Højt brændstofforbrug

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Højt brændstofforbrug

Indlægaf kimbo » tirs aug 11, 2020 15:31 pm

Hej Volvosnakkere

Vores Volvo V70, D3 har fået et voldsomt højt brændstof forbrug, det er kommet over en længere periode og topper nu med ca 8 -10,km/l i gennemsnit mod ca 16km/l for ca. 6 mdr. siden.
Den kører helt normalt, ingen fejl i display. Den har nogle gange startproblemer og det virker som om den ikke får brændstof, ofte starter den lidt tungt andre gange slet ikke og fortsætter med at køre på starteren og uden at starte. Har skiftet lambdasonde for ca. 1 år siden og mistænker luftmassemåleren , dog uden at være sikker :?

Benzinpumpe er skiftet hos Volvo for 2 år siden.

Har også mistænkt partikelfilteret, men medfører det startproblemer? Har testet trykket i partikelfiltret under kraftig acceleration (Speeder i bund)med en Auteldiag tester og den viste et tryk på op til 200 hPa ved fuld acceleration, og den siger 10 gram sod i filter(ingen anelse om det er lidt eller meget).

Hvad tænker i..... :)
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Højt brændstofforbrug

Indlægaf Claus » ons aug 12, 2020 2:06 am

Prøv at se dine slanger/rør fra tanken til motor og retur.
For mig lyder det som en utæthed der gør at du smider diesel ud på vejen, og mangler når den skal starte.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Højt brændstofforbrug

Indlægaf jimDK » ons aug 12, 2020 9:19 am

jeg skiftede mit DPF for kort tid siden
http://s80.dk/DIY/DPF/index.html

det kan godt give højt forbrug, pga hyppig regenerering.
Men forbruget lyder MEGET højt hos dig, højere end i min XC90 med det gamle filter.

Er forbruget i dit display(instrument panel) omkring 8-10 km/L?
Eller har du målt ved tankning?

Hvis det er i displayet, så kunne det måske være et dyse problem (en dyse står åben?)
måske sammenholdt med DPF som ikke kan regenerere ordentligt.
regenerering er afhængig af at dyserne fungerer som de skal.

Men det kan du se i VIDA, der er et diagnose-check man kan udføre, så kan du se hvor meget dyserne sprøjter ind.

Dyserne holder generelt ret godt.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Højt brændstofforbrug

Indlægaf kimbo » tors aug 13, 2020 6:39 am

Tak for jeres bud, har tjekket rør og slanger, og har ikke fundet nogen utætheder. Der lugter heller ikke af diesel, og ingen pletter under bilen.

Mit bud har også været partikelfiltret, da bilen har kørt 303.000 km - vil den ikke melde fejl i displayet ved tilstoppet partikelfilter? Som sagt har jeg skiftet lambdasonde for ca. 1 år siden, den Lambdasonde der sidder bagved manifold. Sidder der flere og er der forskel? På Autodoc findes der 2 forskellige, den ene hedder en reguleringssonde :roll:

Har bestilt en ny lambdasonde, jeg håber fejlen skyldes en defekt måler/sensor et eller andet sted. Har ikke VIDA(desværre), tror det er lidt for avanceret til min forstand/viden :lol:

Har en Autel Maxidiag Elite, som kan de mest gængse ting og er på ingen måde på niveau med VIDA og den måler ingen værdi på lambdasonde, så måske den er defekt?

Jeg vender tilbage.
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Højt brændstofforbrug

Indlægaf jimDK » tors aug 13, 2020 10:33 am

på min 90er er der en lambda sonde og en temperatur sensor foran katalysatoren, lige bag udst.manifold. De sidder meget tæt sammen.
Og en temperatur sensor efter katalysator, på partikelfilteret, (og så tryk sensor ifbm partikelfilteret).

lambda sonden er en ilt (oxygen) måler, som motorstyringen bruger til at regulere med.
temperatur sensoren kaldes af nogle også lambda sonde, så det kan give lidt forvirring :-)

mht fejl i displayet:
hvis den helt har opgivet regenerering så skulle der komme en fejlmeddelelse (efter sigende).
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster