af oakey » fre nov 20, 2020 18:07 pm
Hej V70-coldhawaii,
Det er et godt spørgsmål du stiller.
Det lyder mærkeligt at Volvo skulle anbefale en dårlig oliekvalitet til deres biler, men USA er meget forskellig fra Europa.
#1:
De anvender deres egne oliekvalifikations systemer som f.eks.: ILSAC og API.
Jeg har tilladt mig at oversætte (Google Translate) den klareste tekst om emnet jeg kunne finde på nettet (Wikipedia) om det amerikanske ILSAC og det Europæiske ACEA til dansk, - se nedenfor.
Det jeg læser er, at de amerikanske krav til motorolie er meget mere 'afslappede' end de europæiske.
Derfor vil en en olie der overholder "ILSAC GF-4" svare til ASEA A1/B1.
Der er kommet en ny ILSAC GF-5 oktober 2010 som sikkert passer bedre på ASEA A3/B3 eller A5/B5.
Det her jeg ikke undesøgt.
#2:
Amerikanske bilejere har som gennemsnit ikke lyst til at bruge mange penge på vedligeholdelse af deres biler.
Det er en brugsgenstand som et køleskab og den skal bare fungere uden så meget snik-snak og udgifter.
Derfor er det vigtigt for olieproducenterne at kunne levere billig motorolie.
Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey
_____________
Her kommer den oversatte tekst:
ILSAC
Den internationale smøremiddelstandardiserings- og godkendelsesudvalg (ILSAC) har også standarder for motorolie. Introduceret i 2004, GF-4 gælder for SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30 og 10W-30 viskositetskvalitetsolier.
Generelt arbejder ILSAC med API med at skabe den nyeste benzinoliespecifikation, hvor ILSAC tilføjer et ekstra krav til brændstoføkonomitest til deres specifikation.
For GF-4 kræves en Sequence VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837), som ikke er påkrævet i API-servicekategori SM.
En vigtig ny test for GF-4, som også kræves til API SM, er Sequence IIIG, som involverer kørsel af en 3,8 liter (230 cu in), GM 3,8 L V-6 ved 125 hk (3.6 kW), 3.600 omdr./min. og 150 ° C (302 ° F) olietemperatur i 100 timer.
Disse er meget mere alvorlige forhold, end nogen API-specificeret olie var designet til: biler, der typisk skubber deres olietemperatur konstant over 100 ° C (212 ° F) er mest turboladede motorer sammen med de fleste motorer af europæisk eller japansk oprindelse, især små kapacitet, høj effekt.
IIIG-testen er ca. 50% vanskeligere end den tidligere IIIF-test, der blev anvendt i GF-3 og API SL-olier. Motorolier, der har API-starburst-symbolet siden 2005, er ILSAC GF-4-kompatible.
For at hjælpe forbrugerne med at erkende, at en olie opfylder ILSAC-kravene, udviklede API et "starburst" -certificeringsmærke.
Et nyt sæt specifikationer, GF-5, trådte i kraft i oktober 2010. Industrien havde et år til at konvertere deres olier til GF-5, og i september 2011 tilbød ILSAC ikke længere licens til GF-4.
Efter næsten et årti med GF-5 frigav ILSAC de endelige GF-6-specifikationer i 2019 med licenseret salg til olieproducenter og re-brandere, der begynder den 1. maj 2020. Der er to GF6-standarder; GF-6A er en progression og fuldt bagud kompatibel med GF-5 og GF-6B specifikt til SAE 0W-16 viskositetsolie.
______________________
ACEA
ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) præstations- / kvalitetsklassifikationer A3 / A5-test, der anvendes i Europa, er uden tvivl strengere end API- og ILSAC-standarderne.
CEC (Det koordinerende Europæiske Råd) er udviklingsorganet til brændstof- og smøremiddeltest i og uden for Europa, der sætter standarderne via deres europæiske industrigrupper. ACEA, ATIEL, ATC og CONCAWE.
ACEA certificerer ikke olier eller licenserer eller registrerer overensstemmelsescertifikater.
Oliefabrikanter er selv ansvarlige for at udføre al olietest og evaluering i henhold til anerkendte industristandarder og praksis for motorsmøremiddel.
ACEA kræver, at ethvert krav om oliepræstation skal baseres på troværdige data og kontrollerede tests i akkrediterede testlaboratorier, og at 'Oil Sequences' skal genereres i henhold til det europæiske motorsmøremiddelkvalitetsstyringssystem, EELQMS (tilgængelig på eelqms.eu)
Populære kategorier inkluderer A3 / B3 og A3 / B4, der er defineret som "Stabil, hold-i-klasse motorolie beregnet til brug i personbiler og lette køretøjer benzin- og dieselmotorer med forlængede afløbsintervaller" A3 / B5 er kun egnet til motorer designet til at bruge lave viskositeter. Kategori C olier er udpeget til brug sammen med katalysatorer og partikelfiltre, mens kategori E er til tung diesel.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.