Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » man nov 02, 2020 18:42 pm

Hej Bess

Tja gå hele vejen hvis FDM er på bane det ville jeg gøre ikke så meget at betænke sig på.

Den var til syn her for et par md siden inde syn var den til service hos Volvo i Nærum der lyste den kære motor lampe ( så ejerene tænkte ) mest mig det er helt sikkert EGR ventilen den havde sorte udstødninger samt et par andre ting.

Til min store glæde var det ikke EGR eller måske lidt ? de skiftet noget det kølede udstødning gas ned ? en slags ventil/net? der var stoppet ( sider vist sammen med EGR) håber det giver lidt viden det bedste var Volvo Nærum dækkede det har man da hørt magen . bremser synes mek jeg burede skifte i sær klodser bag det tænkte jeg lidt over og så selv klart lige en ny tandrem inde som han sagde inden 5000 km : når men tandrem blev skiftet ca 8000 / bremser hele vejen rundt knap 14.000.

Bremser blev ikke skiftet hos Volvo ( fik BREMBO skiver på samt klodser ) ca det halve

Til bag til syn han målte ikke røggasser / men tjekket bremser helt vildt på rulle felt / den gik igennem

Og idag har jeg bestil olie til motor 399 for 5 l

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Pela1976 » tirs nov 03, 2020 23:33 pm

Bess skrev:PELA1976 - Tak for at dele din erfaring, korrekt at den minder om vores også... øv øv
Har den væreet til syn i din tid og klaret den det ?


Jeg var til syn med den - den gik igennem uden anmærkninger, og synsmanden sagde som det sidste inden den blev kørt ud af synshallen, at den er god som ny.

Sidste nyt er at den gule motor lampe nu er begyndt og lyse - Så var en tur på Volvo for at få tjekket fejlen - det viste sig at det er EGR ventilen der skal skiftes.
De mener at det er pga den drikker olie, at den er stoppet til, og så er uanset hvilken kørselsmønster man ellers har.
Pela1976
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man okt 26, 2020 11:19 am

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » tors nov 12, 2020 20:35 pm

https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgw ... heVolvoGuy

Her problemet,det koster ikke bare ny ring men ny stempler.

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf kimbo » søn nov 15, 2020 10:04 am

sttn skrev:https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio&ab_channel=TheVolvoGuy

Her problemet,det koster ikke bare ny ring men ny stempler.

Hilsen
Steen



God video - kan man undgå problemerne med tilsodning af stempelringe, ved at blænde EGR-ventilen af og hyppige olieskift?
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » søn nov 15, 2020 17:42 pm

Hej Kimbo

Egr ventil kan man sikkert blænde af men men det er måske ikke helt på lovens side , ang olie skift så er der "sku" ikke noget gammel olie mere det bliver udskiftet stille og roligt med alt det der bliver hældt på motoren :D

men for 35.000 kan man stadig købe meget olie ( hvis det er prisen for arb løn samt stempler)
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf oakey » man nov 16, 2020 14:08 pm

Hej Bess og andre,

Når motoren taber olie skal man se på alle de mulige åbninger der i en motor, mellem der hvor olien burde befinde sig og omverden som helhed.
For at gøre det kort:
I bred forstand befinder motorolien sig under normale omstændigheder i et forseglet kredsløb:
· I krumtaphuset
· Mellem stempel og cylinder
· I oliepumpen
· I oliefilteret
· Tryksmørekanalerne fra oliepumpen
· Over topstykket
· I en eventuel oliekøler
· i turboen

Det er efterfølgene interessant at undersøge hvor olien kan slippe ud.
Den nemme tilgang er at se på mulige utætheder.
Pakninger:
· Pakningerne ved ventilerne (ventilstyrs pakninger)
· Pakningerne ved krumtappen (~=pakdåser)
· Stempelringe i bred forstand (kompression - / skrabe - / olie -)
· Pakninger mellem diverse, større dele af motorens indkapsling:
· Pakning melle bundkar og krumtaphus
· Pakning mellem krumtaphus og topdæksel
· Oliepakningen i turboen


Min erfaring:
Som min avitar antyder har jeg kørt mange forskellige BENZIN biler siden 1974, mest Volvo.

Min erfaring er, at oiletab uden oliepletter på parkeringspladsen skyldes utætheder mellem det område hvor olien burde befinde sig og forbrændingskammeret.

