Side 1 af 1

Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: lør mar 30, 2019 23:40 pm
af olemedV70
Efter at min brændstofpumpe kvittede, fik jeg en ny sat i hos min mekniker. Den nye pumpe gav op efter 3/4 tankfuld diesel, og da der lå en del små plastfragmenter i beholderen under pumpen mente min mekaniker den nye pumpe var gået i stykker på grund af snavs i tanken. Jeg stod derfor over for at skulle ofre både en afmontering og rensning af tanken, og en ny pumpe, og bilen er gammel. Jeg blev enig med min mekaniker om af jeg fik bilen hjem og han leverede endnu en ny pumpe. Da jeg fik tanken tømt med en slange, viste det sig at de urenheder der var i tanken alle lå lige under de 2 huller i tanken, og jeg tørrede dem op med et par klude og diesel, og skyllede tanken med et par liter diesel som jeg sugede op med en vandstøvsuger med en blød slange. Jeg tog 5-6 billeder nede i tanken med min mobiltelefon og kunne se at den nu var helt ren.

Efter montering af den nye pumpe i dag, fik jeg startet bilen. Jeg havde først fyldt 35 liter diesel på, så pumpen ikke skulle starte tør.

Problemet nu er at man kan høre pumpen kører rundt med noget luft 2-3 sekunder efter den bliver startet hver gang, og motoren starter dårligt, den slår starterdrevet ud flere gange før den starter og det lyder forfærdeligt. Den har trukket meget på starteren, både da den var gået i stå på landevejen, og på værkstedet mens de har prøvet at finde fejl, måske har det ødelagt drevet.

Når motoren først er startet går den fint.

Hvilken grund kan der være til at pumpen kører med luft ?

Der var ingen utætheder at se på rørene over på tanken da alt var blevet tilsluttet.

Er der nogen som kan hjælpe eller give et kvalificeret gæt ?

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: søn mar 31, 2019 15:47 pm
af hans jørgen skov
Nu ved jeg ikke så meget om dieselen, men en bensiner har en rail med en trykforbindelse til trykmåling af brændstoftrykket oven på motoren hvor man også kan få noget luft ud hvis det er fanget inde i systemet, der må være en lignende mulighed på diesel så man kan få den til at lukke en sjat diesel igennem uden så meget modtryk, det burde kunne få luften med tror jeg.

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: man apr 01, 2019 10:07 am
af jimDK
jeg har skfitet pumpe og den separate niveau sensor på min D5 (begge huller under sæderne).
Ja, der falder en del skidt ned, man skal støvsuge godt inden man åbner og selv da undgår man det ikke helt.


jeg drejede nøglen til "pos 2" en 15-20 gange, inden jeg forsøgte at starte bilen.
kunne høre den trak luft ind og tænkte det nok ikke var godt at starte bilen med luft igennem højtrykspumpen

først efter så mange gange, forsvandt lyden af luft.

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: man apr 01, 2019 20:56 pm
af olemedV70
Mange tak for de gode svar.

Jeg er lige kommet i tanke om, sidste gang jeg fik skiftet starteren, for 125000 km siden, var der også problemer at drevet hoppede ind og ud, med en grim lyd.

Det kan være den megen starten, i forbindelse med at pumpen stoppede med at pumpe ( den kørte stadig ) og jeg fik min datter til at kommen med en ekstra dunk diesel, fordi tankbeholdningen var langt nede, og igen prøvede om den kunne få luftet ud, og værkstedets køren på starter mens de testede, har taget livet af starterdrevet, det ser lidt slidt ud, men ikke katastrofalt. det kan være jeg skal skifte starteren.

Bilen starter dog meget mere langsomt end før. Men kører upåklageligt når den er i gang. Nogen gæt ?

Jeg tankede den helt op i dag, og det virker som om luften kom væk efter dagens køretur til kbh og tilbage. Men starterne giver en fæl lyd, jeg har fået skiftet en startkrans
for 65000 km siden, sammen med gearkassen,og og det var dyrt.

Den starter stadig langsomt-

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: tirs apr 02, 2019 14:47 pm
af jimDK
hmm...starter langsomt..
måske batteriet?

eller forsyningen til starteren, jeg tænker på det kraftige røde kabel.

Det var måske værd at checke, om starterens bolte sidder forsvarligt.
Jeg havde på et tidspunkt en løs bolt til starteren (dog ikke noget der gav problemer).

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: tirs apr 02, 2019 21:24 pm
af HTS
Hvis starteren er ligesom på min gamle benzin, er der fire kul i. Den kunne godt starte på to kul men det gik langsomt som du skriver.

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: ons apr 03, 2019 18:01 pm
af olemedV70
Undskyld - jeg har udtrykt mig dårligt.

Starteren kører ikke decideret langsomt rundt, jeg synes bare den kører en del længere end den plejer. Og hver gang jeg starter lyder det som om drevet bliver slået et par gange ud af kransen, og banker ind igen, fæl lyd.

Jeg købte en brugt original starter i går aftes, men den er til en 2005,viser det sig selvfølgelig. Jeg tror det er en 185 hestes.

Ved nogen om den kan bruges alligevel, den har umiddelbart bare skrue i stedet for stik til relæet, men det kan da fixes.

Jeg må lige tælle om det er samme tandantal m.m.

Hermed gjort, begge startere har 9 tænder, begge tandhjul måler 26 mm i diameter, målt over 2 tænder i den ene side og 1 tand på den anden. Begge har 12 mm aksel og begge kan trykke drevet 15 mm frem fra lige med monteringsfladen. Begge startere passer i gearhuset og boltene. Betyder jeg bare kan sætte den fra 2005 årgang i ?
Får starterne hvert sit BOSCH nummer, bare fordi den ene har stik til spadestik, og den anden skrueterminal ?

Hvis der er flere watt, betyder det så noget, der er både 2 KW og 2,2 KW startere til d5 erne kan jeg se.

Hilsen Ole

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: tors apr 04, 2019 9:49 am
af jimDK
185 HK kom i 2006.
"Features of the new D5 2006"
http://s80.dk/Billeder/service.html
deri står bla.
Unchanged component/sensor compared with D5244T/T2
Main relay, engine management, system (2/32) Relay, starter motor (2/35).....


Det lyder som om de er ens, det burde fungere.

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: fre apr 05, 2019 7:54 am
af olemedV70
Tak for svarene og hjælpen.

Starterens partnummer hører til 185 hk en.

Jeg satte den på og den starter fint og hurtigt med den "forkerte" starter.

Jeg lavede en terminal af et stykke kobber fra et kobberrør og skruede på starteren så bilens ledningsnet ikke er ændret.

Supergodt.

Re: Hjælp med Brændstofpumpe V70 D5 2003

Indlæg: fre apr 05, 2019 8:40 am
af jimDK
:D