af hans jørgen skov » fre apr 10, 2020 7:55 am
Ja det er ret sikkert du skal ha renset udluftningen foran på motoren. Røg ud ved pinden kan også indikere en slidt motor, prøv testen for overtryk i motoren, feks en tynd latexhandske sat på fyldehulet uden prop og se om den blæser den op,
Det er nemmest at købe en ny box, og så rense hullerne op ved skift, du skal ha manifolden af for at komme til at skifte, du kan også få brug for at skifte slangeforbindelserne fra boxen til indsugningen bag på motoren hvis det er tilstoppet, det er plastrør og de er sikkert ret møre hvis du skal til at rode med dem så de nemt knækker.
Andre utætheder der i højre side kan være rørene til oliekøleren de sidder på der for neden i højre side.
Hvis krumtap pakdåsen er blevet for slidt så den er utæt kan det godt lade sig gøre at skifte den ved at fjerne tandrem hjul og rem hjul og trække den gamle seal ud med en selvskærende skrue el lign og så sætte en ny seal i, det er værre i den anden ende der skal gearkassen af, med lidt held er det nok at rense udluftningen, og så skal du følge olieskift intervalerne , hvis man kører for længe er det det begynder at kokse til.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida