Side 1 af 1

Kølervæske ???

Indlæg: søn dec 23, 2018 16:32 pm
af tomn146
skal have skiftet kølervæske på min s60 2,4 140 hk fra 2002 og kan ikke finde ud af hvilken !
kan denne bruges ? http://www.spare-parts.dk/produkter/bil ... liter.aspx
forstår ikke helt men så vidt jeg kan læse på Skandix er det samme væske til alle volvoer ??http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-consumables/supplies/antifreeze-1-l-concentrate/1009697/
er der en der kan hjælpe ??

Re: Kølervæske ???

Indlæg: søn dec 23, 2018 17:39 pm
af jantt
Yes den er go nok fra Volvo.
Findes kun en slags fra Volvo der bruges oå alle modeller

Re: Kølervæske ???

Indlæg: søn dec 23, 2018 17:52 pm
af tomn146
tak for oplysningen jantt :D
så er jeg knap så forvirret :D

Re: Kølervæske ???

Indlæg: man dec 24, 2018 7:11 am
af Hansemand
Bliver det ikke en smule akademisk….er kølervæske ikke bare kølervæske?

Re: Kølervæske ???

Indlæg: man dec 24, 2018 8:45 am
af tomn146
der må jo være forskel når der sælges forskellige slags :?:

Re: Kølervæske ???

Indlæg: man dec 24, 2018 10:05 am
af jantt
Jo i bund og grund.
Ved nogle værksteder bruger en universal væske til alle bilmærker.
Men der er forskel i hvad de indeholder : https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikk ... -betydning

Vi bruger Ford til Fordbiler, Vovlo til Volvobiler, Renault til Renaultbiler osv
Det er også hensyn til garantien hvis der skulle ske noget

Re: Kølervæske ???

Indlæg: ons dec 26, 2018 21:06 pm
af Ulrik Friis
Hansemand skrev:Bliver det ikke en smule akademisk….er kølervæske ikke bare kølervæske?

I princippet ja, men nogle motorer er lavet af jern, nogle med en blok af jern og en top af aluminium og nogle i rent aluminium. Køleren er for det meste af letmetal. De metaller der anvendes er heller ikke rent jern hhv rent aluminium, men mange forskellige blandinger med deres specielle egenskaber. Kølervæsken er tilsat additiver, som skal forhindre korrosion og iøvrigt sørge for det ikke klumper eller på anden måde blokerer. Der er blå og rød kølervæske, nogle er baseret på ethylenglykol og andre på propylenglykol, og de må ikke blandes. Den første er giftig, det er den anden ikke.

Man kan muligvis spare lidt penge på at købe Brugsens den bedste, men det ville jeg ikke gøre. Put den kølervæske i Volvo foreskriver, fortynd med mindst 30% demineraliseret vand (evt. filtreret regnvand). Men se på dunken hvad der rådes til. En 50/50 blanding giver mig bekendt maximal beskyttelse mod frost samtidig med det hæver kogepunktet.

God bagjul og godt nytår.

Re: Kølervæske ???

Indlæg: tors dec 27, 2018 20:00 pm
af tomn146
har bestilt 5 liter af volvo`s originale kølervæske ! så skifter jeg termostat og føler plus kølervæske i samme ombæring :) men skal have fundet ud af hvordan jeg får systemet skyllet i gennem når jeg nu er i gang !

Re: Kølervæske ???

Indlæg: tirs jan 29, 2019 3:47 am
af Hansemand
Fint nok med originale kølervæsker, men man kunne vel godt stille spørgsmålet, om alle motorer og kølere i Volvo, Ford etc. har haft samme legeringer/ metaller/ jern etc. gennem alle tider. Med hensyn til biler som er nyere end år 2000 (som FDM skriver), så skal man afgjort vælge en kølervæske, der er ethylenglykol baseret og mærket long life grundet indholdet af nødvendige adjektiver. Men det FDM skriver, er stadig ikke "øremærket" til et bestemt bilmærke. Og FDM skriver heller ikke noget om eventuel garantiproblemer, hvis blot man topper sin bil op med en kølervæske, der er af long life typen, når der er tale om biler efter år 2000.

Jeg har helt sikkert lært af denne tråd, at jeg fremover vil købe kølervæske, der er af long life typen - så tak for det :-)

Re: Kølervæske ???

Indlæg: tirs jan 29, 2019 11:36 am
af Peter_C
men skal have fundet ud af hvordan jeg får systemet skyllet i gennem når jeg nu er i gang !


Jeg har skiftet kølervæske på Firebirden engang.
Bevæbnet med 50liter filtreret regnvand tappede jeg den gamle væske af (nederste kølerslange af ... og på igen), toppede op med regnvand og varmkørte motoren for derefter at tappe af, fylde rent vand på og varmkøre igen ... indtil det jeg tappede af var nærmest rent vand. Så hældte jeg kølervæske/regnvand på i blanding 60/40 (ud fra princippet om at der måtte være lidt vand tilbage i motoren og det så skulle give 50/50 i den sidste ende)

Tip: Du kan få lidt ekstra ud ad gangen ved at puste i ekspansionsbeholderen

MVH Peter