Her er der tre umiddelbare kandidater:
Stempelringe:
Det er typisk olieskraberingen / -ringene der er kokset til og nu sidder fast i stemplet.
Jeg oplevede det på en 1988/B23K motor. Olieskraberingen sad fastbrændt i stemplet.
Efter reparation brugte bilen ikke olie over 10.000 km hvor den før brugte 1 liter pr 1000km.

Ventilstyrs pakninger:
Vores 240 fra 1981 brugte meget olie ved 150.000km.
Ventilstyrspakningerne var som glas da de blev skiftet.
Ingen problemer med olieskraberingene da olieforbruget ophørte efter reparationen..

Turbo pakninger:
Hvis der er nogen der har set Youtubes med personbiler der står stille på en vej og udstøder store mængder af grå / sort røg, så er det sikkert en turbo diesel hvor en eller flere pakninger i turboen er døde.
Nu strømmer olien fra oliepumpen under højt tryk gennem den defekte pakning ind indsugningsdelen af turboen og videre ind i motoren.
En varm diesel motor kan fint køre på motorolie og det gør den indtil motorolien er brugt op eller indtil en nådig sjæl afspærrer indsugningen til motoren med en plade eller et bræt.
--
Nuvel, - under nådigere omstændigheder kan en turbo også være årsagen til tab af motorolie.

Jeg håber at det ovenstående giver forstand, selv om det måske ikke bringer jer nærmere på løsningen.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » tirs nov 17, 2020 17:21 pm

Hej oakey

Tak for indlæg

Vores olie forbrug er som det er på den kære bil jeg går ikke ud og smider kassen i en bil der er fra 2014 agtig ? for noget volvo jo nok havde/ burde se komme når de har lavet dette problem før med stempler/ringe ifølge den god video( THE VOLVO GUY ) ,jeg er ret sikker på det er vores problem på D4 da den er en af de første der fik denne motor ,bil køre fint starter fint trækker fint, så det går jo nok med en skvat olie ind imellem

THE VOLVO GUY på youtube der er masser af guldkorn

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf kimbo » tirs nov 17, 2020 17:53 pm

sttn skrev:Hej Kimbo

Egr ventil kan man sikkert blænde af men men det er måske ikke helt på lovens side , ang olie skift så er der "sku" ikke noget gammel olie mere det bliver udskiftet stille og roligt med alt det der bliver hældt på motoren :D

men for 35.000 kan man stadig købe meget olie ( hvis det er prisen for arb løn samt stempler)


Er enig i, at det er lidt lovovertrædelse ved EGR, men kan være bange for du får problemer på den lange bane med tilsodning af EGR-ventilen, når den nu “spiser” så meget olie.
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Pela1976 » ons nov 18, 2020 9:37 am

sttn skrev:Er enig i, at det er lidt lovovertrædelse ved EGR, men kan være bange for du får problemer på den lange bane med tilsodning af EGR-ventilen, når den nu “spiser” så meget olie.


Helt enig.
Jeg kæmper selv lige nu med en tilsodet EGR-ventil, som ifølge værkstedet skyldes bilens overforbrug af olie - ifølge samme værksted, så er det ikke kun EGR-ventilen som kan lave probelmer som følge af oile spiseriet, men også indsugningsmanifolden har givet problemer.
Har man en motor uden et højt olie forbrug, og bilen bliver brugt som langtures bil med en masse varme kilometer, så er EGR ikke noget man skulle bekymre sig om, men bruger den olie, så er kørsels mønsteret fuldstændig underordnet.
Så det tegner til at det godt kan blive en dyr motor at holde kørende :( :?
Pela1976
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man okt 26, 2020 11:19 am

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » ons nov 18, 2020 20:28 pm

Hej

Hvis går lidt tilbage emnet fik undertegnet skifte køler ? på EGR ventilen på Volvo regning ! jeg betalt intet for dette . ang EGR og sod i indsugningen så kender vi alt til dette " lille problem" :shock: godt nok på en Fransk model ,så jeg satser på det holder lidt inde El bil overgang ( håbet er lyst ) så selv EGR den lever da endnu 161.000 km.
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » lør nov 21, 2020 16:13 pm

https://www.youtube.com/watch?v=5zz6qef ... rsGuideDIY

Hej

Dem der kan lide at skrue på EGR ventilen er her opskriften ( vi gør det selv)

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » fre apr 09, 2021 19:48 pm

Hej alle i Volvo land

Hvordan går det med vores olie forbrug ! i vores lidt ældre modeller med de dårlig ringe i stempler.

Jeg vil da gerne " lække " ud med 3000+ km ,motor har ikke bedt om noget endnu efter sidste service ( er selv meget forbavset) :wink:

Hilsen
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Bess » ons maj 19, 2021 8:29 am

Hej Steen

Jo der er netop kommet en update på min sag omkring min V60 D4

Det er således at jeg har taget sagen via Ankenævn for biler (Ankenævn for biler behandler forbrugerklager vedrørende køb og reparation af biler)

Og de har netop taget sagen til sig, og vil snarest muligt sætte en sagkyndig på sagen, den person skal gøre følgende:

Den sagkyndige bedes efter gennemgang af sagen samt efter undersøgelse af bilen besvare følgende spørgsmål:

1) Er bilens forbrug af motorolie for højt i forhold til fabrikantens forskrifter?
Den sagkyndige bedes udføre oliemåling efter gældende forskrifter.

2) Såfremt olieforbruget er for højt, bedes årsagen oplyst, hvordan fejlen afhjælpes, og hvad det i givet fald vil koste?

3) Den sagkyndige bedes oplyse, om fejlen har været til stede eller under udvikling på leveringstidspunktet?



Så jeg afventer spændt deres umelding, da jeg stadig er af den klare overbevisning, at netop min bil har denne "medfødte" fejl, og at den derfor har været der fra start af.

Så jeg håber jeg får medhold, men det må tiden vise....

Indtil videre fylder jeg stadig meget på.... 3000 km. den ka jeg dælme ikke slå....

Bemærk at jeg har løbende updateret mine påfyldninger i det oprindelige opslag i mellem de 130.472-151.506 hvilket pt. giver et gennemsnit på ca. 1168 km pr. ½ liters opfyldning, hvilket er sket 18 gange nu.

130.472 km Service og nyt olie hos Volvo selv.
132.070 km Påfyld olie og kørt 1.598
133.439 km Påfyld olie og kørt 1.369
134.939 km Påfyld olie og kørt 1.500
136.298 km Påfyld olie og kørt 1.359
137.593 km Påfyld olie og kørt 1.295
138.995 km Påfyld olie og kørt 1.402
140.004 km Påfyld olie og kørt 1.009
141.069 km Påfyld olie og kørt 1.065
142.221 km Påfyld olie og kørt 1.152
143.720 km Påfyld olie og kørt 1.499
144.895 km Påfyld olie og kørt 1.175
145.939 km Påfyld olie og kørt 1.044
147.155 km Påfyld olie og kørt 1.216
147.916 km Påfyld olie og kørt 761
148.750 km Påfyld olie og kørt 834
149.740 km Påfyld olie og kørt 990
150.521 km Påfyld olie og kørt 781
151.506 km Påfyld olie og kørt 985
Bess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs aug 30, 2011 14:37 pm

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf Volvo4life » ons maj 19, 2021 21:54 pm

Hvad står der at den må bruge af olie i din manual?

Den sagkyndige vil normalt tage udgangspunkt i dette, da det er den oplysning som er tilgængelig ved købet.

Det kender en del TSI ejere til. 1l/1000km er helt ok fordi det står i manualen...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Stort olieforbrug på min V60 D4 2015

Indlægaf sttn » lør maj 22, 2021 21:03 pm

Hej Bess

Lyder da godt de ser på olie sagen ,mon ikke du ligget lige i det område hvor de tænker hmmm ja lidt over og lidt under Jeres V60 har et meget "underligt" hvis jeg må være så fri med olie forbrug ,jeg tro ? man sikkert må bruge 1 liter pr 1000km så set i det lys så er der nok ikke håb ( håber jeg tager fejl ) hvad siger de kloge til at man har skiftet stempler på nyere modeller er det noget det kan hjælpe i sagen?

Ja 3000 km før den berømte olie på fyld , men nu er vi tilbage med ca 1700km ( underlige olie forbrug ) man skal jo ikke tro man slipper nu når det lige gik så godt, min køre mønster er som det plejer 20 på 1liter diesel har aldrig 0 stillet computer kørt omk de 172.000 trods km virker vognene stadig rask i motortrækket ( lige bortset fra olie ) mener jeg har brugt ca 5 -6 liter olie siden olie forbruget startet ??.

god pinse
Steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 24 gæster