Kølervæske ???

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kølervæske ???

Indlægaf tomn146 » søn dec 23, 2018 16:32 pm

skal have skiftet kølervæske på min s60 2,4 140 hk fra 2002 og kan ikke finde ud af hvilken !
kan denne bruges ? http://www.spare-parts.dk/produkter/bil ... liter.aspx
forstår ikke helt men så vidt jeg kan læse på Skandix er det samme væske til alle volvoer ??http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-consumables/supplies/antifreeze-1-l-concentrate/1009697/
er der en der kan hjælpe ??
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: Kølervæske ???

Indlægaf jantt » søn dec 23, 2018 17:39 pm

Yes den er go nok fra Volvo.
Findes kun en slags fra Volvo der bruges oå alle modeller
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Kølervæske ???

Indlægaf tomn146 » søn dec 23, 2018 17:52 pm

tak for oplysningen jantt :D
så er jeg knap så forvirret :D
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: Kølervæske ???

Indlægaf Hansemand » man dec 24, 2018 7:11 am

Bliver det ikke en smule akademisk….er kølervæske ikke bare kølervæske?
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: søn apr 18, 2010 22:41 pm

Re: Kølervæske ???

Indlægaf tomn146 » man dec 24, 2018 8:45 am

der må jo være forskel når der sælges forskellige slags :?:
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: Kølervæske ???

Indlægaf jantt » man dec 24, 2018 10:05 am

Jo i bund og grund.
Ved nogle værksteder bruger en universal væske til alle bilmærker.
Men der er forskel i hvad de indeholder : https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikk ... -betydning

Vi bruger Ford til Fordbiler, Vovlo til Volvobiler, Renault til Renaultbiler osv
Det er også hensyn til garantien hvis der skulle ske noget
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Kølervæske ???

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 26, 2018 21:06 pm

Hansemand skrev:Bliver det ikke en smule akademisk….er kølervæske ikke bare kølervæske?

I princippet ja, men nogle motorer er lavet af jern, nogle med en blok af jern og en top af aluminium og nogle i rent aluminium. Køleren er for det meste af letmetal. De metaller der anvendes er heller ikke rent jern hhv rent aluminium, men mange forskellige blandinger med deres specielle egenskaber. Kølervæsken er tilsat additiver, som skal forhindre korrosion og iøvrigt sørge for det ikke klumper eller på anden måde blokerer. Der er blå og rød kølervæske, nogle er baseret på ethylenglykol og andre på propylenglykol, og de må ikke blandes. Den første er giftig, det er den anden ikke.

Man kan muligvis spare lidt penge på at købe Brugsens den bedste, men det ville jeg ikke gøre. Put den kølervæske i Volvo foreskriver, fortynd med mindst 30% demineraliseret vand (evt. filtreret regnvand). Men se på dunken hvad der rådes til. En 50/50 blanding giver mig bekendt maximal beskyttelse mod frost samtidig med det hæver kogepunktet.

God bagjul og godt nytår.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Kølervæske ???

Indlægaf tomn146 » tors dec 27, 2018 20:00 pm

har bestilt 5 liter af volvo`s originale kølervæske ! så skifter jeg termostat og føler plus kølervæske i samme ombæring :) men skal have fundet ud af hvordan jeg får systemet skyllet i gennem når jeg nu er i gang !
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: Kølervæske ???

Indlægaf Hansemand » tirs jan 29, 2019 3:47 am

Fint nok med originale kølervæsker, men man kunne vel godt stille spørgsmålet, om alle motorer og kølere i Volvo, Ford etc. har haft samme legeringer/ metaller/ jern etc. gennem alle tider. Med hensyn til biler som er nyere end år 2000 (som FDM skriver), så skal man afgjort vælge en kølervæske, der er ethylenglykol baseret og mærket long life grundet indholdet af nødvendige adjektiver. Men det FDM skriver, er stadig ikke "øremærket" til et bestemt bilmærke. Og FDM skriver heller ikke noget om eventuel garantiproblemer, hvis blot man topper sin bil op med en kølervæske, der er af long life typen, når der er tale om biler efter år 2000.

Jeg har helt sikkert lært af denne tråd, at jeg fremover vil købe kølervæske, der er af long life typen - så tak for det :-)
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: søn apr 18, 2010 22:41 pm

Re: Kølervæske ???

Indlægaf Peter_C » tirs jan 29, 2019 11:36 am

men skal have fundet ud af hvordan jeg får systemet skyllet i gennem når jeg nu er i gang !


Jeg har skiftet kølervæske på Firebirden engang.
Bevæbnet med 50liter filtreret regnvand tappede jeg den gamle væske af (nederste kølerslange af ... og på igen), toppede op med regnvand og varmkørte motoren for derefter at tappe af, fylde rent vand på og varmkøre igen ... indtil det jeg tappede af var nærmest rent vand. Så hældte jeg kølervæske/regnvand på i blanding 60/40 (ud fra princippet om at der måtte være lidt vand tilbage i motoren og det så skulle give 50/50 i den sidste ende)

Tip: Du kan få lidt ekstra ud ad gangen ved at puste i ekspansionsbeholderen

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 21 gæster