xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf bredgade151 » tors nov 22, 2018 20:38 pm

Hej.
Jeg har en volvo xc90 2007 d5 185 hk, den går i nødprogram når temp er under 3-4 gr.
fejlen lyder på luftmassemåler
det er bare mærkligt at over 4 gr. køre den uden fejl, men lige sp snart det bliver lidt koldt bum så er den der.
der er skiftet brændstoffilter..
Volvo XC90 185 2007 aut.

Tidliger.

Volvo v70 2,4 170
Volvo 850 2,5 140
bredgade151
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs jul 19, 2016 18:35 pm

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf Klågem » tors nov 22, 2018 22:28 pm

Få kontrolleret dine gløderør
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf bredgade151 » fre nov 23, 2018 10:40 am

Jeg har skiftet gløderør, jeg vil måle ledningerne ud der går der til for at se om der er noget galt der.
det sjove er at den går i felt når den er halv varm, altså ikke lige når den bliver startet.
Volvo XC90 185 2007 aut.

Tidliger.

Volvo v70 2,4 170
Volvo 850 2,5 140
bredgade151
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs jul 19, 2016 18:35 pm

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf Klågem » lør nov 24, 2018 0:44 am

bredgade151 skrev:Jeg har skiftet gløderør, jeg vil måle ledningerne ud der går der til for at se om der er noget galt der.
det sjove er at den går i felt når den er halv varm, altså ikke lige når den bliver startet.

Stikkene på gløderørerne har tit dårlig forbindelse.
Evt en temp måler.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf bredgade151 » søn nov 25, 2018 14:51 pm

hej.

Så har jeg tjekket ledningerne og stikkene til gløderør de måler ens 0.001 ohm.
jeg har tjekket og renset stikket til boost sensor det eneste jeg tænkte over er at en lille sensor der sidder der i sidder meget løs (skal den mon det)
Jeg tjekkede med vida og den har lavet en fejl på et tidspunkt på boost sensoren, jeg tror jeg prøver og skifte den.
når den går i nødprogram sker det tit når man køre ca70-80 stykker og er drift varm, holder speederen helt stille, og så trykke som på et rådden æg bom motorservice påkrævet...
så her luftmassemåleren kaldt alarm ifølge vida.
er ved at være lidt træt af det :(
Volvo XC90 185 2007 aut.

Tidliger.

Volvo v70 2,4 170
Volvo 850 2,5 140
bredgade151
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs jul 19, 2016 18:35 pm

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf Klågem » søn nov 25, 2018 22:29 pm

Boostsensoren?
Du mener den i bunden af intercooleren.
Hvad med armen til dit hvirvelspjæld?
Sidder den på?
Den sidder i toppen lige bag ved servopumpen.

Min første tanke efter din beskrivelse er partikelfilteret.
Men så havde vida skrevet det.
(partikelfilter kommer ved ca 300k km
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf bredgade151 » man nov 26, 2018 14:41 pm

Jeps den i intercooleren.
Swirl armen sidder som den skal.
Modtrykket i partikelfilter er super fin 4 hPa
Den har aldrig skrevet noget ang partikelfilter.
Vida forslår selv at der kan være fejl i sensoren i intercooleren eller knastaksel sensor
Syndes bare det er mærkeligt at det er udendørs temp der afgøre om den laver fejl.
Volvo XC90 185 2007 aut.

Tidliger.

Volvo v70 2,4 170
Volvo 850 2,5 140
bredgade151
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs jul 19, 2016 18:35 pm

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf KajXC90 » tirs nov 27, 2018 11:51 am

Hej Bredgade151.
Min - som er helt magen til din - gør nøjagtigt det samme som din: Sætter den gule lampe godt en kilometer efter koldstart på vej mod 80km/t og halvt driftsvarm.
Fejlen går væk efter ca. 5 starter, men kommer igen under samme forhold.
Anbefalinger på dette forum, fik mig til Volvo Genbrug i Hvidovre her til morgen: Testen viste, at luftmassemåleren giver værdier, der afviger for meget til norm, sagde mekanikeren.
Stikket renset, koder nulstillet.
I morgen tidlig sætter den garanteret koden igen og så er aftalen at jeg kører til Hvidovre og får skiftet luftmassemåleren.
Jeg gætter på den er snasket til og kunne renses til nogenlunde pålidelig, men problemfri drift er vigtigt, så der kommer nok en ny på.

p.s.: Jeg har kørt uden virksom hvirvelspjæld arm i næsten 200000 km uden at få fejlkode.(akslen er knækket, der hvor armen kommer ud af topdækslet).
Og det er jeg glad for at man kan, for det er vist dyrt at ordne.
V.h. Kaj
XC90 D5 aut. 2007
KajXC90
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jan 07, 2014 23:41 pm
Geografisk sted: Skibinge pr. 4720 Præstø

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf bredgade151 » tirs nov 27, 2018 13:47 pm

Hej kaj

Ja det lyder nogenlunde ens. Min går dog i (motorsystem servic påkrævet),jeg har Vida så kan selv fjerne det igen og igen og igen
Udover det så er det ens. Håber det hjælper med din mht. Luftmassemåler.
Vil du giver en melding om det virker, for så tror jeg også jeg vil prøve og skifte den.
På forhånd tak
Mvh. Christian.
Volvo XC90 185 2007 aut.

Tidliger.

Volvo v70 2,4 170
Volvo 850 2,5 140
bredgade151
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs jul 19, 2016 18:35 pm

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf bredgade151 » tors nov 29, 2018 17:05 pm

Fik idag sat vida til ved kold bil, udetemp 4gr. maf viste -3.7 gr tmap viste 70.26 gr.
Så jeg håber at det hjælper når jeg får den nye map sensor.
Men hvad med at maf viser cirka 8 gr fejl er det et problem

mvh. Christian
Volvo XC90 185 2007 aut.

Tidliger.

Volvo v70 2,4 170
Volvo 850 2,5 140
bredgade151
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs jul 19, 2016 18:35 pm

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf KajXC90 » ons dec 05, 2018 13:07 pm

Min tændte den gule trekant i morges - igen under opvarming / kørsel med let belastning og før normal drifttemperatur var nået.
Denne gang tøvede den lidt på trækkraften ...... som ved et tøvende gearskift...... og så kom lampen.
Jeg ringede til VolvoGenbrug, men de var dælme ikke meget for blot at gå i gang med at skifte luftmassemåleren, selv om det skulle vise sig (igen) at den er den fejlkode der opstår.
Man havde netop brugt 10 timer på en anden kundes bil med lignende fejl, skiftet luftmassemåleren, men samme fejl genopstod. Kunden fik ingen regning - super fair - men jo heller ikke en løsning.
Jeg har søgt diverse fora og mistanken er nu til den tryk/temperaturføler, som sidder efter intercooleren. Det ser ud til, at den kan være snasket helt til i oliegrums.
Iøvrigt ser det ud til at være ret almindeligt forekommende, at den siger fejl på luftmassemåler, men fejlen genopstår på trods af ny luftmassemåler.
Jeg håber Keld Hansen i Frederikssund kan hjælpe.
Fif eller erfaringer ??
V.h. Kaj
XC90 D5 aut. 2007
KajXC90
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jan 07, 2014 23:41 pm
Geografisk sted: Skibinge pr. 4720 Præstø

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf KajXC90 » ons dec 12, 2018 19:15 pm

