Hej alle,
er ny her på sitet.
Gode input søges til starteproblemer efter skift af diesel højtrykspumpen.
Jeg har en V70D5, 185 5244T4 aut. årg. 2006.
Km stand 506.000. In-frame hoved rep. v/405.000 km
DIesel højtrykspumpen ( HPFP ) har desværre nu forårsaget metalspåner i dieselsystemet med momentant motorstop til følge - helt uden symptomer op til hændelsen.
Ttil info dieselpumpen skiftede jeg ikke da jeg hovedrenoverede motoren for ca. 100.000 km siden.
Hele dieselsystemet er nu renset og flushet igennem med trykluft og diesel. Nyt filter osv. Brugt HPFP købt på e-bay og monteret.
Systemet udluftet flere gange og HPFP forsøgt spædet idet den intet tryk leverer til diesel railen ved motortørning.
Konstateret ved afmontering af trykrøret fra HPFP til diesel railen under motortørning med startemotoren.
Der er god tryk på lavtrykssiden fra tankens indbyggede priming pumpe frem mod HPFP under tørning. Men motoren kan ikke starte pga. manglende tryk til common railen og dermed dyserne. Ja, slet ikke i nærheden af at ville starte.
Vurderer derfor det ikke bare er et spørgsmål om udluftning. Idet gjort flere gange på forskellig vis.
Har haft to forskellige testere på - Biltema´s og en Mobilescan adapter - begge siger at fuel trykket på railen er 6 bar, hvilket jo ikke er tilfældet. Er tom for diesel.
Jeg bemærkede at Biltema testeren stod og flakkede mellem 4 og 6 bar.
Dieseltryk sensoren på railen er den som sidder ind i enden på røret i venste side, lige over swirlspjæld aktuatoren.
Er der nogle Volvo motor entusiaster/specialister her på sitet som har været udsat for noget lignende og kan dele erfaringer ?
Kan den nævnte tryksensor mon påvirke den anden diesel trykreguleringsventil i modsatte end af railen, så der ikke lukkes diesel ind railen fra HPFP ?
Ny brugt HPFP kan jo også være defekt, men anser det dog som lidt usandsynligt med to defekte pumper.
Evt. andre input for fejlsøgningen er meget velkomne.
Mvh.
Flemming