så skift dem ud under alle omstændigheder, det er surt at stå en gearkasse der knurrer i skiftet..

Du har ret, men jeg er "on a budget" forstået på den måde at jeg nødig vil kaste flere tusinde kroner efter nye dele hvis dem jeg har virker.
(så mange præmiepenge er der heller ikke i amatør-rally :-D )

Billedet jeg talte om er her. Den har det jo tydeligvis ikke godt :-)
https://farm9.staticflickr.com/8423/781 ... eac9d3.jpg

Dem jeg har pillet ud er dog pæne og ikke bøjede. Ej heller misfarvede (hvis DET ellers er en indikator for noget?)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Hvordan ser man om en syncromesh er slidt?

Indlægaf oakey » ons nov 07, 2018 12:25 pm

Hej Peter,

Jeg har ledt (på Google) efter 'synchromesh wear' og fundet en video der måske kunne hjælpe:
https://www.youtube.com/watch?v=MXsRfbOiBhE
Forsøg selv med søgning efter 'synchromesh wear', 'synchromesh ring' eller måske bare 'synchromesh'.

Jeg håber det ovenstående hjælper.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 807
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster