Hej cfonsskov,
Her kommer en lang historie
Det er mange år siden krumtapventilation (PCV = Positive Crankcase Ventilation) blev påbudt ved lov så det har din fars V70 også.
Du kan teste om systemet virker på den måde du selv beskriver.
Hvis der ikke er undertryk ved denne test skyldes det sikkert at PCV systemet er stoppet.
Det kan resultere i at en pakdåse ved krumtappen er blevet skadet.
En simplere årsag kan være et utæt oliepåfyldningssæksel, - skift pakringen i dækslet.
Selvom 320.000 km er en del, selv for 5-benet Volvomotor så afhænger motorens tilstand naturligvis meget af om hvordan bilen er blevet behandlet af de tidligere ejere.
--
Min oplevelse:
Jeg købte en mishandlet 2007 V70T 210.000km i 2017.
Den olie der kom ud af motoren da jeg skiftede olie var helt sort.
Jeg skiftede olie igen efter 1000km og den olie der kom ud var stadig meget mørk.
PCV systemet blev skiftet, - det var fyldt med 'smør' af olie og vand der var pisket sammen.
I sidste ende kom det til at koste mig en ny, brugt motor inden bilen rundede 260.000 km.
--
En forklaring:
Når motoren arbejder slipper der forbrændingsgasser forbi stemplet og stempelringene ned i krumtaphuset.
Disse gasser indeholder bl.a. vanddamp fra forbrændingen af benzinen.
Alle gasser bliver opsamlet af PCV og ledt til indsugningsmanifolden og efterfælgende forbrændt i motoren.
Ved en kold motor fortættes vanddampen til vand i krumtaphuset og bliver pisket sammen med motorolienolien af krumtap og plejlstangenes bevægelse.
Når motorolien i krumtaphuset bliver varm efter længere tids kørsel (typisk 90ºC) vil vandet fordampe igen, - ledt til indsugningsmanifolden....osv.
Hvis motoren aldrig bliver gennemvarm vil motorolien blive fyldt med vand.
Så stiger 'oliestanden' (det er nu motorolie der er blandet med vand).
Det giver anledning til at krumtap og plejlstænger pisker mere i olien end normalt og det giver fine oliepartikler der bliver suget ud af PCV systemet.
= Olieforbrug.
----
Det virker som om bilen kører mange korte ture, - er det korrekt?
Hvis ja, så er mit forslag til dig at prøve denne test:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Medbring mindst 1 liter motorolie, - du risikerer at få lav oliestand under testen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Placér bilen på et stykke vandret vej og bemærk hvor den står.
Vær sikker på at der er tilstrækkelig olie i motoren og bemærk hvor når til når på oliepinden.
Kør nu bilen varm, - helst på en motorvej, - og kør længe, - helst en time eller mere.
Hvis der er store mængder vand i olien burde en del af den være dampet af efter en time.
Når du kommer hjem stiller du bilen præcis hvor den stod da du checkede oliestanden før turen.
Brug nu igen oliepinden til at checke oliestanden.
Er oliestanden markant lavere end ved målingen før du startede testen har der været vand i olien.
Jeg behøver ikke at sige at det samme gælder hvis det har været nødvendigt at fylde olie på under testen
Forhåbentlig er årsagen til olieforbruget simpelt: At motoren aldrig bliver gennemvarm.
Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey