940 vil ikke starte

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

940 vil ikke starte

Indlægaf Lass » søn nov 22, 2020 21:00 pm

Hej

Min 940 turbo fra 94 vil ikke starte . Under kørsel gik den pludselig ud og vil ikke starte igen.

Vi har skiftet krumptaps position føleren, tændingsmodul. Checket brændstof pumpe og relæ.

Den har ny fordeler, kabler, tændrør osv.

Jeg har overvejet at skifte tændspolen, men når man måler på den er alle værdigerne i orden.

Nogle gode ideer til hvad det kan være ???
Lass
 

Re: 940 vil ikke starte

Indlægaf Volvo4life » søn nov 22, 2020 21:04 pm

Hvad siger fejlkoder?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: 940 vil ikke starte

Indlægaf Lass » søn nov 22, 2020 23:10 pm

Jeg får ikke nogle blink ud.
Lass
 

Re: 940 vil ikke starte

Indlægaf oakey » man nov 23, 2020 11:13 am

Normalt vil en benzinmotor starte hvis alle disse kriterier er opfyldt:

1. Der er den korrekte kompression i motoren.

2. Der bliver sprøjtet der rigtige mængde brændstof ind i manifolden på det rigtige tidspunkt

3. Der er en tilstrækkelig gnist i tændrørene på det rigtige tidspunkt.

På trods af dine anstrengelser skulle du måske teste alle forhold en gang til.

· Kompression:
En kompressionstest på alle cylindre
Du kan købe en billig tester hos Biltema. Den er god nok til at finde utætte ventiler og en tandrem der er sprunget et hak over.

· Brændstof:
Check brændstoftrykket.
Igen kan du købe en billig tester hos Biltema. Den er god nok til sikre et tilstrækkeligt brændstoftryk, men ikke til at teste om trykket er korrekt.

Check om alle indsprøjtningsdyser fungerer.
Det er svært. Som jeg husker det, skal man fremstille en holder der fastholder dyserne i den aluprofil der fordeler trykket til de enkelte dyser.
Du får testet to ting:
At dyserne faktisk åbner og at udsprøjtningsdiagrammet er i orden.

· Tænding:
Check om der kommer gnist i tændrøret
Du kan anvende et gammelt tændrør til denne test. Fordi det er meget sværere at lave en gnist når trykket er højt skal du åbne hageelektroden helt for at simulere de ~8 bar der er i cylinderen når gnisten bliver udløst. Gnisten skal være blå.
Du kan også her købe en billig tester hos Biltema der kan ca. det samme.

Check om tændingstidspunktet er korrekt
Det er umiddelbart irrelevant på de modeller med 'rigtig' elektronisk tænding.
Her bliver informationen om krumtappens position aftastet på svinghjulet. Sammen med signalet fra knastakselføleren afgør tændingsmodulet hvornår gnisten skal udløses.

Jeg håber det ovenstående giver forstand.

Fortæl hvad du finder

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 808
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: 940 vil ikke starte

Indlægaf Volvo4life » man nov 23, 2020 22:28 pm

Lass skrev:Jeg får ikke nogle blink ud.

Hverken fra indsprøjtning eller tænding?

Får du 1-1-1 eller ingen blink? Ingen kan betyde død ECU.

Har du skiftet relæ til benzin pumpe? Klassisk fejl - har i mange år haft et ekstra liggende i bilen.

Hvad med tandrem? Er den hoppet?

Kan du høre benizpumpen sætte tryk når du drejer nøglen?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: 940 vil ikke starte

Indlægaf JonFreyr » tirs nov 24, 2020 13:42 pm

Jordforbindelse?
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: 940 vil ikke starte

Indlægaf kelh » ons feb 17, 2021 1:33 am

Ved ikke om problemet er løst nu, men jeg oplevede det samme for en del år tilbage i min 740, - den døde pludseligt under kørsel, og ville ikke starte igen. Jeg tjekkede så tandremmen; den sad på, men tænderne var mere eller mindre væk. Pakdåsen på krumtappen var utæt, så udsivende olie havde mørnet tandremmen stille og roligt. Så det var bare på med en ny tandrem, så kørte den igen! :wink:
Mvh. kelh

Tidligere køretøjer: Maskot fra -63, Fiat 124 -67, Austin Mini, 2 x Alfasud, Mazda 1300 -71, Fiat Panda-Ritmo-127-3xTipo-2xBrava,
740 -92, 945T-97, s60 -03, V70 2000...
Nu: V70 II 2,5T-05, 940-95,til konen Panda 100HP-07, mig Yamaha RD 350-75
kelh
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors jan 15, 2009 1:51 am
Geografisk sted: Jyderup


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster

cron