Hej Ole,
De fleste bevægelige dele i undervognen er lejret i gummibøsninger.
Undtagelserne kan findes i forhjulsophænget så dem kan vi se bort fra.
At smøre gummibøsninger for at fjerne knirkelyde er en nødløsning.
Nedenfor er nogle billeder af typiske gummibøsninger.
De er beregnet til at blive presset ind i f.eks. svingarme.
Derefter bliver de monteret mellem to metalflade der, f.eks. er fastgjort til karosseriet med en bolt der går gennem det indre rør.
- Bushing 1 Small.jpg (7.9 KiB) Vist 2077 gange
- Bushing 2 Small.jpg (5.59 KiB) Vist 2073 gange
Som du måske kan se har den øverste bøsning nogle åbninger i gummiet.
Den type bøsninger fejler oftest ved at gummiet bliver brudt der hvor der er åbninger i gummiet.
I de nederste bøsninger fylder gummiet hele volumet mellem det indre og det ydre rør.
Her der det oftest rust der er problemet. Rusten gnaver sig ind mellem gummi og metel og gummiet slipper forbindelsen til det det indre eller det ydre rør.
Det er nok det du oplever: Gummiet gnider mod det rør det tidligere var vulkaniseret fast til.
Din mekker har sikkert smurt i mellem gummi og rør, - dårlig ide!
--
Hvor meget der skal skilles ad for at skifte bøsningerne har jeg ingen ide om, - men 4-hjuls træk... det bliver sikkert dyrt.
Hvis det var min bil ville jeg få skiftet alle gummibøsninger når mekanikeren er igang.
Du kan jo spørge ham om to priser:
- Skift af den defekte bøsning
- Skift af alle bøsninger
--
Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey