6 Trins Manuel gearkasse i 2,5T

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

6 Trins Manuel gearkasse i 2,5T

Indlægaf BBimp » tors okt 10, 2019 13:53 pm

Hej Jeg har en 2004 V70n 2,5T med 5.trins manuel gearkasse.
Nu er der ved at gå lidt Brian i den :roll: :roll: Så jeg tænkte på om man kunne smide en 6.trins kasse på. Passer trækaksler og kobling? Har nogen prøvet det?


Christian :)
2004 V70n 2,5T
1995 945 T
BBimp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors aug 01, 2019 9:14 am

Re: 6 Trins Manuel gearkasse i 2,5T

Indlægaf ivor » fre okt 11, 2019 9:56 am

Hej Christian.
Yes... :D
Jeg byggede for nogle år siden min V70 2.4T om fra manual M56 til en M66 hvor jeg også skiftede standard diff. ud med et Quaife ATB spær.
Trækaksler passer lige over og kobling passer lige over da din er så ny at den har 23 spliner på den ingående aksel i gearkassen. Jeg vil anbefale at benytte M66 gearkassen fra en T5. En M66 gearkasse fra en diesel har efter min mening alt for højt et 6 gear til en benzinmotor.
Ligeledes skal du skifte den bageste konsol der går over på motorophænget.
Dernæst skal du have hele skiftekonsollen i midterkonsollen med kabler byttet, så det nemmeste vil nok være at finde det fra en bil eller Jønkøbing Bildemo hvor jeg købte mit.
Bakgear og 6 gear ligger lige ved siden af hinanden, og der sidder en solenoid med en låsepal der forhindrer at man kan sætte bilen uforvaret i bakgear under kørsel.
Til at trække denne solenoid konstruerede jeg en controller. Jeg kan ikke huske om det var en LM2907 eller 2917 kreds hvor jeg brugte tachosignalet fra CEM modul der har en udgang til Taxameter.

Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg

Re: 6 Trins Manuel gearkasse i 2,5T

Indlægaf BBimp » fre okt 11, 2019 11:09 am

ivor skrev:Hej Christian.
Yes... :D
Jeg byggede for nogle år siden min V70 2.4T om fra manual M56 til en M66 hvor jeg også skiftede standard diff. ud med et Quaife ATB spær.
Trækaksler passer lige over og kobling passer lige over da din er så ny at den har 23 spliner på den ingående aksel i gearkassen. Jeg vil anbefale at benytte M66 gearkassen fra en T5. En M66 gearkasse fra en diesel har efter min mening alt for højt et 6 gear til en benzinmotor.
Ligeledes skal du skifte den bageste konsol der går over på motorophænget.
Dernæst skal du have hele skiftekonsollen i midterkonsollen med kabler byttet, så det nemmeste vil nok være at finde det fra en bil eller Jønkøbing Bildemo hvor jeg købte mit.
Bakgear og 6 gear ligger lige ved siden af hinanden, og der sidder en solenoid med en låsepal der forhindrer at man kan sætte bilen uforvaret i bakgear under kørsel.
Til at trække denne solenoid konstruerede jeg en controller. Jeg kan ikke huske om det var en LM2907 eller 2917 kreds hvor jeg brugte tachosignalet fra CEM modul der har en udgang til Taxameter.

Mvh
Michael



Super tak Michael. Tror da det skal prøves

Christian :)
2004 V70n 2,5T
1995 945 T
BBimp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors aug 01, 2019 9:14 am

Re: 6 Trins Manuel gearkasse i 2,5T

Indlægaf ivor » man okt 14, 2019 10:01 am

Hej Christian.
Jeg har solgt min V70er så derfor sælger jeg ud af mine dele.
Jeg har en helt ny LUK kobling (OE del) med udrykkerleje til M66 og et DMF svinghjul der kun har kørt 29Tkm, hvis du vil skifte det når du nu skal have det skilt ad.

Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster

cron