Update:
Udlæsningen af fejlkoder viste for lavt signal fra luftmassemåleren. Det blev ikke Frederikssund, men min trofaste mekaniker i Haslev, :oops: som så fik opgaven med at få koden væk igen og sætte ny (Bosch) luftmassemåler på.
Så kørte den fint....... til i morges, hvor det var 3gr. "varmt" og den igen tændte den gule trekant ..... og under samme omstændigheder som før.
Denne gang gav jeg lidt gas omkring de 80 ved en svag stigning på landevejen. Den reagerede ikke på speedertrykket, så jeg trykkede den i bund og slap den helt og trykkede igen. SÅ var alle 185 trukket af stalden og vi kom afsted. Og så tændte den gule lampe.
Hos mekanikeren viste den for højt signal fra luftmassemåleren denne gang. Altså den nye 3000 kroners luftmassemåler. :twisted:

Er det sådan at bilen tilpasser sig et gradvist lavere og lavere signal fra luftmassemåleren ind til måleværdien til sidst falder helt ved siden af en grænseværdi ?
Skal den "hukommelse" slettes, så bilen ikke synes signalet fra den nye luftmassemåler er for højt ?

Jeg har hørt om "logger", som et veludrustet Volvo-værksted kan sætte i bilen, så man kan se diverse sensor og aktuator-værdier fra det tidspunkt, hvor den sætter fejlkoden.
Er det en skrøne ?

V.h. Kaj
XC90 D5 aut. 2007
KajXC90
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jan 07, 2014 23:41 pm
Geografisk sted: Skibinge pr. 4720 Præstø

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf Kingo » tors dec 13, 2018 13:09 pm

Prøv evt at læs denne: https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 22962.html

I den - og andre - taler de om at man skal kontrollere de hydrauliske motorophæng ( og slangerne til)
Skift også dieselfiltret for en god ordens skyld...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 17, 2018 19:39 pm

Har en XC90er hydrauliske motorophæng? Er de ikke vacuumstyret?

Hvis det har noget med vacuum at gøre, skal turbo ventilen ses efter, (den er vacuum styret) og slanger med turbotryk skal ses efter. Som jeg læser beskrivelsen af problemet, er der ubalance i det MAFen måler og det der sker efter turboen.

Og hvis motorophængene er vacuum regulerede, skal de tjekkes for tæthed. Nu har jeg ikke helt styr på en 185 hk udgave, den er ldi forskellig fra min. Men hvis motorophængende fungerer på samme måde, så sidder der en vacuum ventil, som åbner for vacuum ophængende ved 1000 o/m og derunder. Altså skal den være lukket over 1000 o/m. Vacuumet styrer turboens tryk, og hvis der er ubalance i disse systemer kører den a h til.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: xc90 2.4 d5 185 hk nødprogram i koldt vejr

Indlægaf KajXC90 » ons dec 19, 2018 13:04 pm

Mange tak for de gode praj.

Det blev ca. 3700 for MAF og MAP-sensor, fejludlæsning og montering.
Jeg har nu 6 morgenture fra kælderkold til driftsvarm under identiske køreforhold, hvor den ikke tændte den gule servicelampe og skrev "motorsystem service påkrævet".
Den trækker perfekt og virker lidt mere kvik på speeder-respons. Jeg krydser fingre.

Jeg har overvejet om vi har "skudt budbringeren" og skiftet følere, der passer deres arbejde og blot giver besked om forhold, der faktisk ligger uden for tolerancerne.

Kommer den igen, er det lækage-søgning på vakuum til motorophæng og på tryksiden både revnet intercooler og slanger/samlinger vi kigger på.
Og så er det jo også "in your face", at akslen til hvirvelspjældene er knækket helt af, der hvor den kommer ud af topdækslet på turbotryk-siden....hvor meget ladetryk siver ud dér ?
Dertil kommer jo nok, at vi får af og til ret kaotiske trykmålinger fra en indsugning, hvor det ene sæt indsugningsventiler får luft eller ikke - helt "som vinden blæser". Flere fakturaer venter forude......

V.h. Kaj
XC90 D5 aut. 2007
KajXC90
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jan 07, 2014 23:41 pm
Geografisk sted: Skibinge pr. 4720 Præstø

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster