V70n 2001 bruger olie

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70n 2001 bruger olie

Indlægaf cfonsskov » søn sep 06, 2020 18:31 pm

Hej

Min far har en Volvo V70n 2001 2,4 170hk som bruger olie. Den har kørt 320.000 km og har fået overholdt service i følge servicebogen, men jeg ved ikke hvad olie der har været brugt. Fra han fik den for 2 år siden har den kørt maks 10.000 km eller 1 år hvad der kom først, og har brugt Shell Helix Ultra Pro 5w30 med acea A5/B5 som foreskrevet. Det første år eller mere var der ikke noget, men lige med et begyndte den at bruge op til 1 liter på 1000 km. Den drypper ikke på gulvet, og den ryger ikke.
Jeg havde tænkt på om det kan være noget med krumtapsventilation. Har sådan en suge benzin pcv system som turbo'en har? Og kan det tjekkes på samme måde, med en gummihandske over oliepåfyldningen?
Nogen der har andre bud på problemet?
Eller er motoren bare slidt op og færdig?
cfonsskov
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors jul 01, 2010 15:36 pm
Geografisk sted: Als

Re: V70n 2001 bruger olie

Indlægaf oakey » man sep 07, 2020 11:40 am

Hej cfonsskov,

Her kommer en lang historie :-)

Det er mange år siden krumtapventilation (PCV = Positive Crankcase Ventilation) blev påbudt ved lov så det har din fars V70 også.
Du kan teste om systemet virker på den måde du selv beskriver.
Hvis der ikke er undertryk ved denne test skyldes det sikkert at PCV systemet er stoppet.
Det kan resultere i at en pakdåse ved krumtappen er blevet skadet.
En simplere årsag kan være et utæt oliepåfyldningssæksel, - skift pakringen i dækslet.
Selvom 320.000 km er en del, selv for 5-benet Volvomotor så afhænger motorens tilstand naturligvis meget af om hvordan bilen er blevet behandlet af de tidligere ejere.
--
Min oplevelse:
Jeg købte en mishandlet 2007 V70T 210.000km i 2017.
Den olie der kom ud af motoren da jeg skiftede olie var helt sort.
Jeg skiftede olie igen efter 1000km og den olie der kom ud var stadig meget mørk.
PCV systemet blev skiftet, - det var fyldt med 'smør' af olie og vand der var pisket sammen.
I sidste ende kom det til at koste mig en ny, brugt motor inden bilen rundede 260.000 km.
--
En forklaring:
Når motoren arbejder slipper der forbrændingsgasser forbi stemplet og stempelringene ned i krumtaphuset.
Disse gasser indeholder bl.a. vanddamp fra forbrændingen af benzinen.
Alle gasser bliver opsamlet af PCV og ledt til indsugningsmanifolden og efterfælgende forbrændt i motoren.
Ved en kold motor fortættes vanddampen til vand i krumtaphuset og bliver pisket sammen med motorolienolien af krumtap og plejlstangenes bevægelse.
Når motorolien i krumtaphuset bliver varm efter længere tids kørsel (typisk 90ºC) vil vandet fordampe igen, - ledt til indsugningsmanifolden....osv.
Hvis motoren aldrig bliver gennemvarm vil motorolien blive fyldt med vand.
Så stiger 'oliestanden' (det er nu motorolie der er blandet med vand).
Det giver anledning til at krumtap og plejlstænger pisker mere i olien end normalt og det giver fine oliepartikler der bliver suget ud af PCV systemet.
= Olieforbrug.

----

Det virker som om bilen kører mange korte ture, - er det korrekt?
Hvis ja, så er mit forslag til dig at prøve denne test:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Medbring mindst 1 liter motorolie, - du risikerer at få lav oliestand under testen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Placér bilen på et stykke vandret vej og bemærk hvor den står.
Vær sikker på at der er tilstrækkelig olie i motoren og bemærk hvor når til når på oliepinden.
Kør nu bilen varm, - helst på en motorvej, - og kør længe, - helst en time eller mere.
Hvis der er store mængder vand i olien burde en del af den være dampet af efter en time.
Når du kommer hjem stiller du bilen præcis hvor den stod da du checkede oliestanden før turen.
Brug nu igen oliepinden til at checke oliestanden.
Er oliestanden markant lavere end ved målingen før du startede testen har der været vand i olien.
Jeg behøver ikke at sige at det samme gælder hvis det har været nødvendigt at fylde olie på under testen :mrgreen:

Forhåbentlig er årsagen til olieforbruget simpelt: At motoren aldrig bliver gennemvarm.

Jeg håber det ovenstående giver forstand

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70n 2001 bruger olie

Indlægaf HTS » man sep 07, 2020 21:33 pm

Hej
Jeg købte i 2011 en V70 2.4 140 HK 360000 km. Jeg kører på 10w40. Den brugte ca. 1 L på 2000 km i starten. Den har nu gået 582000 km og bruger ca 1 L på 1000 km.
Den går tit 5000 km over skift da den jo får lidt nyt ind imellem. Bilen skal skrottes til marts, pga. rust. Men motoren fejler ikke noget.
Så skift pcv inden den klemmer pakdåser ud, og så gi den en liter en gang imellem.
Bilen har selvfølgelig stadig godt af at blive ordentlig varm en gang imellem.
Hilsen Henrik
Nu:
S80 2,4 170hk aut. 2000
V70 2,4 140hk man. 1999
850 2.0 Markræser 1996
Før:
740 St. D6 2.4 1988
245 St. D6 2,4
244
144
HTS
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: man nov 27, 2017 22:53 pm
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: V70n 2001 bruger olie

Indlægaf cfonsskov » ons sep 09, 2020 16:56 pm

Hej

Tak for svar.

Bilen køre primært korte ture, og aldrig langture på flere timer, og det er selvfølgelig ikke optimalt.

Da han fik den skiftede jeg også olie osv, og igen efter 7-800km for at få motor "skyllet" igennem.

Men det lyder til jeg må få skiftet pcv systemet. Hvor køber i reservedele henne? Både alm. dele og special dele som vel kun fås som originale dele?
cfonsskov
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors jul 01, 2010 15:36 pm
Geografisk sted: Als

Re: V70n 2001 bruger olie

Indlægaf kdraun » ons sep 09, 2020 20:48 pm

Du kan købe PCV hos Skandix.de

Det tager vel en 4-5 timer og indsugningsmanifolden skal af. Tror der kan findes en guide herinde som jeg husker det.
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster

cron